• چهارشنبه ۱۷ خرداد ماه، ۱۳۹۶ - ۱۷:۴۶
  • دسته بندی : علمی و آموزشی
  • کد خبر : 963-2987-5
  • خبرنگار : 10140
  • منبع خبر : ایسنا منطقه مرکزی

آموزش مهار‌ت‌ به دانش‌آموزان از اولویت‌های دولت است

مدیرکل آموزش و پرورش استان مرکزی گفت: یکی از اولویت‌ها و سیاست‌های دولت مهارت‌آموزی و آماده سازی دانش آموزان برای ورود به بازار کار در آینده است.

به گزارش ایسنا، منطقه مرکزی، شهریار فولادوند در نشست شورای آموزش و پرورش استان مرکزی به طرح "آموزش یک مهارت به دانش آموزان متوسطه رشته‌های نظری در سال 97-96" اشاره و تصریح کرد: این طرح در حال حاضر فقط یک ایده است که اجرایی شدن آن مستلزم تشکیل کارگروهی با مسئولیت دفتر اجتماعی استانداری و متولیان نهادهاست.

فولادوند افزود: این طرح موجب هجرت از آموزش محوری به سوی مهارت‌محوری خواهد شد که خود یک مطالبه از مجموعه آموزش و پرورش است. این مهم کاملا اختیاری و منوط به استقبال مردم از آن است. روش اجرای این طرح نیز به دو صورت برون سپاری و درون مدرسه‌ای است.

وی در ادامه به برگزاری مسابقات ورزشی کشوری اشاره کرد و گفت: چند رشته ورزشی از این مسابقات در 15تیرماه به میزبانی شهرستان خمین آغاز می‌شود. پیش بینی می‌شود چهار هزار دانش آموز از سراسر کشور با حضور در استان مرکزی در این مسابقات شرکت کنند. برگزاری هرچه بهتر این مسابقات منوط به همکاری دستگاه‌های اجرایی و فرمانداری خمین است.

فولادوند در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه آموزش و پرورش با یک پارادوکس مواجه شده است، گفت: از سال 90 به بعد تغییرات نظام آموزشی باعث توجه به موضوع هدایت تحصیلی شد. این تغییرات بی‌مقدمه و عجولانه صورت گرفته بود. در گذشته دانش آموزان با رغبت بیشتری به سمت رشته‌های فنی و کارودانش می‌رفتند اما این تغییرات عجولانه موجب بروز مشکلاتی در این سیستم شد.  

وی افزود: برخی ارکان بیرونی به توقعات مردم نسبت به انتخاب رشته نظری و آزاد مطلق بودن در این خصوص دامن می زنند. این آزاد گذاشتن موجب وارد شدن لطمه شغلی به دانش آموزان می‌شود چراکه پاسخگوی تعداد بسیار زیاد دانش آموزان در رشته نظری نیستیم.

فولادوند گفت: طی یک بررسی مشخص شد که حدود 25درصد از دانش آموزان از رشته خود سرخورده شده و درخواست بازگشت به رشته فنی و کارودانش می‌کنند، اما دانش‌آموزان در این رشته‌ها تمایلی به تغییر رشته به رشته‌های نظری نداشته‌اند.

مدیرکل آموزش و پرورش استان در ادامه گفت: در این دولت آموزش و پرورش تشخیص داده است که به جای دار‌القرآن، مدارس قرآنی داشته باشد، اما ضمن حفظ این مدارس، دارالقرآن‌ها را نیز احیا کردیم.

به گزارش ایسنا، معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش استان مرکزی نیز در این نشست با اشاره به اهمیت هدایت تحصیلی در نحوه استقرار نظام جدید آموزشی گفت: در سال گذشته 67درصد از دانش‌آموزان استان در رشته‌های نظری و 33درصد در رشته‌های فنی حرفه‌ای و کارودانش مشغول به تحصیل شدند که سهم رشته های‌ فنی و حرفه‌ای از این رقم کم است.

مجتبی حیدری افزود: تحصیل 46درصدی دانش‌آموزان در رشته تجربی نمی‌تواند نقش مثبتی در آینده شغلی آنها داشته باشد. برای توازن رشته‌ای دانش‌آموزان توجه به هدایت تحصیلی امری بسیار مهم به شمار می‌رود که در این راستا والدین و معلمان باید به ملاک‌های انتخاب رشته همچون استعداد، علاقه، توانایی، تناسب شخصیتی و نیاز جامعه به شغل‌های آینده توجه کنند.

وی ادامه داد: در مجموع 100 امتیاز برای دانش آموزان در پایه نهم جهت هدایت تحصیلی آنها پیش بینی شده است که 30  امتیاز مرتبط با آزمون‌های توانایی، 10 امتیاز نظرسنجی الکترونیکی دانش آموز، 10 امتیاز نظرسنجی دبیران براساس شناخت از عملکرد دانش‌آموز، پنج امتیاز مربوط به نظرخواهی از والدین و 10 امتیاز مربوط به نظر مشاور تحصیلی است، همچنین 35 امتیاز نیز مربوط به عملکرد تحصیلی دانش‌اموز است.

حیدری گفت:‌ در سال تحصیلی جدید 10 رشته جدید به فنی‌حرفه‌ای و کارودانش اضافه می‌شود.

وی فرهنگ‌سازی و اطلاع‌رسانی، همکاری سایر نهادها برای تبیین موضوع هدایت تحصیلی، برگزاری دوره‌های آموزشی برای گروه‌های هدف، روزآمد کردن تجهیزات برای رشته‌های هنرستانی، بازنگری در رشته موجود و ایجاد رشته‌های جدید متناسب با نیازهای جامعه را از برخی الزامات هدایت تحصیلی دانش آموزان برشمرد.

به گزارش ایسنا، معاون فرهنگی پرورشی اداره کل آموزش و پرورش استان مرکزی نیز در این نشست ضمن ارائه گزارش از فعالیت‌های امور قرآن و عترت و نماز این اداره، بیان کرد: 21 دارالقرآن در استان مرکزی احیا شده‌اند. در سال‌های گذشته به دلیل تعطیلی دارالقرآن‌ها قاری برجسته در آموزش و پرورش نداشتیم که با احیای آنها این مشکل رفع شد.

علی شیرخانی افزود: مرحله اول از مسابقات قران و عترت دانش‌آموزی سال گذشته در آذرماه با شرکت 120هزار نفر رشته برگزار شد.

وی ادامه داد: ‌در مقایسه با استان‌های هم‌سنگ، استان مرکزی رتبه اول را در جذب روحانیون مبلغ در مدارس را کسب کرده است. در این زمینه 194 مبلغ و مبلغه در مدارس در امر مشاوره و فرهنگی در قالب طرح امین همکاری می‌کنند.

 


انتهای پیام

ارسال خبر به دوستان

* گیرنده(ها):

آدرس ایمیل ها را با علامت کاما از هم جدا نمایید. (حداکثر 3 آدرس پست الکترونیکی گیرنده را وارد نمایید)
متن ارسال:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:
آدرس سایت شما:
* آدرس پست الکترونیکی:
* متن:
* کد مقابل را وارد نمایید: