• شنبه ۲۹ آبان ماه، ۱۳۹۵ - ۰۸:۳۸
  • دسته بندی : اقتصادی
  • کد خبر : 958-12484-5
  • خبرنگار : 10004
  • منبع خبر : ایسنا منطقه مرکزی

/گزارش/

چراغ خاموش جشنواره در قطب تولید انار! نمی توانیم یا نمی خواهیم؟!

پاییز فصل سیب سرخ خراسان، خربزه شیرین اصفهان، انگور زرین شیراز و انار ساوه است .

این جمله‌ای بود که در کتاب دبستان سالیان نه چندان دور با خواندن و شنیدن آن، احساس بزرگی و افتخار را به فرزندان این آب و خاک در هرجای این کشور منتقل می‌کرد.

سالها گذشت و شهر و روستاهای بعضا گمنام و بی‌نام و نشان، برای شناساندن خود در سطح استان، کشور و دنیا با برگزاری جشنواره و نمایشگاه‌های مستمر و پیگیری‌های همه‌جانبه کم‌کم به قطبی نام‌آشنا در خصوص محصولات شاخص‌شان مبدل شدند.

به گزارش ایسنا، منطقه مرکزی، برگزاری نمایشگاه گل در محلات، مراسم گلابگیری در کاشان، مراسم قالیشویان در مشهد اردهال و ... که هر ساله و عموما بدون وقفه برگزار و با شرکت مشتاقان گردشگر داخلی و خارجی مواجه شدند.

و اما در این چند سال اخیر جشنواره انار در هر جایی برگزار شد، جز ساوه ... !

جشنواره ملی انار در نی ریز،  جشنواره انار چترود، جشنواره انار فاروق، رونمایی از تمبر انار سنگان خاش، جشنواره انار و انجیر در نوروز، هفتمین جشنواره انار در بادرود، جشنواره انار در غرب تهران، جشنواره انار در محله کن تهران، ششمین جشنواره انار در تهران، جشنواره انار سمنان، جشنواره انار روستای مرزی قولان، جشنواره انار در مصلی تهران، جشنواره انار در یزد، چهارمین جشنواره انار بهشهر، جشنواره انار در شرق تهران، جشنواره انار در گیلان، جشنواره انار در میانکاله، جشنواره انار در کیار، جشنواره انار فومن، جشنواره انار در چهارمحال و بختیاری، جشنواره انار در بیضا، جشنواره انار در جزین، رونمایی از تمبر انار در بهشهر و ... .

پس از اینکه از تعداد و تنوع جشنوار‌ه‌های کوچک و بزرگ انار در اقصی نقاط ایران حتی در یک روستای دورافتاده مرزی مغزمان سوت کشید تازه متوجه می‌شویم که سریال تکراری عدم برگزاری جشنواره انار در قطب انار جهان چه سریال سوزناکی است.

ساوه را با برند انارش می‌شناسند، اما از برگزاری جشنواره انار در این شهرستان خبری نیست. براستی چرا اینگونه شد؟ چرا همه حتی آنها که ممکن است انارشان چه از نظر کمی و چه کیفی در مقابل انار ساوه چندان تعریفی هم نداشته باشد، برای معرفی خود به عنوان تولیدکننده انار در تلاش و جنب و جوش‌اند ولی در ساوه که هر اناری انار آن نمی‌شود، از جشنواره خبری نیست!

بیشتر از این نمی‌توانم مقدمه بنویسم چرا که در همه سالهایی که برداشت انار تمام می شد، با جهاد کشاورزی شهرستان تماس می‌گرفتم و این پرسش را مطرح می‌کردم که آقا امسال جشنواره انار داریم؟ و پاسخ منفی دریافتی منجر به تنظیم گزارشی می‌شد و در هر گزارش که نوشتن چند خط مقدمه از ضروریات آن است گفتنی‌ها گفته می‌شد، اما این بار به جهت جلوگیری از تکرار مطالبی که در گزارش های قبل نیز بدان اشاره شده است، به ابعاد اقتصادی، فرهنگی و معرفی مزیت‌های نسبی معرفی شدن یک خطه به عنوان قطب تولید انار در حوزه اقتصاد بویژه اقتصاد گردشگری می‌پردازیم، هرچند باز هم پای همان مباحث قدیمی هم به میان می آید.

جشنواره منطقه ای فرصت توسعه فرهنگی و اقتصادی

در همین رابطه یک کارشناس اقتصادی و اجتماعی در گفت‌وگو با ایسنا، جشنواره‌ها را فرصتی دانست که متولیان فرهنگی و برنامه‌ریزان جامعه، از آنها برای توسعه فرهنگی و اقتصادی بهره می‌برند.

"حسین موحدی ساوجی" به ابعاد فرهنگی برگزاری جشنواره‌هایی نظیر جشنواره انار اشاره کرد و  افزود: حضور خانواده‌ها و اقشار مختلف مردم در چنین جشنواره‌ای موجب می‌شود که با برنامه‌های متنوع در فضایی شاد مفاهیم فرهنگی به مخاطبان منتقل شود.

وی ادامه داد: اجرای برنامه‌های نشاط‌آور در جامعه در چارچوب قوانین جاری کشور و در شان و منزلت مردم مومن و متدین، برای ایجاد روحیه نشاط در جامعه مفید ارزیابی می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه نشاط نیاز اساسی جامعه است، گفت: برگزاری این مراسم فرهنگی، موجب نشاط و امید و رونق اقتصادی در پی آن موجب کاهش جرم، معضلات اجتماعی همچون اعتیاد، طلاق و ... خواهد شد.

به گفته این جامعه‌شناس، فقدان وجود اماکن تفریحی برای سرگرمی کودکان، نوجوانان، جوانان و خانواده‌ها، توجه به برنامه‌ریزی توسط مسئولان فرهنگی و ورزشی شهرستان برای اجرای برنامه‌های شاد و مفرح جهت پرکردن اوقات فراغت مردم را ضروری کرده است.

وی گفت: از جمله کارکردهای دیگر برپایی اینگونه جشن‌ها، ایفای نقش مهمی در حفظ، پاسداشت و انتقال فرهنگ به نسل جدید و همچنین معرفی جاذبه‌های طبیعی، فرهنگی و تاریخی منطقه است.

موحدی ساوجی با تاکید بر این مطلب که امروزه اهمیت برپایی نمایشگا‌ه‌ها و جشنواره‌ها در توسعه اقتصاد جهانی بر کسی پوشیده نیست، تصریح کرد: بر اساس بررسی‌های انجام شده برپایی نمایشگاه‌ها هر ساله صدها میلیارد دلار درآمد بطور مستقیم عاید اقتصاد جهانی می‌کند. برپایی نمایشگاه‌ها بویژه در سطوح منطقه‌ای و بین‌المللی از جنبه‌های مختلف موجبات پویایی اقتصاد بومی را فراهم می‌سازد که از جمله دستاوردهای آن کمک به توسعه و رونق صنعت گردشگری و نیز حفظ و ارتقاء سطح اشتغال ملی است.

این جامعه شناس افزود: در این بین، نقش نهادها و سازمان‌هایی مانند میراث فرهنگی و گردشگری، فرهنگ و ارشاد اسلامی، تبلیغات اسلامی، شهرداری و جهاد کشاورزی در کنار تشکل‌های قوی و منسجم مردم نهاد متشکل از باغداران و صنایع جانبی بسیار مهم ارزیابی می‌شود و نقش اداره جهاد کشاورزی در ایجاد، انسجام و تقویت این تشکل‌ها که در واقع متولیان و صاحبان اصلی این برنامه هستند، بسیار مهم است.

وی بیان کرد: اگر بخواهیم در خصوص عدم توفیق در تلاش جهت تحرک و توسعه فعالیت‌های اجتماعی و فرهنگی در شهر به نکاتی اشاره کرده و آسیب‌شناسی اجتماعی به عمل آوریم می‌توان به عوامل مختلفی اشاره کرد از جمله، عدم یکپارچگی قومی و مذهبی پس از مهاجرت اقوام غیر بومی، پررنگ کردن اختلافات و سلایق در مقابل مشترکات، عدم استفاده از امکانات و توانمندی‌های بالقوه و بالفعل داخل و خارج شهر و شاید مهمتر از همه خلاء نقش بزرگان مقبول جامعه که منجر به تشتت، وازدگی و ناامیدی در جامعه شده است.

عدم معرفی و حفظ برند آفتی بزرگ در حوزه تصمیم‌گیری مدیران

به گزارش ایسنا، بی شک جشنواره‌هایی نظیر جشنواره انار ابعاد اقتصادی هم دارند، آنچنانکه یک اقتصاددان بر این نکته تاکید می‌کند.

"علی یونسی" در ابتدای گفت‌وگوی خود با ایسنا از نوع نگاه مدیران و تصمیم‌گیران کشور به جشنواره‌های انار گلایه می‌کند و می‌گوید: به نظرم تصمیم‌گیران و مدیران کشور یا سرشان به مسائل دیگری گرم و شلوغ است یا اصلا حواس‌شان نیست که باید برای توسعه و معرفی محصولات شاخص یک منطقه به فکر برگزاری جشنواره بود.

وی با این مقدمه که اقتصاد مهم‌ترین مسئله در اهداف توسعه‌ای است و نباید آن را نادیده گرفت، افزود: یکی از مهم‌ترین اشکالاتی که در کشور ما وجود دارد این است که بعد اقتصادی، ارجح بر سایر ابعاد دیده نمی‌شود و از این موضوع غافل هستیم که این مهم باید به یک دغدغه بزرگ و مطالبه جدی در جامعه بدل شود.

وی بیان کرد: چرا برای خلق یک اثر تلاش وافری داریم، اما برای رساندن این اثر به جایگاه واقعی خود که یک فعالیت اقتصادی محسوب می‌شود کوتاهی کرده و غافلیم. به عنوان مثال در تولید محصولی نظیر انار از مدرن‌ترین شیوه‌های باغداری استفاده می‌کنیم تا یک محصول با کیفیت به روش علمی تولید شود، اما برای معرفی آن که برگزاری جشنواره از موثرترین و کارآمدترین ابزارهای معرفی و شناساندن محصول است، غفلت می‌کنیم.

وی عدم معرفی یک اثر و حفظ نکردن برند را آفتی بزرگ در حوزه تصمیم‌گیری مدیران دانست و افزود: اگر تصمیم‌گیران کشور در حفظ یک برند کوتاهی کنند قطعا این برند از شهرستان یا نقطه‌ای در کشور به سایر کشورها جابجا خواهد شد و آن موقع است که قطب انار جهان دیگر ساوه نیست بلکه کشوری مثل آمریکا خواهد بود.

این کارشناس اقتصادی ادامه داد: کشوری نظیر آمریکا که تولیدکننده انار است صادرات انار به کره جنوبی را تحت کنترل خود درآورده و مانع ارزآوری بیشتر برای کشور ما در حوزه‌های خارجی می‌شود و این یکی از تاثیرات جابجایی برند است و نشان می‌دهد که توجه و نگاه جدی و بیداری در حوزه اقتصادی و معرفی برند از اهمیت خاصی برخوردار است.

وی در ادامه به کلامی از مولای متقیان حضرت علی(ع) اشاره کرد و گفت: امیرالمومنین(ع) خطاب به مالک اشتر می‌فرمایند که تجار و فعالین اقتصادی را دریاب که حضور آنان موجب پویایی و آبادانی جامعه خواهد شد.

یونسی با این مقدمه به موضوع گزارش اشاره کرد و به تقسیم‌بندی سه گانه جشنواره‌ها در ابعاد فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی پرداخت و گفت: اگر در معرفی یک برند و شناسایی دقیق و بازاریابی آن کوتاهی کنیم رفته‌رفته این برند رو به افول می‌رود و مانند آتشی خواهد شد.

وی با بیان اینکه جشنواره‌ها که کار معرفی و بازاریابی یک برند را انجام می‌دهند، موجب تحقق سیاست‌های اقتصادی یک جامعه خواهند شد، افزود: این جشنواره‌ها در واقع بیان کننده توان عرضه یک کالا هستند.

