• سه شنبه ۱۶ آذر ماه، ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۰
  • دسته بندی : اقتصادی
  • کد خبر : 959-3191-5
  • خبرنگار : 10007
  • منبع خبر : ----

/گزارش/

این بازار نا امن است!

می‌گویند بازار خوبی نیست، لوازم خانگی را می‌گویم، چند سالی است این بازار به گفته برخی کسبه از رونق افتاده است. 

بخش بسیاری از بازار لوازم خانگی کشور در اختیار شرکت‌های خارجی است و اجناس چینی هم کم جولان نمی‌دهند در این بازار بلاتکلیف!

چینی‌ها بازار را در دست گرفته‌اند و اجناس با کیفیت و بی‌کیفیت خود را با سرعت هر چه تمام‌تر در بازار جهانی بخصوص بازار ایران گسترانیده‌اند؛ البته کم نیست اجناس ایرانی که نقش چین می‌زند در ردای ایرانی.

انتظار مردم برای کاهش قیمت‌ها با توافق هسته‌ای عامل دیگری است که به رکود بازار شدت بیشتری داد، اما نه تنها قیمت‌ها کاهش پیدا نکرد بلکه افزایش هم یافت و همچنان این بازار در بلاتکلیفی به سر می‌برد.

رفتار مشتری دائما در حال تغییر است

به گزارش ایسنا، منطقه مرکزی، به گفته یکی از فروشندگان لوازم خانگی خارجی در شهرستان اراک نوسانات ارز منجر به ایجاد یک سری آشفتگی‌ها در ذهن مشتری شده و رفتار مشتری دائما در حال تغییر است، چرا که مشتری نمی‌داند صبر کند یا بخرد چراکه نمی‌داند آیا جنس ارزان می‌شود یا نمی‌شود.

این فروشنده با اشاره به ذهنیتی که برای مشتریان لوازم خانگی در این‌باره ایجاد می‌شود، می‌گوید: از یک سو مشتری بر این باور است که تحریم‌ها برداشته ‌شده و اجناس فراوان‌تر و ارزان‌تر می‌شوند و از سویی دیگر مشتری با بازخوردی برعکس مواجه می‌شود و آن اینکه نه تنها اجناس گران‌تر شده است بلکه عرضه محصولات نسبت به گذشته کمتر شده است.

این نماینده شرکت خارجی در اراک در خصوص کیفیت کالاهای ایرانی نسبت به خارجی عنوان می‌کند: بالطبع چون ما نماینده فروش محصولات خارجی هستیم مشتری که به سمت ما می‌آید طالب کالای خارجی است.

جنس ایرانی خوب است، به شرط اینکه  ...

وی با بیان اینکه جنس ایرانی خوب است، به شرط اینکه از یک بازار رقابتی برخوردار باشد، ادامه می‌دهد: متاسفانه در کشور ما زیرساخت‌ها به خوبی فراهم نیست آنوقت در تلاش هستیم مشتریان را به سمت مصرف کالاهای ایرانی سوق دهیم.

این فروشنده عنوان می‌کند: همه کارخانه‌های بزرگ تولیدی در زمینه لوازم خانگی تعطیل شده‌اند، تنها چند شرکت فعالیت دارند که این شرکت‌ها هم محصولات خود را با هر کیفیتی که دلشان می‌خواهد به بازار عرضه می‌کنند و از ظرفیت بسیار پائینی برخوردارند و هیچ یک از لحاظ طراحی، تنوع و رنگ به روز نیستند و کیفیت قابل قبولی ندارند.

وی متذکر می‌شود که علاوه بر ایجاد زیرساخت‌های لازم باید از دانش و تکنولوژی شرکت‌های خارجی در تولید محصولات داخلی بهره گرفته شود، آنوقت فرهنگ استفاده از کالای ایرانی را ترویج دهیم.

هیچ گردش مالی در بازار رخ نمی‌دهد

حبیبی فروشنده لوازم آشپزخانه نیز که به رکود 6 ماهه این بازار اشاره دارد می‌گوید: هیچ گردش مالی در بازار رخ نمی‌دهد. استان مرکزی و شهر اراک صنعتی است، اما مادامی که صنعت یک شهر بخوابد کارگران آن شهر نیز بالطبع حقوق دریافت نمی‌کنند، چه بسیار کارگرانی که بیکار شده‌اند و بسیاری از کارگران هم چند ماه یک بار حقوق می‌گیرند.

وی در خصوص عرضه کالای ایرانی عنوان می‌کند: سه سال پیش در مغازه‌ها و فروشگاه‌ها یک عدد کالای ایرانی هم وجود نداشت، اما در حال حاضر به دلیل تبلیغات گسترده و قیمت مناسب کالاهای ایرانی، فروشندگان نیز به عرضه و فروش محصولات ایرانی روی آورده‌اند.

حبیبی ادامه می‌دهد: کیفیت کالاهای ایرانی نسبت به گذشته بهتر شده است از سویی دیگر از حاشیه سود بهتری نیز برخوردار هستند.

این فروشنده ضمن تاکید بر حمایت از کالاهای ایرانی، در خصوص مبارزه با قاچاق کالا می‌گوید: جلوی کالای قاچاق باید از مبدا گرفته شود نه اینکه مامورین به داخل مغازه‌ها هجوم ببرند و از این طریق بخواهند جلوی کالای قاچاق را بگیرند، چرا که من مغازه‌دار هستم و از طریق ارتباط با واردکننده این محصولات را تهیه می‌کنم.

وی معتقد است با مبارزه با کالای قاچاق بازار بهتری خواهیم داشت. حداقل اشتغالزایی صورت می‌گیرد و گردش مالی در بازار جریان می‌گیرد.

دیگر فروشنده لوازم خانگی، نزدیکی استان مرکزی به پایتخت و شهر قم را دلیل افت بازار لوازم خانگی در این استان می‌داند و می‌گوید: اکثر مردم اراک برای خرید به شهرستان‌های تهران و قم می‌روند چراکه در این شهرها محصولات از تنوع بیشتری برخوردارند.

مشکل برگزاری نمایشگاه های فصلی/نظارتی بر قیمت ها نیست

رحمتی با اشاره به مشکلات بازار لوازم خانگی، برگزاری نمایشگاه‌های عرضه کالای فصلی را از عمده مشکلات این بخش برشمرده و می‌گوید: کاسبی که در طول سال کاسبی نکرده در انتظار شب عید است تا فروش مطلوبی داشته باشد ولی متاسفانه برگزاری این نمایشگاه‌ها به بازار لطمه وارد می‌کند و باعث می‌شود بازار شب عید هم افت کند.

این فروشنده با اشاره به دیگر مشکلات این بخش عنوان می‌کند: از سویی دیگر اتحادیه و مجمع امور صنفی لوازم خانگی نظارتی بر روی قیمت‌ها ندارند، هیچ مدیریتی بر روی قیمت‌ها وجود ندارد و همواره شاهد بی‌انصافی و کم‌فروشی در این زمینه هستیم، در حالی که باید قیمت‌ها یکنواخت باشد تا مشتری به شهرستان‌های دیگر کشش پیدا نکند.

وی همچنین ضمن اشاره به مغازه‌هایی که در اطراف شهر مبادرت به عرضه لوازم خانگی می‌کنند، می‌گوید: هیچ نظارتی بر روی این مغازه‌ها وجود ندارد از سویی یک سری در پارکینگ خانه‌شان و برخی هم کنار خیابان بساط می‌کنند که این اقدامات هم به بازار لوازم خانگی ضربه وارد می‌کند.

این فروشنده معتقد است در صنعت لوازم خانگی کالای ایرانی هنوز نتوانسته کیفیت خود را به جنس خارجی برساند و بازار رقابتی در این عرصه وجود ندارد.

وی خاطرنشان می‌کند: محصولات و کالاهای ایرانی در زمینه لوازم خانگی از نظر کیفیت و استانداردها قابل رقابت با محصولات خارجی نیستند.

این فروشنده اظهار می‌کند: یکی از مشکلات شرکت‌ها و کارخانجات ایرانی این است که اگر بخواهند مشابه تولیدات خارجی را در اینجا تولید کنند هزینه‌هایشان افزایش پیدا می‌کند و مشتری هم قدرت خرید ندارد، به همین دلیل مجبور می‌شوند به جمع واردکنندگان بپیوندند.

مدیر فروشگاه محمود در اراک ادامه می‌دهد: تولیدات لوازم خانگی در اراک از کیفیت پائینی برخوردارند و کارخانجات تولیدکننده این محصولات بیشتر برای قشر آسیب‌پذیر تولید می‌کنند.

ضربه عدم واردات محصولاتی که مشابه ایرانی ندارند 

به سراغ یکی از فروشندگان لوازم خانگی رفتیم، فروشنده جوانی که نمایندگی محصولات سامسونگ را برعهده دارد، با اشاره به رکود حاکم در بازار لوازم خانگی عنوان می‌کند: چند ماه است که بار وارد نشده و به دلیل جایگزینی کالای ایرانی به جای کالای خارجی از ورود کالاهای خارجی به کشور ممانعت می‌شود.

وی بیان می‌کند: عدم واردات برخی محصولات که مشابه ایرانی آن در کشور وجود ندارد به این بازار ضربه می‌زند. همچنین از سویی قیمت‌ها روز به روز بالاتر رفته تا جایی که نه تنها مغازه دار بلکه مشتری هم قدرت خرید را از دست داده است.

نمایندگی محصولات دوو و اسنوا نیز با بیان اینکه حال بازار لوازم خانگی زار شده است، اظهار می‌کند: از یک سو قیمت محصولات لوازم خانگی رو به افزایش است و از یک سو برخی شرکت‌ها مثل دوو و اسنوا که محصولات‌شان در ایران تولید می‌شود، محصولات خود را به بیرون عرضه نمی‌کنند.

وی ادامه می‌دهد: مسئولین این شرکت‌ها عنوان کرده‌اند که قرار است مدل‌های جدید این محصولات به بازار عرضه شود که بر این اساس فعلا عرضه این کالاها متوقف شده است.

این فروشنده لوازم خانگی عنوان می‌کند: این تغییرات در تعطیلات باید صورت گیرد که بازار اشتغال‌زایی هم  دچار مشکل نشود.

وی ضمن تاکید بر عدم وجود نقدینگی در دستان مردم، اظهار می‌کند: عمده چک‌های برگشتی ما از آن کارمندانی است که حقوق نگرفته‌اند، مثل کارگران آذراب و هپکو.

این فروشنده با بیان اینکه داد و ستد از رونق افتاده است، می‌گوید: اکثر سرمایه‌داران با شکل گرفتن بانک‌های خصوصی به جای اینکه سرمایه خود را در چرخه اقتصاد به کارگیرند، آنرا  در بانک‌ها انباشته‌اند.

وی در ادامه به مشکلات صنفی موجود اشاره می‌کند و می‌گوید: عمده مشکل این صنف پرداخت مالیات است؛ هنوز جنس در داخل مغازه فروخته نشده است، اما مغازه‌دار باید مالیاتش را بپردازد.

بازار لوازم خانگی از کالاهای خارجی اشباع است

به گزارش ایسنا، محمد‌رضا جعفری نیز به عنوان یک تولید‌کننده اجاق گاز و یخچال فریزر در خصوص بازار لوازم خانگی اظهار می‌کند: بازار لوازم خانگی بازار بزرگ مصرفی است و با توجه به حجم بالای قطعاتی که در صنعت لوازم خانگی کاربرد دارد، از صنایعی به شمار می‌رود که نقش تاثیرگذاری در رونق اقتصادی دارد به طوری که با رونق در این بخش بسیاری از صنایع  مثل فولاد، صنایع قطعه‌سازی، صنایع بسته‌بندی، برق و الکترونیک و ... به حرکت می‌افتند.

رئیس اتاق بازرگانی اراک ادامه می‌دهد: در حال حاضر واردات انبوه، این صنعت را تحت فشار قرار داده است، بخصوص قاچاق لوازم خانگی باعث شده است که این صنعت سهم عمده‌ای از بازار را از دست بدهد.

وی ضمن تاکید بر اینکه تولیدات لوازم خانگی در چند سال اخیر از رشد بسیار خوبی برخوردار بوده است، اضافه می‌کند: در حال حاضر می‌توانیم کالاهایی را تولید کنیم که با نمونه‌های اروپایی، چینی و کره‌ای قابل رقابت است و حتی از کیفیت بهتری نیز برخوردار است.

جعفری تصریح می‌کند: اما برندهای بزرگ در صنعت لوازم خانگی مثل سامسونگ، ال جی و ... سهم بزرگی از بازار لوازم خانگی ایران را از آن خود کرده‌اند و صنعت داخلی لوازم خانگی را تحت فشار قرار داده‌اند.

رئیس اتاق بازرگانی اراک معتقد است که متاسفانه مذاق مصرف‌کننده ایرانی در این بخش به سمت کالاهای خارجی رفته است چرا که اگر به یک دهه قبل برگردیم در سبد جهیزیه ایرانی‌ها شاهد برندهای ایرانی بودیم، اما امروزه متاسفانه طبقه قشر متوسط نیز ترجیح می‌دهند کالای لوازم خانگی خارجی و لوکس را در سبد جهیزیه قرار دهند.

وی عمده مشکل این بازار را در بخش تقاضا دانسته و عنوان می‌کند: در بخش تولید و عرضه مشکلی وجود ندارد، اما در بخش تقاضا نتوانسته‌ایم از بازارهای خودمان فراتر برویم چراکه در سال‌هایی که دوران وفور درآمدهای نفتی بود، میلیاردها دلار را به واردات کالاهای خارجی اختصاص دادیم و متاسفانه امروز سهم عمده‌ای از این بازار را در بسیاری از بخش‌ها واگذار کرده‌ایم.

جعفری با اشاره به اینکه بخشی از ساختار این صنعت نیز فرسوده است و در سال‌های تحریم کمتر در زمینه نوسازی و بازسازی هزینه شده است، عنوان می‌کند: اگر قرار است در این بازار موفق شویم باید این ساختار را به روز کنیم تا بتوانیم کالاهای رقابت‌پذیر تولید کنیم.


انتهای پیام

ارسال خبر به دوستان

* گیرنده(ها):

آدرس ایمیل ها را با علامت کاما از هم جدا نمایید. (حداکثر 3 آدرس پست الکترونیکی گیرنده را وارد نمایید)
متن ارسال:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:
آدرس سایت شما:
* آدرس پست الکترونیکی:
* متن:
* کد مقابل را وارد نمایید: