• چهارشنبه ۲۰ دی ماه، ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۷
  • دسته بندی : فرهنگی و هنری
  • کد خبر : 9610-2185-5
  • منبع خبر :
  • چاپ

مدیر کل میراث فرهنگی استان مرکزی خبر داد:

ثبت 9 عنوان از میراث ناملموس استان مرکزی در فهرست آثار ملی کشور

9 اثر از میراث ناملموس استان مرکزی در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید که این ثبت ها باعث رشد میراث ناملموس ثبت شده استان به 35 عنوان برسد.

به گزارش ایسنا، منطقه مرکزی، سید محمد حسینی مدیرکل میراث فرهنگی استان مرکزی، با اعلام این خبر در جمع خبرنگاران گفت: آثار ناملموس شامل آداب، عادات، فرهنگ و رسوم هر منطقه است که نسل به نسل و سینه به سینه در دل بافت فرهنگی جامعه رسوخ کرده و تاریخ، اساطیر، آئین های مذهبی و باور های بومی هر اقلیم را با خود در مسیر تاریخ به دوش کشیده است. از این رو در راستای حفظ این گنجینه های مهم بومی و تاریخی با تلاش اداره کل 9 اثر از میراث ناملموس استان در جدید ترین نشست ثبت به 26 اثر پیشین اضافه و تعداد کلی این آثار به 35 اثر رسید.

وی افزود: عناوین 9 اثر تازه ثبت شده در فهرس میراث ناملموث ملی عبارتند از داستان گورجو و بالاممد در ساز عاشیق های منطقه بزچلو، مراسم مونجوق سالماق درمنطقه بزچلو، مراسم علم گردانی روستای انجدان، سبک سینه زنی روستای گیلی شهرستان خمین، مراسم علم بندان نیم ور محلات، شیوه تهیه کاچی سنتی نیم ور، شیوه تهیه و طبخ آش اسفندی دلیجان، مهارت بافت قالی بند ریحان خمین است.

حسینی ادامه داد: این آثار که ریشه در فرهنگ و رسوم  برجای مانده از گذشتگان دارد عناصر فرهنگی، آیین و رسومی هستند که بیش از هر چیز از درون، نیت و عمق فرهنگ یک قوم و ملیت خبر می دهند و آشنایی با آنها می تواند شناخت بسیار خوب و مطلوبی از غنای تاریخ و زادبوم استان به همگان بدهد. ثبت ملی میراث ناملموس می تواند موجب آشنایی بیشتر، ماندگاری و معرفی هرچه بهتر فرهنگ استان شود.

کارشناس ثبت میراث فرهنگی استان نیز در خصوص آثار تازه ثبت شده گفت: داستان گورجو و بالاممد در ساز عاشیق های منطقه بزچلو، داستان دلدادگی پسر کوچکی به نام ممد به دختر گرجی است که ریشه و سابقه در منطقه دارد. در دوره صفویه، شاه عباس ایل بزچلو را از آسیای مرکزی برای مقابله با ترک های عثمانی به این منطقه آورد که حد فاصل فارس زبانان فراهان و تات زبانان کمیجان ساکن بوده اند. در این منطقه عاشیق هایی وجود داشته اند که از دوره صفوی تا به امروز داستان های فولکلوریک را به آواز خاص خود می خوانند و با چگور، دایره، نی و بالابان داستان ها می سرایند. برای ثبت این اثر به دلیل حضور آخرین بازمانده های عاشیق های بزچلو یعنی عاشیق درویش و عاشیق اتابکی در منطقه تلاش بیشتری صورت گرفت تا به این شکل از عمری تلاش این بزرگان در راستای زنده نگاه داشتن رسم عاشیق ها و داستان های کهن شان گامی برداشته شود و به ماندگاری این میراث کمکی شایان انجام گیرد.

اسماعیل شراهی در ادامه گفت: مراسم علم گردانی انجدان که  ریشه در فرهنگ آن منطقه دارد روز سوم محرم با مراسم علم شوران و علم کشان درسه محله پایین، دیلم آباد و محله بالا شروع می شود پس از اینکه علم ها را تزیین کردند، هرکدم در محله های خود عزاداری می کنند که قدیمی ترین آن مربوط به دوره زندیه است و توسط کاشانی ها ساخته شده و به حسینیه بالا انجدان هدیه داده شده است. در این مراسم در روزهای 9 و10 محرم، علم های محله ها براساس قراردادهای قبلی بین محله ها جابجا می شود.»

او همچنین افزود: قالی بند ریحان در روستای بند ریحان بالا و پایین شهرستان خمین بافته می شود. این قالی با گره فارسی بافته می شود، از ویژگی های آن می توان به عدم استفاده از نقشه و ذهنی بودن بافت و استفاده از نقوش خاص که برگرفته از طبیعت است اشاره کرد.

او در مورد علت ثبت آش اسفندی شهرستان دلیجان بیان کرد: در دلیجان روز سوم و چهارم اسفند قبل از فرا رسیدن فصل بهار، اهالی آشی به نام آش اسفندی که منسوب به آش دارمذ و آیین های پیش از اسلام است طبخ می کنند. مواد استفاده شده در این آش 24 نوع است.

شراهی در پایان گفت: روستای گیلی شهرستان خمین در سینه زنی و عزاداری سبکی متفاوت از استان مرکزی دارد که شامل حرکت دست و پاست که به صورت دایره ای شکل جمع می شوند و با حرکت و نوحه های سه ضرب و حرکت پاها به صورت مورب جابه جا می شوند.


انتهای پیام