سیاستی که جشنواره‌ها دنبال می‌کنند

وی در توضیح بیشتر این مطلب گفت: برخی اقتصاددانان معتقدند که تقاضا عرضه را ایجاد می‌کند، اما گروهی دیگر معتقدند که عرضه موجب ایجاد تقاضا خواهد شد و این سیاستی است که جشنواره‌ها دنبال می‌کنند.

این مدرس دانشگاه با تاکید بر اینکه وقتی عرضه تقاضا را ایجاد کند منجر به افزایش سرانه مصرف کالای عرضه شده خواهد شد، تصریح کرد: مردم به دنبال مصرف کالای با کیفیت هستند، از این رو یکی از ابعاد برگزاری جشنواره انار در شهرستان ساوه که با کیفیت‌ترین انار جهان را تولید می‌کند، افزایش سرانه مصرف انار ساکنین این شهرستان و گردشگرانی است که به بهانه برگزاری جشنواره به شهر یاقوت‌های سرخ سفر می‌کنند.

وی با تاکید بر مشارکت بین‌بخشی بخش دولتی و خصوصی برای برپایی جشنواره‌های این چنینی اظهار کرد: مسئولان استانی و شهرستانی باید دل‌شان برای انار ساوه که معرف این شهرستان و استان مرکزی است بسوزد و لازم است برای برگزاری جشنواره از تمامی ظرفیت‌های دولتی و خصوصی بهره ببرند.

به گفته یونسی، اسپانسرهای بخش خصوصی باید به کمک دولت بیایند و خلاء عملکرد ضعیف اقتصادی دولت را در این حوزه پر کنند. سندیکاها، اتحادیه‌ها، صنوف تولیدی و تشکل‌های وابسته به انار در کنار دولت قرار گیرند تا با تقویت بخش دولتی نگذارند نهال جشنواره انار در قطب تولید این محصول خشک شود.

وی با تاکید بر اینکه محدودیت‌های مالی دولت اجازه برپایی چنین جشنواره‌هایی را نمی‌دهد، افزود: عملکرد بخش خصوصی قطعا خلاء این کم‌کاری‌ها را ترمیم خواهد کرد ضمن اینکه دولتی‌ها هم باید به این موضوع اهتمام ویژه داشته باشند و سیاست‌های حمایتی خود را اعمال کنند، نباید دولت‌ها همواره سربار بخش خصوصی باشند.

جشنواره‌ عامل مهم برندسازی و تقویت برند

وی جشنواره‌ها را عامل مهمی در برندسازی و تقویت برند دانست و به بعد دیگر برپایی جشنواره‌ها در حوزه فرهنگی و گردشگری پرداخت و گفت: وقتی یک جشنواره‌ در یک نقطه از کشور برگزار شود ناخودآگاه علاقمندان و صادرکنندگان و تجار یا فعالان اقتصادی و گردشگران اشتیاق به حضور پیدا می‌کنند و عملا با هزینه کمتری بسیاری از تولیدکنندگان را می‌بینند و با مقایسه تنوع و کیفیت و قیمت اقدام به خرید محصول عرضه شده در جشنواره می‌کنند. با این حساب عملا هزینه صادرات کاهش یافته و فعال اقتصادی محصول مورد دلخواه خود را که ارقام و انواع آن در یک مجموعه در قالب جشنواره عرضه شده را مطابق با سلیقه و میل خود خریداری می‌کند.

یونسی به دستاورد دیگر جشنواره اشاره کرد و گفت: در جشنواره‌ها یک قاعده‌ریزی خاص وجود دارد و آن اینکه کمک می‌کند تا تولیدکنندگان با کیفیت، اما ضعیف شناسایی و معرفی شوند و زمینه توسعه تولید آنان نیز فراهم خواهد شد، چرا که رشد نامتوازن نامطلوب است و تولید محصولی نظیر انار در چنین شرایطی از انحصار عده‌ای تولیدکننده درآمده و همه تولیدکنندگان به یک چشم دیده می‌شوند آن زمان است که انگیزه تولید و حضور در بازار و عرضه انار با کیفیت در بین باغداران و تولیدکنندگان افزایش پیدا خواهد کرد.

وی به مزایای حضور بازرگانان و صادرکنندگان در شهری که جشنواره انار در آن برگزار می‌شود نیز اشاره کرد و گفت: صادرکنندگانی که تنها به بعد صادرات انار می‌نگرند نمی‌توانند در مدت محدودی در محل برگزاری جشنواره حضور داشته باشند، بلکه باید با بررسی کارشناسانه اقدام به خرید کنند و این مسئله امتیازی مهم برای شهرستان محل برگزاری جشنواره خواهد بود و تاثیرات مستقیم و غیرمستقیم بر رونق اقتصادی و ارزآوری منطقه خواهد داشت.

این دکترای اقتصاد ادامه داد: با حضور چند روزه گردشگران و بازرگانان به بهانه جشنواره انار کسب و کار اماکن اقامتی نظیر هتل‌ها و البته رستوران‌ها رونق گرفته و تجار علاوه بر رونق این مراکز که اشتغال‌زایی و تبعات مطلوب اقتصادی در شهر برجای خواهد گذاشت، با بازدید از نقاط مختلف و نیز خرید صنایع دستی و سوغات و ... موجب توسعه اقتصادی شهر خواهند شد و در نهایت مزیت‌های فراوانی برای شهر ایجاد می‌شود.

به گزارش ایسنا، در گفت‌وگوی ما با دکتر یونسی سخن از تشکل‌هایی به میان آمد که در حوزه باغداری و تولید محصولی نظیر انار تشکیل شده و به باغداران خدمات ارائه می‌دهند و تاکید شد که این تشکل‌ها و نهادها به کمک دولت بیایند و با مشارکت و دعوت از بخش خصوصی اقدام به برپایی جشنواره انار کنند، از این رو ادامه گزارش را به گفت‌وگو با مدیرعامل شرکت تعاونی باغداران و صادرکنندگان انار ساوه اختصاص دادم.

ضعف در اطلاع‌رسانی یا اجرا/جشنواره دولتی!

"محمد فصولی" با اشاره به برگزاری هشت دوره جشنواره انار در سال‌های گذشته در این شهرستان گفت: جشنواره انار طی این هشت دوره با بهره‌گیری از اعتبارات دولتی برگزار شده است. برای برگزاری جشنواره در سال جاری حدود 600 میلیون ریال اعتبار لازم است که باید تماما از منابع دولتی تامین شود.

وی بیان کرد: آخرین باری که جشنواره انار در ساوه برگزار شد بالغ بر 400 میلیون ریال هزینه شد و با وجود دعوت از بخش خصوصی و تامین بخشی از هزینه اختصاص یافته، بخشی از هزینه انجام شده همچنان در قالب بدهی باقی مانده و پرداخت نشده است.

فصولی با اشاره به اینکه برگزاری جشنواره انار در ساوه هیچ منفعت اقتصادی برای تولید کنندگان انار نداشته است، گفت: در جشنواره‌های سال های اخیر هیچکدام از باغدارانی که غرفه داشتند قراردادی را با صادرکنندگان یا گردشگران برای خرید انار نبستند و به نظر می‌رسد ضعف کار در اطلاع‌رسانی صحیح یا شیوه اجرا بوده است و البته اجرای صحیح و اطلاع‌رسانی بیشتر نیز در گرو هزینه‌کرد بالاست.

آفت واسطه‌ها در قطب تولید انار جهان/چرخه معیوب عرضه انار

وی در ادامه حضور واسطه‌ها و دلالان را در قطب تولید انار جهان یک آسیب دانست و گفت: دلالان اقدام به انتقال انار تولیدی شهرستان‌های دیگر کشور به لحاظ قیمت پائین‌تر به ساوه کرده و پس از بسته‌بندی آنرا تحت عنوان برند  ساوه عرضه می‌کنند که این اقدام مانع از عرضه انار با کیفیت ساوه در بازارها و جشنواره‌ها می‌شود.

فصولی به عدم رغبت صنایع فرآوری و آبمیوه‌گیری انار در ساوه نیز اشاره کرد و گفت: انار ساوه به دلیل کیفیت و طعم عالی از قیمت بالاتری نسبت به انار سایر شهرهای کشور برخوردار است، از این رو صنایع فرآوری و کارخانجاتی که آب انار تولید می‌کنند، انار مورد نیاز خود را با قیمت کمتری از شهرهای دیگر کشور می‌خرند و باغداران ساوجی نیز انارهایی که باید آب گیری شود را در تورهای مخصوص بسته‌بندی کرده و به شهرهایی نظیر ارومیه و تهران ارسال می‌کنند.

به گفته وی، برخی از کارخانجات تولید آب انار ساوه، آب‌گیری انار این شهرستان را به دلیل قیمت بالای آن که متاثر از طعم و کیفیت است را مقرون به صرفه نمی‌دانند و در عوض با قیمت کمتری از شهرهای دیگر انار تهیه می‌کنند و به نام انار ساوه عرضه می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: همه مواردی که گفته شد در کنار نبود اعتبارات دولتی دست در دست هم داده تا نتوان جشنواره انار را در این شهر برگزار کرد.

لزوم مشارکت مدیریت شهری برای برگزاری جشنواره انار

به گزارش ایسنا، معاون فنی و اجرایی جهاد کشاورزی ساوه نیز برگزاری جشنواره انار را در وهله اول مصداق شکرگذاری به درگاه خدا و نشانه تعظیم در برابر پروردگار متعال به منظور برخورداری از این نعمت بهشتی دانست و گفت: ترویج مصرف انار و احیای سنت‌های بومی محلی از ثمرات برپایی جشنواره انار است.

"محمودرضا خلیلی" مشکل تامین مالی را سدی در برابر عدم برگزاری جشنواره انار دانست و افزود: برگزاری جشنواره انار در هر نقطه‌ای از کشور یقینا بدون مشارکت مالی انجام نشده و قطعا بخش خصوصی به این بخش ورود پیدا کرده است.

وی نبود تشکل قوی در حوزه انار را یکی از معضلات این شهرستان بیان کرد و افزود: اگر تشکل قوی در حوزه انار با حضور باغداران و بخش خصوصی وجود داشته و از بخش خصوصی هم عضو داشته باشد قطعا می‌توان جشنواره‌هایی را در سطوح مختلف بسته به شرایط مالی برگزار کرد.

خلیلی تصریح کرد: علاوه بر این اگر سرمایه‌گذار و بخش خصوصی فعال و کارآمدی نیز به این موضوع ورود کنند، قطعا می‌تواند با تجارب و توانمندی که وجود دارد، علیرغم تامین هزینه برپایی جشنواره برای خود درآمدزایی ایجاد کند.

وی همچنین خواستار مشارکت مجموعه مدیریت شهری به منظور برگزاری جشنواره انار شد و افزود: انار برند و اعتبار ساوه است، از این رو باید دستگاه‌های مرتبط بویژه مجموعه مدیریت شهری به این موضوع ورود کنند.

طرح موضوع جشنواره انار در حضور اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس

نماینده مردم ساوه و زرندیه در مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون مجلس دهم نیز به ظرفیت‌های شهرستان ساوه اعم از برخورداری آن از صدها واحد تولیدی و صنعتی و بهره‌مندی این شهرستان از بزرگترین شهر صنعتی کشور در قالب بخش خصوصی برای برگزاری جشنواره انار اشاره کرد.

"محمدرضا منصوری" افزود: نباید بگذاریم نام انار ساوه از بین برود بلکه باید با معرفی انار این شهرستان ظرفیت‌های مختلف این خطه زرخیز کشورمان به جهان شناسانده شود.

وی با اشاره به سفر قریب‌الوقوع اعضای کمیسیون صنایع و معادن به استان مرکزی و شهرستان ساوه گفت: قطعا یکی از موضوعاتی که با حضور اعضای کمیسیون مطرح خواهیم کرد مباحث اقتصادی مربوط به جشنواره انار خواهد بود و برای عملیاتی شدن آن راهکار ارائه خواهیم کرد.

منصوری گفت: در دیداری که به همراه صادرکنندگان و تولید کنندگان انار ساوه با اعضای کمیسیون خواهیم داشت موانع برگزاری جشنواره بررسی و با حمایت مالی این جشنواره را برگزار خواهیم کرد.

به گزارش ایسنا، برپایی جشنواره انار علاوه بر مزیت‌هایی که در گفت‌وگو با کارشناسان مطرح شد می‌تواند خلاء ناشی از نبود صنایع فرآوری، کنسانتره، مراکز رب‌گیری، بسته‌بندی و آب انارگیری را در حاشیه سفر تجار و گردشگران پر کند، چرا که حضور فعالان اقتصادی در سایه مدیریت صحیح می‌تواند منشاء برکات اقتصادی و اجتماعی برای این منطقه شود.

علاوه بر آن جشنواره انار فرصتی برای معرفی سایر محصولات شاخص ساوه در حوزه باغداری و کشاورزی نظیر زیتون، طالبی، پسته، گوجه سبز، میوه های سردرختی یا صنایع دستی و انواع شیرینی‌جات محلی خواهد بود.

استفاده از خلاقیت، ایده‌پردازی، ریسک پذیری جوانان، استفاده از تجربیات دیگر نقاط کشور در این خصوص، عدم اتکا به کمک نهادهای دولتی و عدم دخالت‌ بی‌مورد بخش‌های دولتی می‌تواند موجب افزایش موفقیت در برپایی جشنواره انار شود.

با توجه به ویژگی‌های منحصر به فرد تاریخی شهر باستانی ساوه از قبیل بناها و گنبدهای سنتی، منطقه باستانی آوه، مسیر جاده ابریشم و آرامگاه اشموئیل نبی که مورد احترام ادیان مسلمان، مسیحی و یهودی است، با برگزاری مطلوب و چشمگیر این جشنواره می‌توانیم شاهد تحولات چشمگیر در بخش های فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی این منطقه باشیم.

از طرفی با توجه به برجسته کردن این ویژگی‌های بی‌بدیل ساوه و با استفاده از توانمندی‌های کمتر شناخته شده این شهر و برنامه‌ریزی و هماهنگی با مراکز ذیربط می‌توان شاهد حضور دیپلمات‌های خارجی، نمایندگان شرکت‌های گردشگری داخلی و خارجی و هزاران گردشگر در نمایشگاه‌ها و جشنواره‌های این شهر خواهیم بود.

سال 1395 هم گذشت و قلم تاریخ ساوه یک بار دیگر در مرکب باقی ماند و نتوانست رویدادی دیگر با عنوان جشنواره انار این شهرستان را ثبت کند. گرچه در گزارش‌های پیشین با عناوینی نظیر "برای جشنواره انار ساوه فرش قرمز پهن نمی‌شود" و "جوانه جشنواره انار ساوه خشکید" که بر روی خروجی خبرگزاری ایسنا قرار گرفت، به ابعاد مختلف عدم برگزاری این آئین سنتی و فرهنگی پرداختیم، اما امسال نیز دلمان نیامد بی‌تفاوت از کنار این مهم بگذریم.

گرچه اصلی‌ترین دلیل برگزار نشدن این جشنواره نبود مدیریت واحد و برنامه‌ریزی دقیق است و هر یک از حلقه‌های زنجیره برگزاری جشنواره که به نوعی با آن مرتبط هستند، توپ برگزار کردن آنرا به زمین دیگری می اندازند، در حالی که در بازی فوتبال زمانی می‌توان به نتیجه برد دست یافت و به گل رسید که در زمین بازی با تلاش بازیکنان و با هدایت مربی بازی‌سازی کرد. امسال که گذشت، اما امیدواریم سال بعد جشنواره انار ساوه بتواند مربی توانمندی برای بازی بازیکنان جذب کند تا پس از سال‌ها شکست در این بازی سال 1396، سال برد و کسب نتیجه قابل قبولی برای قطب انار کشور باشد.

گزارش از : علی فرقانی، خبرنگار ایسنا، منطقه مرکزی


انتهای پیام

ارسال خبر به دوستان

* گیرنده(ها):

آدرس ایمیل ها را با علامت کاما از هم جدا نمایید. (حداکثر 3 آدرس پست الکترونیکی گیرنده را وارد نمایید)
متن ارسال:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:
آدرس سایت شما:
* آدرس پست الکترونیکی:
* متن:
* کد مقابل را وارد نمایید: