• پنجشنبه ۲۲ تیر ماه، ۱۳۹۶ - ۲۲:۱۵
  • دسته بندی : علمی و آموزشی
  • کد خبر : 964-2687-5
  • خبرنگار :
  • منبع خبر : ----

دستیابی دانش‌آموزان به مراتبی از حیات طیبه هدف برنامه‌ریزی های آموزش و پرورش است

معاون وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی وزارتآموزش و پرورش، گفت: برنامه‌های درسی آموزش و پرورش شبکه بهم پیوسته، تاثیرگذار و متقابلند و دستیابی دانش‌آموزان به مراتبی از حیات طیبه با رویکرد فطرت، هدف ما از این برنامه‌ریزی آموزشی است .

به گزارش ایسنا، منطقه مرکزی، حجت‌الاسلام دکتر محی‌الدین بهرام محمدیان در همایش ملی "زمین‌شناسی پزشکی و کانی‌درمانی" که در دانشگاه پیام نور اراک برگزار شد، گفت: سنت‌های علمی و فرهنگی ما سابقه دیرینه‌ای دارد و توجه دوباره به این سنت‌ها، باعث نشاط است، همچنین در می‌یابیم که تا چه میزان ریشه‌های علمی و فرهنگی غنی در کشور ما وجود داشته است .

وی با اشاره به اینکه استان مرکزی محل ظهور و رشد چهره‌های علمی بسیاری است‌، افزود: استان مرکزی، استانی عالم پرور است و چهره‌های شاخص علمی و فرهنگی این استان در  200سال اخیر منشاء تغییرات و تاثیرات مثبت اجتماعی، فرهنگی و علمی بوده‌اند .

وی با اشاره به تحول بنیادین نظام آموزش و پرورش در سال‌های اخیر، عنوان کرد: در همین راستا در جهت ارتقا مولفه‌های تربیت نیروی انسانی، تامین تجهیزات، منابع مالی، قوانین و مقررات و برنامه درسی گام‌های اساسی برداشته می‌شود. برنامه‌های درسی جدید مشتمل بر محتوا‌های آموزشی‌، رسانه‌های ‌آموزشی تربیتی، فضا‌های متنوع یادگیری و شرایط یادگیری است. در برنامه تحول، مجموعه برنامه درسی ملی تدوین شده‌ است و هدف از تدوین آن تعالی و دسترسی دانش‌آموزان به مراتبی از حیات طیبه است .

محمدیان منظور از حیات طیبه را برخورداری از ویژگی‌هایی دانست که انسان را از سایر موجودات متمایز می‌کند و ادامه داد: همه موجودات عالم به لحاظ وجودی ارزشمند هستند، اما تفاوت‌هایی نیز با هم دارند. در گذشته انسان را حیوان ناطق می‌دانستند و علت آنهم توجه صرف به ویژگی عقلانی انسان بود، اما در نگاه دینی، توجه به بعد عقلانی تعریف کاملی از انسان را در بر نمی‌گیرد، انسان علاوه بر عقلانیت از یک قداست باطنی نیز برخوردار است که او را از سایر موجودات متمایز می کند و در عین حال به عقلانیت نیز قداست می‌بخشد .

وی اظهار کرد: فلاسفه مسلمان عقیده دارند که انسان موجودی فطری است و بسیاری از خواسته‌ها، گرایشات و دانسته‌ها را به صورت  اکتسابی بدست نمی‌آورد، بلکه آنها غیر اکتسابی و در سرشت و خلقت او نهاده شده است .

وی ادامه داد: غرایز بین انسان و حیوان مشترک هستند که آنهم اکتسابی نیست. کمال خواهی، زیبا‌گرایی و کنجکاوی از جمله صفاتی است که تنها در انسان‌ها موجود است .

محمدیان با اشاره به تفاوت‌های انسان و حیوانات و تعالی انسان در طول سالیان متمادی، بیان کرد: کارکرد فطرت انسانی، طیب کردن زندگی است. زیست همراه با تقدیس، بدون تعقل امکانپذیر نیست، بر همین اساس ارتقا پنج عنصر تعقل، ایمان، علم، عمل و اخلاق رویکرد اداره آموزش و پرورش برای شکوفایی فطرت انسانی است. عنصر تعقل هسته مرکزی این پنج عنصر است و همچنین ایمان، مبتنی بر معرفت و تعقل شکل می‌گیرد، در همین خصوص موضوع تفکر در برنامه درسی در حوزه های محتلف گنجانده شده است. برنامه‌های درسی آموزش و پرورش شبکه بهم پیوسته، تاثیرگذار و متقابلند و دستیابی دانش‌آموزان به مراتبی از حیات طیبه با رویکرد فطرت، هدف ما از این برنامه‌ریزی آموزشی است .

وی با بیان اینکه علوم تجربی جایگاه ویژه‌ای دارد، گفت: معمولا در علوم تجربی بررسی موضوع طبیعت بدون علت فاعلی و غائی مد نظر است و این در حالی است که ما مسلمانان معتقدیم که خلقت هدفمند و جهت‌مند است و  علت فاعلی و غائی دارد. عقل انسانی نظم موجود در جهان را دلیل بر وجود خداوند می‌داند که بر همین اساس تمام مظاهر آفرینش برای عبرت گرفتن و اندیشیدن انسان خلق شده است .

این مقام مسئول با بیان اینکه نطق انسانی باید از قداست بهرمند باشد، افزود: برخی از اندیشمندان تا پای جان در ابراز اندیشه‌های خود ایستادگی کردند که این مهم بدلیل قداست در اندیشه و باور بر درستی آن است، که این امر را می‌توان در تمام زمینه‌ها اعم از سیاست، اقتصاد و غیره مشاهده کرد .

محمدیان با بیان اینکه عناوین در دورس آموزش پرورش منفک شده‌اند و به صورت گسترده‌تری به هر مبحث پرداخت شده است، گفت: اما غایت این دروس از هم جدا نیست. در حال حاضر مظاهر مختلفی از علوم طبیعی بوجود آمده است که پرداختن به این موضوعات در قالب یک درس امکانپذیر نیست .

وی با اشاره به اینکه بسیاری از شخصیت‌های علمی در کشورمان مغفول واقع شده‌اند، تصریح کرد: در کشورهای توسعه یافته به شخصیت‌های علمی اهمیت فراوانی می‌دهند، مهم نیست که شخصیت‌های علمی داخلی یا خارجی باشد، بلکه دانش و اندیشه‌ای که توسط این اشخاص تولید شده است از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و باید زمینه را در جهت استفاده آن فراهم کرد .

محمدیان با بیان اینکه موضوع کانی‌درمانی از جمله سنت‌های کهن علمی کشور ماست، افزود: بسیاری از کتابهای طبی گذشته، به مقوله درمان بسیاری از بیماری‌ها به صورت طبیعی و با استفاده کانی‌درمانی پرداخته‌اند. همچنین واحد درسی در این زمینه در سال آموزشی جدید با تصویب شورای عالی آموزش به دروس اضافه شده که باید به این درس بهای بیشتری دهیم تا بتوانیم پیامد و تاثیرات کاربردی آن را در زندگی دانش‌آموزان ببینیم .

محمدیان اظهار کرد: در حال حاضر زمین شناسی در پزشکی کاربردی ندارد و شاید در بقیه رشته‌ها کارکرد بیشتری داشته باشد، بهتر است زمینه‌های لازم برای اثبات علمی کارکرد زمین‌شناسی در پزشکی و دارو‌سازی را فراهم کنیم، برگزاری این سمینار نیز در همین راستاست. کتاب "انسان و محیط زیست"  مشتمل بر دانش بین رشته‌ای است که امسال جزو دروس آموزش و پرورش گنجانده شده است، اما برای تدریس این درس نیاز است که آموزگاران تحت آموزش حرفه‌ای قرار بگیرند، لذا بارور شدن این برنامه آموزشی نیازمند همکاری همه جانبه همکاران است .

به گزارش ایسنا، فرهاد قریب فرزند عبدالکریم قریب پدر علم زمین‌شناسی ایران نیز در  این همایش‌‌ گفت: تمدن کشور ایران به چند قرن پیش باز‌می‌گردد و دانشمندان بسیاری در زمینه‌های مختلف علمی در این کشور وجود داشته‌اند، در حال حاضر از کتاب‌های به جامانده از آنها تمام مردم جهان استفاده می‌کنند، اما متاسفانه طبق آمار سرانه مطالعه در کشور ما در حدود 3 دقیقه است و این در حالی که  در کشورهای پیشرفته این میزان بین 150تا 200دقیقه است .

وی ادامه داد: امروزه در اکثر منازل کالاهای لوکس بوفور به چشم می‌خورد اما اثری از کتابخانه دیده نمی‌شود، برهمین اساس می‌توان گفت فرهنگ استفاده از کتاب در کشور ما کمرنگ شده است .

قریب عنوان کرد: ما باید از تاریخ در هر زمینه‌ای درس بگیریم‌، تاریخ فرهنگ و تمدن انسانی را به گوناگون‌ترین شکل‌ها به ما ‌می‌آموزد‌. دیکتاتورها و سانسورچی‌ها برای مدتی کوشیده‌اند به این روح ابدیت لگام بزنند‌، اما هرگز نتوانستند .

وی با اشاره به اینکه در تاریخ افرادی که دامنه آگاهی مردم را بالا برده‌اند قهرمان محسوب می‌شوند‌‌، بیان کرد: پاس داشتن صاحبان فرهنگ و دانش، گامی بنیادین در جهت پیشرفت فرهنگ و دانش سالم است.

قریب با اشاره به اینکه استاد عبدالکریم قریب یکی از بزرگان فرهنگی کشور است، اظهار کرد: این دانشمند در طول عمر خود چهار دانشکده زمین‌شناسی را تاسیس کرد که دانشگاه تربیت معلم اراک‌، دانشکده زمین‌شناسی واحد آشتیان و تربیت معلم تهران از جمله این دانشگاه‌ها بودند و همچنین این دانشمند عضو انجمن کانی‌شناسان کشور فرانسه و عضو هیات علمی دانشگاه جندی شاپور، خوارزمی، شهید بهشتی و کاشان بوده‌ است.

به گزارش ایسنا، شهریار فولادوند مدیرکل آموزش و پرورش استان نیز در این همایش گفت: مجموعه‌های آموزشی معمولا بدنبال دانش‌افزایی معلمان هستند. در آموزش و پرورش موضوع دانش‌افزایی به شکل سیستمی مورد توجه است و در این راستا راهکار‌های متعددی اتخاذ شده است .

وی بیان کرد: همکاران آموزش و پرورش در راستای دانش‌افزایی با طراحی تشکل‌های خودجوش که فارغ از اتکا به منابع دولتی هستند، در قالب انجمن‌های علمی این موضوع را دنبال می‌کنند. ‌موفقیت‌ این انجمن‌ها در این زمینه بیش از فعالیت‌های سیستماتیک است .

فولادوند تصریح کرد: نظام آموزشی بر اساس شرایط جامعه ممکن است به برخی از دروس به صورت پررنگتری بپردازد. یکی از درس‌های شیرین زمین‌شناسی است، برگزاری چنین همایش‌هایی ما را متوجه اهمیت دروس در جایگاه علمی‌شان می‌کند .

وی افزود: تلاش می‌شود که با دانش‌ روز بتوان مفاهیم بهتری را به دانش‌آموزان انتقال داد .

به گزارش ایسنا، دبیر این همایش نیز در خصوص اهداف برگزاری این همایش، گفت: هدف از برگزاری این همایش شناخت رشته‌های غیر‌پزشکی است. در حال حاضر گرایش افراد جامعه به سمت رشته‌های پزشکی است و این در حالی است که علاقه دانش‌آموزان به رشته‌های دیگر است، اما بخاطر تبلیغ رشته پزشکی‌، آنها بر این باورند که رشته پزشکی را باید انتخاب کنند و معمولا هم به این هدف نمی‌رسند و سرخورده می‌شوند .

  مریم مومنی بیان کرد‌: رشته‌های دیگری نیز وجود دارد که در صورتی که شناخته شوند افراد به این رشته‌ها گرایش پیدا می کنند. "زمین‌شناسی پزشکی‌" علم جدید بین‌رشته‌ای است و ارتباط زیادی با پزشکی دارد و می‌تواند علاقمندی‌های زیادی در دانش‌آموزان ایجاد کند که علاوه بر درمان بیماری‌هایی مانند سرطان، درآمدزاست و باعث پیشرفت اقتصادی جامعه می‌شود و می تواند در راستای اقتصاد مقاومتی نیز مفید باشد .

مومنی عنوان کرد: این علم در اروپا پیشرفت داشته، اما در ایران در حال شکل‌گیری است. هدف ما شناساندن رشته" زمین‌شناسی پزشکی" و جاذبه‌هایی است که در این رشته وجود دارد .

گفتنی است در این همایش حدود هفت غرفه پیرامون "زمین‌شناسی" و "زمین‌شنایی پزشکی" وجود داشت و همچنین سه مقاله از 10مقاله برتر در این زمینه در این همایش ارائه شد .

در بخش معرفی دست‌ساخته‌‌های برتر دانش‌آموزان استان نیز دست‌ساخته‌هایی که از حالت نمادین خارج شده و عملا حالت علمی را در خود دارد به نمایش گذاشته شد .

در ادامه این همایش از تمبر یاد‌بود پیشگامان زمین‌شناسی پرده‌برداری شد و از برخی از مسئولان و خانواده دکتر قریب تقدیر بعمل آمد .


انتهای پیام

ارسال خبر به دوستان

* گیرنده(ها):

آدرس ایمیل ها را با علامت کاما از هم جدا نمایید. (حداکثر 3 آدرس پست الکترونیکی گیرنده را وارد نمایید)
متن ارسال:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:
آدرس سایت شما:
* آدرس پست الکترونیکی:
* متن:
* کد مقابل را وارد نمایید: