• یکشنبه ۲۶ فروردین ماه، ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۷
  • دسته بندی : اجتماعی
  • کد خبر : 971-6984-5
  • منبع خبر : ایسنا منطقه مرکزی
  • چاپ

یک مسئول عنوان کرد:

وقوع 40 درصد تصادفات جاده ای استان مرکزی در تقاطع‌ ها/عدم استقبال پیمانکاران از مناقصات

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان مرکزی با بیان اینکه تامین ایمنی و حمل و نقل مناسب اولویت کاری مجموعه در سال 97 است، گفت: محدودیت‌های مالی و اعتباری در این زمینه تنگناهایی را ایجاد کرده است و امروز بدهی حدود 40 میلیارد تومانی برای راهداری و راه و شهرسازی استان بر جای مانده است.

علی زندی‌فر در گفت‌وگو با ایسنا، منطقه مرکزی، شعار اولیه راهداری استان مرکزی را تامین ایمنی مسافران در محورها و جاده‌های استان دانست و افزود: حدود 40 درصد از تصادفات در محورهای استان مرکزی در تقاطع‌ ها صورت می‌گیرد و با توجه به همین مسئله طرحی تهیه شده است که براساس آن این اداره کل برای استانداردسازی تقاطع‌ها و جلوگیری از ورود یکباره و ناگهانی خودروها به جاده با امکانات موجود وارد اجرا خواهد شد و طبق تصمیمات این طرح از اردیبهشت ماه انجام می‌شود.  

وی دیگر اقدام مدنظر این اداره کل را اجرای عملیات راهداری‌محوری دانست و با اشاره به اینکه این حرکت تقریبا در سیستم راهداری کشور منسوخ شده است، افزود: امکانات محدودی در اختیار مجموعه است، اما باید از این شرایط حداکثر بهره را برد، ساعت کاری اداری 14:30 خاتمه می‌یابد و امکانی برای اضافه کاری وجود ندارد بر همین اساس در نظر است با تشکیل یک تیم 20 نفره کلیه امکانات استان در بازه زمانی مشخص در اختیار شهرستان‌ها قرار گیرد و نقاط ضعف و نقاط حادثه‌خیز و کاستی‌ها رفع، اصلاح و بهسازی شود و تا آغاز تابستان با امکانات موجود نواقص بواسطه فعالیت این تیم و تجهیزات موجود رفع شود.

زندی‌فر با اشاره به چالش‌های جدی در حوزه خط کشی که خاصه در نقاط روستایی شرایط نامناسبی را رقم زده است و با بیان اینکه تا تابستان درصدد رفع مشکلات و انجام خط کشی مناسب هستیم، اضافه کرد: در تعدادی از نقاط و محورهای استان مانند محور فرمهین با مشکلات روشنایی مواجه هستیم که تلاش بر این است تا پایان تابستان روشنایی لازم تامین شود.

وی با بیان اینکه در برخی از نقاط و محورهای استان مرکزی وجود گارد کارساز نیست و برهمین اساس تلاش بر این است که نیوجرسی(حفاظ بتنی یا پلاستیکی) جایگزین گاردریل شود، اضافه کرد: برای 10 نقطه پر حادثه استان از جمله محورهای ازنا، دلیجان، ساوه تامین اعتبار ملی انجام شده و با تعیین پیمانکار کار به سرعت آغاز می‌شود.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان مرکزی احداث زیرگذر حاجی‌آباد اراک، نادرآباد آشتیان، تقاطع آوه زیرگذر بیمارستان امام رضا(ع) زرندیه را اولویت 97 دانست و گفت: مناقصه این پروژه ها در حال انجام است و تلاش داریم به غیر از زیر گذر زرندیه باقی زیرگذرها تا تابستان به انجام برسد.

وی به وضعیت تابلوهای علائم رانندگی در محورهای مواصلاتی استان مرکزی اشاره کرد و افزود: تعدادی از تابلوها باید تغییر کند. با تردد در محورهای استان احساس می‌شود که تابلوهای کیلومترشمار بسیار کم هستند و لازم است افزایش یابند، حتی تابلوهای معرفی‌کننده شهرها نیز باید نصب شوند.

زندی‌فر تصریح کرد: اصلاح شیب شیروانی یکی از مهمترین برنامه‌های کاری مجموعه راهداری استان است و برای هر یک از شهرستان‌ها نیز میزان اصلاح شیب‌ها در طول زمان مشخصی تعریف شده است. این امر در خصوص آزادراه ساوه - تهران از سال 1392 آغاز و امروز 70 درصد آن اصلاح شده است و اگر پرایدی از مسیر خارج شود قطعا از این پس روی سقف فرود نمی‌آید که این خود در حفظ جان سرنشینان موثر خواهد بود و البته این اصلاح خود به مشکلاتی را به همراه داشت است.

وی بیان کرد: متاسفانه اصلاحات انجام شده در مسیرها به محلی برای اتراق مردم تبدیل شده است، البته این امر از نظر عملکردی برای مجموعه راهداری نقطه ای مثبت است، اما از نظر بهره‌برداری، عملکرد راهداری تحت‌الشعاع قرار گرفته است.  

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان مرکزی با بیان اینکه در حوزه زیرساخت‌ها نیز کاستی‌هایی وجود دارد و سه ساختمان راهدارخانه کُله‌جوب پل سفید، دوراهی شازند و گلدشت نیمه‌تمام است، عنوان کرد: البته طرح شماتیک مناسبی تهیه شده و قطعا امسال بهره‌برداری آن در دستور کار قرار دارد، همچنین اتمام ساختمان‌های اداری فراهان با 40 درصد پیشرفت و نوسازی ساختمان فرسوده شازند و خمین در دستور کار قرار دارد که با دریافت بودجه انجام خواهد شد.

وی بیان گرد: در سال گذشته 8 دستگاه خودرو تویویا هایلوکس به این اداره کل واگذار شده است که با پلاک‌گذاری آنها سن ناوگان خودرویی اداره کل کاهش می‌یابد و در حوزه خودروهای نمک‌پاش نیز کمبود وجود دارد و تصمیم به خرید 6 دستگاه خودرو در این بخش گرفته شده که سه دستگاه تا سه ماه آینده خریداری خواهد شد و تهران نیز در بحث ماشین‌آلات سنگین پیگیر است و تلاش می کنیم که بیشترین سهمیه را دریافت کنیم.

زندی‌فر با اشاره به اختصاص یارانه و تسهیلات با سود 9 درصد در بحث نوسازی ناوگان حمل و نقل تصریح کرد: برای پایانه بار و فرسودگی زیرساخت‌ها مبلغ یک میلیارد تومان دریافت شده است که مناقصه در حال انجام است و با تعیین پیمانکار کار اصلاحی در این راستا انجام خواهد شد، همچنین امسال سه تا چهار مجتمع خدمات رفاهی آماده بهره‌برداری است و 17 مجتمع در دست احداث است که برای محورهای استان مورد نیاز هستند.

وی با اشاره به دیگر چالش‌های موجود استان در حوزه راهداری و حمل و نقل جاده‌ای عنوان کرد: پاسگاه پلیس‌راه توره فرسوده شده است. اخیرا مشکلات تملک زمین و جانمایی و هماهنگی ابتدایی انجام شده است که پاسگاه پیش‌ساخته در این نقطه ظرف شش ماه احداث و بهره‌برداری شود.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان مرکزی با اشاره به تدوین برنامه‌های آموزشی جهت آموزش نیروهای انسانی گفت: با وجود چارت 255 نفره اداره کل در حال حاضر 96 نفر پرسنل در این اداره کل در حال فعالیت هستند دارند که این امر نشان از کمبود نیروی انسانی در مجموعه دارد. علاوه بر این با وجود در اختیار داشتن 312 دستگاه ماشین‌آلات تنها برای نیمی از این تعداد راننده در اختیار داریم که با توجه به دولتی بودن ماشین‌آلات لازم است که نیروی لازم جهت استفاده از این امکانات را در اختیار داشته باشیم.

وی در خصوص وضعیت مالی اداره کل بیان کرد: اعتبار ملی و استانی اداره کل راهداری و حمل و نقل جا‌ده‌ای استان سالانه 10 میلیارد تومان است که عموما کمتر از 50 درصد آن تخصیص می یابد و با توجه به مشکلات موجود و هزینه‌بر بودن خدمات و درآمد اندک و ضرورت خدمات رسانی به مردم بواسطه انتظاری که از اداره کل دارند به هر شکل باید مشکلات را رفع کرد تا خللی در خدمات‌رسانی بروز نکند.

زندی‌فر با اشاره به بدهی های مشترک اداره کل راهداری و راه و شهرسازی میزان بدهی به پیمانکاران را حدود 40 میلیارد تومان عنوان کرد و گفت: امروز پرداخت‌ها به صورت اوراق مشارکت و اسناد خزانه است و همین امر باعث استقبال کم پیمانکاران شده است به شکلی که در حال حاضر 190 مناقصه در حال برگزاری است، اما 64 مورد منتهی به عقد قرارداد شده است و همین امر چالش‌هایی را برای مجموعه به همراه خواهد داشت.

 


انتهای پیام