• شنبه ۷ مرداد ماه، ۱۳۹۶ - ۱۶:۲۳
  • دسته بندی : فرهنگی و هنری
  • کد خبر : 965-1587-5
  • خبرنگار : 10140
  • منبع خبر : ایسنا منطقه مرکزی

تفاهم اصفهان، قم و مرکزی برای رونق گردشگری/باید به حوزه گردشگری مدبرانه نگاه شود

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی با اشاره به تفاهمنامه‌ سه جانبه‌ای که بین سه استان مرکزی، قم و اصفهان در حوزه گردشگری منعقد شده است، گفت: باید به حوزه گردشگری و جذب توریست مدبرانه و خردمندانه نگاه شود چراکه توسعه گردشگری سه استان به معنای پویایی اقتصادی آنهاست.

به گزارش ایسنا، منطقه مرکزی، محمد حسینی در نشست کمیته تورها و خدمات مسافرتی کارگروه توسعه گردشگری استان‌های قم، اصفهان و مرکزی که در اراک برگزار شد، گفت: بازگشت حوزه مرکزی کشور به گذشته دورتر ضرورت دارد.

وی تصریح کرد: حوزه عراق عجم گسترده‌ و شامل سه استان مرکزی، قم و اصفهان نیز هست و امید است به عنوان یک قلمرو واحد به آن پرداخته و از پتانسیل‌ها و اقدامات هر سه استان برای توسعه گردشگر بهره ببریم.

حسینی ادامه داد: گرچه همه استان‌ها در همه حوزه‌های تاریخی، طبیعی و فرهنگی و صنایع دستی دارای جایگاه خاصی هستند، اما برخی استان‌ها از شاخص‌های قابل توجه‌تری برخوردارند. امید است با انجام اقداماتی استان اصفهان در حوزه گردشگری تاریخی و فرهنگی، استان قم در حوزه زیارتی مذهبی و استان مرکزی در حوزه گردشگری طبیعی مدنظر قرار گیرند و به عنوان جایگاه برتر در این حوزه‌ها به سوی اهداف بزرگ‌تر گام برداریم.

وی در بخشی دیگر با اشاره به برگزاری جشنواره سفره ایرانی با حضور پنج استان در اراک، اظهار کرد: می‌توان از داشته‌های خود جهت بهره‌وری بهتر و اثربخشی موثرتر در سه استان استفاده کرد.

حسینی گفت: تعداد جذب گردشگران خارجی در اصفهان قابل توجه است. از رهگذر تجربیات این استان می‌توان جهت بسط و توسعه جذب جهانگردان خارجی در هر سه استان بهره برد. استان قم نیز در توسعه و جذب جهانگردان زیارتی خارجی موفق بوده است و با بهره‌گیری از تجارب این استان در زمینه مذکور می‌توان در استان مرکزی نیز که دارای پتانسیل‌ها مذهبی فراوان است، به توسعه دست یافت.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی گفت: برگزاری جشنواره‌ها و نمایشگاه‌های مشترک داخلی و خارجی و به نمایش گذاشتن و معرفی صنایع دستی و سوغات سه استان می‌تواند به عنوان یک پیشنهاد برای توسعه صنعت گردشگری استان‌ها مدنظر قرار گیرد.

وی بر شناسایی کشورهای هدف و فعالیت مشترک جدی تر سه استان در این زمینه تاکید کرد و ادامه داد: همه این اقدامات جهت اعتلای نام مرکز پرآوازه ایران و توسعه اقدامات اثربخش اقتصادی در حوزه تاسیسات گردشگری مورد توجه قرار گرفته است.

حسینی گفت: متولی این اقدامات بخش دولتی و خصوصی است، از این رو اقدامات برای هماهنگی بیشتر در کارگروه گردشگری با حضور سه استان شکل گرفته است. در این راستا جلساتی تشکیل شده و مطالعاتی در ارتباط حوزه‌های نفوذ سه استان و راه‌های مشترک میان آنها برای اتصال محورها انجام شده است. محورهای مواصلاتی سه استان باید تقویت و چهار بانده شود، همچنین راه‌های ارتباطی ضعیف باید قوی شود، اما در مجموع راه‌های مواصلاتی مناسبی با دو استان قم و اصفهان وجود دارد که باید تقویت شده و توسعه یابند.

وی اظهار کرد: اگر محور چهارگانه دلیجان، محلات، خمین و شازند تقویت شود، از کریدورهای قوی گردشگری خواهد بود که تاسیسات آن در مطالعات دیده شده است.

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان مرکزی نیز گفت: استفاده از تاسیسات اقامتی همراه با تخفیفات لازم، برنامه‌ریزی برای ماندگاری مسافر، اقامت تورهای ورودی در استان، برگزاری تورهای تلفیقی شامل روستاگردی و اقامتگاه‌های بوم‌گردی، استفاده از ظرفیت‌های دو استان قم و اصفهان و دفاتر خدمات مسافرتی استان‌ها از برخی اقدامات جهت توسعه گردشگری است که باید مورد توجه قرار گیرد.

حسن حسینی افزود: برگزاری نمایشگاه‌ها و تورهای مشترک در سه استان و آشنا کردن بخش خصوصی با ظرفیت‌های گردشگری سه استان از مواردی است که در توسعه این صنعت در استان‌ها موثر خواهد بود.  

به گزارش ایسنا، مدیر حوزه بازاریابی و تبلیغات معاونت گردشگری اداره کل میراث فرهنگی استان اصفهان نیز تفاهنمامه مشترک بین سه استان را فرصتی برای توسعه گردشگری و تبادل گردشگران بین این استان‌ها دانست و گفت: به منظور رونق بهتر گردشگری باید ابتدا بر پتانسیل‌های داخلی تمرکز کرده و در فازهای بعدی سایر برنامه‌های توسعه زیرساختی را مدنظر قرار دهیم.

کوروش وکیلی افزود: این مهم در حوزه گردشگری داخلی باید انجام شود و بسته‌های سفر ارزان قیمت تهیه و آسیب‌شناسی ها انجام شود، سپس برای گردشگران خارجی بسته‌های سفر فراهم شود.

به گزارش ایسنا، در این نشست محورهای تعامل سه جانبه سه استان، استفاده از پتانسیل سمن‌ها در جذب گردشگری، تعریف تورهای تجاری، سیاحتی، درمانی، ورزشی، تعریف کانون گردشگری منطقه ای، مدنظر قرار دادن تخفیفات توریستی، برگزاری همایش مشترک، برنامه‌ریزی برای ماندگاری مسافران و رفع موانع جذب توریست مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

       

 


انتهای پیام

ارسال خبر به دوستان

* گیرنده(ها):

آدرس ایمیل ها را با علامت کاما از هم جدا نمایید. (حداکثر 3 آدرس پست الکترونیکی گیرنده را وارد نمایید)
متن ارسال:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:
آدرس سایت شما:
* آدرس پست الکترونیکی:
* متن:
* کد مقابل را وارد نمایید: