• شنبه ۲۸ اسفند ماه، ۱۳۹۵ - ۰۸:۴۲
  • دسته بندی : علمی و آموزشی
  • کد خبر : 9512-4087-5
  • خبرنگار : 10140
  • منبع خبر : ایسنا منطقه مرکزی

آموزش و پرورش استان مرکزی درصدد تهیه بانک اطلاعات پژوهشی

معاون پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش و پرورش استان مرکزی گفت: به دنبال ایجاد بانک اطلاعاتی پژوهشی در آموزش و پرورش استان مرکزی هستیم.  

بهرام حسین آبادی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، منطقه مرکزی، افزود: هرسال چکیده‌ای از مقالات پژوهشی معلمان را تنظیم می‌کردیم، اما با تهیه و دسترسی به بانک اطلاعاتی پژوهشی می‌توان در گزارش نویسی و تحقیقات دیگر از آن بهره برد.

وی در ادامه با اشاره به اولویت‌های پژوهشی آموزش و پرورش در سال جدید گفت: به جز همایش توازن رشته‌ای که خاص آسیب شناسی هدایت تحصیلی است، چهار اولویت پژوهشی در آموزش و پرورش استان دیده شده که دو اولویت ناظر بر توازن رشته‌ای تحصیلی دوره متوسطه با آسیب‌شناسی هدایت تحصیلی متوسطه دوم است.

وی تصریح کرد: ‌دو طرح دیگر شامل بررسی اثربخشی برنامه تعالی مدیریت در مدارس و شناسایی یا احصاء ناهنجاری‌های دانش آموزان از نظر اسکلتی جسمی و فیزیکی است.

حسین‌آبادی گفت: در مجموع این طرح‌ها تحت عنوان اولویت‌های پژوهشی 96-95 نامیده می‌شوند که تا مهرماه 96 به طول می‌انجامند. آخرین مهلت ارسال آثار تا 10 بهمن‌ماه امسال بود و نتایج پروپوزال‌هایی که در شورای تحقیقات استان بررسی شده است تا قبل از اتمام اسفندماه اعلام می‌شود.

وی ادامه داد: در طرح معلم پژوهنده نیز معلمان فرصت دارند تا تیرماه که در مدارس هستند بر روی طرح خود کار کنند. این طرح در قالب مطالعه موردی انجام می شود و محدود به یک کلاس است. حدود دو الی سه هزار نفر از معلمان در این طرح شرکت می‌کنند، سپس طرح ها غربالگری شده و حدود دو هزار طرح انتخاب می‌شود که در مراسم هفته پژوهش 96 تقدیر می‌شوند.

معاون پژوهش در آمورش و پرورش استان مرکزی افزود: خروجی این پژوهش‌ها این است که معلم تجربه خود را ثبت می‌کند. اگرچه به دلیل متفاوت بودن معلمان و دانش آموزان با یکدیگر تجربه فردی حاصل می شود و قابل تعمیم نیست، اما دیگران می‌توانند از این بانک اطلاعاتی در مواردی همچون تشویق و ارتقای تحصیل دانش‌آموزان، نوع برخورد با موارد خاص و ... استفاده کنند.

وی در خصوص بودجه‌های این طرح‌ها بیان کرد: منابع تخصیص اعتبار در چند سال اخیر محدود شده است. اگر به این مهم بیشتر توجه شود، داوری طرح‌ها در کمیته پژوهشی معلمان پژوهشنده با دقت بیشتری صورت می‌گیرد یا در خصوص آموزش، اطلاع‌رسانی و... می‌توان بیشتر تمرکز کرد.

حسین‌آبادی با بیان اینکه هزینه‌ها در طرح معلم پژوهنده را خود معلم پرداخت می‌کند، افزود: برای اولویت‌های پژوهشی استان تقریبا اعتباری اختصاص پیدا نکرده بود، اما در طرح‌های اقدام پژوهشی وزارت آموزش و پرورش، اعتبار اختصاصی حدود 20 میلیون تومان بود، از این رو بیشتر از مشارکت خود معلمان در اجرای این طرح بهره برده می‌‌شود. 

 


انتهای پیام

ارسال خبر به دوستان

* گیرنده(ها):

آدرس ایمیل ها را با علامت کاما از هم جدا نمایید. (حداکثر 3 آدرس پست الکترونیکی گیرنده را وارد نمایید)
متن ارسال:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:
آدرس سایت شما:
* آدرس پست الکترونیکی:
* متن:
* کد مقابل را وارد نمایید: