• شنبه ۷ مرداد ماه، ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۸
  • دسته بندی : علمی و آموزشی
  • کد خبر : 965-687-5
  • خبرنگار : 10140
  • منبع خبر : ----

با قطب فیزیک شدن ایران فاصله چندانی نداریم/به تفکرات اعضای هیات علمی اعتماد کنیم

دکتر سهیل واشقانی فراهانی عضو هیات علمی گروه فیزیک دانشگاه تفرش است که مقاله‌اش با عنوان “Coronal jet collimation by nonlinear induced flows”  اخیرا در ژورنال Astrophysical journal که مورد حمایت فدراسیون سرآمدان علمی ایران وابسته به نهاد ریاست جمهوری است، پذیرفته شده و به زودی به چاپ خواهد رسید .

به بهانه این دستاورد در نشستی در دفتر خبرگزاری ایسنا، منطقه مرکزی، با او به عنوان یک محقق و یکی از اعضای هیات علمی موفق کشور در خصوص انتظارات جامعه علمی دانشگاهی از دولت دوازدهم و نیز موانع و مشکلات پیش روی محققان با او گفتگو کردیم که شرح این گفتگو را در ذیل می‌خوانید.

تفاوت جامعه دانشگاهی ایران با دیگر کشورها در چیست. چه حمایت‌هایی در این زمینه مورد نیاز است و موانع برسر راه علم و تحقیق در کشور را در چه مواردی می‌دانید؟

در حوزه علم و دانش همه مشکلات مربوط به منابع نیست، در واقع تمام دانشگاه‌ها در تلاش برای جذب حمایت‌ها هستند. باید تعداد دانشجویان دکترا که اساتید آموزش و هدایت آنان را برعهده می‌گیرند به حدی باشد که اساتید بتوانند به اندازه کافی به آنها رسیدگی کنند. عدم توجه به این مهم یکی از دلایل بروز مشکلات در مسیر علم است. همچنین باید بین دانشجویان ایجاد انگیزه بیشتری صورت گیرد که این مهم نیز در سایه توجه و حمایت‌ از علم امکانپذیر خواهد بود.

به تفکرات اعضای هیات علمی اعتماد کنیم

برای اینکه حمایت‌های شرکت‌های دانش بنیان و پارک‌های علم و فناوری پاسخگوی نیازهای محققان و دانشمندان باشد، باید ارتباط بین صنعت و دانشگاه قویتر شده و به تفکرات اعضای هیات علمی اعتماد بیشتری شود. به عنوان مثال یک استاد دانشگاه که تحقیقات به روز و طبق استانداردهای بین‌المللی انجام می‌دهد حتما دارای تفکری براساس آموخته‌های کسب شده و نشست و برخاست با اساتید برتر از خود طی سالیان متمادی است که باید به این فکر بها داده شود.

باید برای اساتید و دانشجویان بیشتر وقت گذاشته شود، در این صورت دانشجویان می‌توانند علم و دانش بیشتری از اساتید خود کسب کنند که این مهمترین قضیه است، سپس حمایت‌های مالی باید مورد توجه قرار گیرد که در واقع در درجه بعدی اهمیت قرار دارند. قطعا وقتی نیاز مالی وجود نداشته باشد و هدف فقط پژوهش باشد، خروجی تحقیقات انجام شده بسیار بهتر خواهد بود.

در مجموع مانع بزرگی برای دست یافتن به اهداف بزرگ علمی پژوهشی وجود ندارد. با این حال، برای سفرهای خارجی اساتید باید کمک‌های بیشتری صورت گیرد. یک استاد باید طی سال حداقل در دو یا سه کنفرانس بین‌المللی شرکت داشته باشد که این سفرها نیازمند صرف هزینه است و باید تامین شود. با شرکت در کنفرانس‌هاست که می‌‌توان به طور مستقیم از دستاوردهای دیگر محققان بهره‌مند شد. هرچه بیشتر شرکت کردن در این کنفرانس‌ها موجب تحقق تبادلات علمی به روزتر و بیشتر می‌شود، همچنین می‌توان خود را به عنوان یک شخصیت علمی به جامعه بین‌المللی بهتر شناساند که همه اینها مستلزم صرف هزینه است. نبود حمایت‌های مذکور می‌تواند یکی از دلایل فرار نخبگان از کشور نیز باشد.

از اهداف و اولویت‌های آتی خود در حوزه پژوهش و تحقیقات بگویید .

با همکاری و تعامل با دانشگاه‌های مختلف کشور به دنبال این هدف اصلی و مهم هستیم که بتوانیم ایران را نیز همچون تعدادی از کشورهای جهان به قطب فیزیک خورشیدی تبدیل کنیم. امروزه وقتی در مورد فیزیک خورشیدی اظهار نظر می‌شود، کشورهایی همچون آمریکا، انگلیس، آلمان، روسیه، بلژیک، اسپانیا، استرالیا و چند کشور دیگر به عنوان کشورهای برجسته و قطب فیزیک خورشیدی مطرح می‌شوند و ما به دنبال افزودن ایران به این کشورها هستیم. این مهم با همکاری همه محققان کشور و برنامه‌ریزی‌های هدفمند و هم‌افزایی‌ها حاصل می‌شود.  

امید است با بکار گرفتن تخصص خود مجهولاتی را کشف و مدلسازی‌هایی انجام دهیم و بتوانیم در حوزه مسئله شتاب گرفتن بادهای خورشیدی که هنوز یک مسئله باز است و هنوز پاسخ صریحی به آن داده نشده، به اشراف کامل برسیم، همچنین به دنبال فهمیدن نحوه گرم شدن تاج خورشید و رسیدن به دستاوردهایی در این زمینه هستیم چراکه حیات روی زمین مستقیما با خورشید ارتباط دارد. به عنوان مثال در طول تاریخ اتفاق افتاده که بادها و انرژی خورشیدی به حدی زیاد بوده که اگر در این عصر شاهد آنها بودیم، برای حیات بشر بر روی کره زمین اتفاقات ناگواری رخ می‌داد می‌افتاد، پس باید یک روش پیشگیری برای این موضوع یافت شود. خداوند روی زمین یک مگنوتسفر ایجاد کرده که از ریختن مواد به داخل زمین جلوگیری می‌کند. چنین اقداماتی باید برای ماهواره‌ها نیز انجام شود و زمانی می‌توان به این هدف دست یافت که شناخت خوبی از بادهای خورشیدی داشته باشیم.

با قطب فیزیک شدن ایران فاصله چندانی نداریم

اوضاع اخترفیزیک ایران بد نیست، اما باید بهتر شود. دستیابی به هدف قطب فیزیک کردن ایران با توجه به شرایط موجود در کشور و پیشرفت‌های علمی سال‌های اخیر، نزدیک است.

هرقدر سازمان‌های مختلف همچون نهاد ریاست جمهوری از این علم بیشتر حمایت کنند زودتر به نتیجه می‌رسیم، البته وزارت علوم نیز در این زمینه تلاش های بسیاری کرده است.

طبق قانونی در وزارت علوم باید بیش از 10 درصد بودجه دانشگاه صرف پژوهش شود که بسیار خوب است. در واقع این نگاه یکی از دلایل رشد علمی و پژوهشی کشور به شمار می‌رود، اما اگر حمایت‌ها بیشتر شود بالتبع موفقیت‌های بیشتری حاصل می‌شود. باید در چند مورد و چند رشته علمی به شدت هزینه کرده و مرجعیت علمی پیدا کنیم که هم وزارت علوم و هم نهاد ریاست جمهوری به دنبال این هدف هستند.

به عنوان یک شخصیت علمی و پژوهشی مطالبات شما از دولت دوازدهم چیست .

حمایت از ارتباط بیشتر اعضای هیات علمی با صنایع از مطالبات مهم جامعه دانشگاهی است. صنعت یک دیدگاه مختص خود دارد، به عنوان مثال می‌خواهد محصول خود را ارتقا دهد و دیدگاه بازار فروش نیز دارد، اما هیات علمی دانشگاه کمتر با بازار سروکار دارد و بر انجام کار پژوهشی مورد علاقه خود تمرکز می‌کند تا یک مدلسازی خوب انجام دهد، از این رو باید این دو را به هم نزدیک کرد که این مهم نیز به نظر من بر عهده دولت است.

یک عضو هیات علمی انرژی و تمرکز خود را به تربیت دانشجو، پژوهش، کشف مجهولات و خلق مفاهیم اختصاص می‌دهد که جزو تاکیدات مقام معظم رهبری نیز هست. صنعت نیز ارتباط مستقیم با مردم جامعه دارد. دولت‌ها باید این دو بستر را حمایت و تقویت و به هم نزدیک کنند، اگر این حمایت‌ها صورت گیرد خود به خود کارآفرینی نیز انجام می‌شود و وقتی صنعت رونق پیدا کند، اشتغال نیروی انسانی نیز ایجاد می‌شود.

تقویت امکانات ورزشی دانشگاه‌ها به اندازه فراهم کردن تجهیزات مهم است

ایجاد نشاط علمی در جامعه دانشگاهی دو حالت دارد. برای اینکه دانشجو را جذب کنید مستقل از خوب و قوی بودن اساتید، تجهیزات آزمایشگاهی و امکانات ورزشی دانشگاه‌ها نیز مهم است. اگر این امکانات خوب نباشد بالتبع شاهد نشاط دانشجویی نخواهیم بود. برای افرادی که به دنبال علم و فرمول‌های ریاضی هستند، فعالیت در محیطی برخوردار از نشاط، نوعی فرصت استراحت و امکان کسب انرژی بیشتر محسوب می‌شود، از این رو قوی کردن امکانات ورزشی دانشگاه‌ها به اندازه فراهم کردن تجهیزات اهمیت دارد.

وظیفه اصلی دانشگاه کارآفرینی نیست، بلکه پرورش اندیشه است. در دانشگاه باید در کنار دانش، اندیشیدن را به دانشجو یاد دهیم، اما میزان مطالعه عمومی و تخصصی بر عهده خود محقق و دانشجو است. ما موظفیم به آنها آموزش علمی داده و به همراه آن تجارب خود را انتقال دهیم تا مبانی تصمیم‌گیری‌ها و تحلیل‌های آتی خود را بدانند و اطلاعات‌شان در این زمینه کامل شود. به عبارت دیگر، اساتید پایه دروس را تقویت می‌کنند و تحلیل‌های آتی که توسط دانشجویان انجام می‌شود، مستلزم برخورداری از آموزش درست است. اگر این فرایند به درستی انجام شود، دانشجویان بعدا می‌توانند خوب فکر کنند و برای کشور افتخار به ارمغان آورند، پس وظیفه اصلی ما آموزش و پرورش اندیشه است.

و کلام آخر ...

دانشگاه یک کتابخانه بزرگ نیست، دانشجو شخصیت دانشجویی و علمی خود را با حضور در کلاس‌های دانشگاهی کسب می‌کند پس باید اندیشیدن را به او به درستی آموزش داده و او را در مسیر درست هدایت کنیم. با تربیت و پرورش دانشجویان خلاق، کارآفرینی به خودی خود حاصل می‌شود، از این رو باید بر تقویت خلاقیت تمرکز کنیم.

 

 


انتهای پیام

ارسال خبر به دوستان

* گیرنده(ها):

آدرس ایمیل ها را با علامت کاما از هم جدا نمایید. (حداکثر 3 آدرس پست الکترونیکی گیرنده را وارد نمایید)
متن ارسال:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:
آدرس سایت شما:
* آدرس پست الکترونیکی:
* متن:
* کد مقابل را وارد نمایید: