• پنجشنبه ۱۲ مرداد ماه، ۱۳۹۶ - ۰۰:۲۶
  • دسته بندی : سیاسی
  • کد خبر : 965-3992-5
  • خبرنگار : 10142
  • منبع خبر : ----

کریمی: دائمی شدن مطمئن ترین منبع درآمدی شهرداری ها در دست بررسی است

 نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان در مجلس شورای اسلامی گفت: هم اکنون مطمئن ترین منبع درآمدی شهرداری ها، مالیات بر ارزش افزوده است که لایحه دائمی شدن این منبع درآمدی برای شهرداری ها، که به صورت قانون موقت است، در کمیسیون اقتصادی مجلس روند بررسی را طی می کند.

به گزارش ایسنا، منطقه مرکزی، علی اکبر کریمی در نشست شهرداران استان مرکزی با معاون عمران و توسعه شهری و روستایی وزارت کشور که در استانداری مرکزی برگزار شد، افزود: دولت ها طی سال های گذشته با توجه به عدم تصویب لایحه مدیریت واحد شهری و واگذاری مسائل دولت به شهرداری ها نشان دادند نگاه دولت به شهرداری ها بر رقابت استوار است.

علی اکبر کریمی بیان کرد: در 15 سال گذشته این لایحه بررسی شده و در دولت اصلاحات نیز بررسی شد اما، در این مدت به سرانجام نرسید، در صورتی که یکی از راه های کاربردی برای کوچک سازی دولت، سپردن وظایف به مردم و بهبود شرایط نظام بروکراسی، همین لایحه و سپردن امور به شهرداری ها است.

وی عنوان کرد: در دولت یازدهم سه لایحه از جمله لایحه درآمد پایدار شهرداری ها قرار بود به صورت لایحه به مجلس ارجاع داده شود که در نهایت متن تهیه شده توسط دولت به صورت طرح به مجلس ارائه شد. برای پیگیری این طرح کمیسیون مشترکی متشکل از سایر کمیسیون ها تشکیل شده است.

کریمی که به عنوان رییس این کمیسیون ویژه در مجلس شورای اسلامی نیز منصوب شده است، ادامه داد: پیشنهادهای شهرداران را در این کمیسیون می توان پیگیری کرد. همچنین موضوع منابع مالی و درآمدی در شهرداری ها با تاکید بر پایدار بودن این منابع مورد توجه قرار دارد که این موضوع در کمیسیون مربوطه در حال پیگیری است.

وی با بیان اینکه در اغلب کشورهای پیشرفته 60 درصد منابع شهرداری ها را دولت ها تامین می کنند، عنوان کرد: هم اکنون مطمئن ترین منبع درآمدی شهرداری ها، مالیات بر ارزش افزوده است که لایحه دائمی شدن این منبع درآمدی برای شهرداری ها، که به صورت قانون موقت است، در کمیسیون اقتصادی مجلس روند بررسی را طی می کند.

نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان در مجلس شورای اسلامی با بیان این نکته که خیلی ها خواستار سهم خواهی از منبع مالی مالیات بر ارزش افزوده هستند، تاکید کرد: باید وزارت کشور هم تلاش کند که خدشه ای به شرایط درآمدی پیش بینی شده در این لایحه برای شهرداری ها، ایجاد نشود.

کریمی بیان کرد: تغییر ترکیب توزیع درآمدهای حاصل از مالیات بر ارزش افزوده اقدام موثری در این بخش بود. قبلا بیش از 35 درصد از مبالغ وصولی این بخش به کلانشهرها، به ویژه شهرداری تهران اختصاص داده می شد که بر اساس این تغییر در برنامه ششم توسعه کلانشهرهایی با جمعیت بالای یک میلیون 12 درصد سهم از مالیات بر ارزش افزوده دارند و سایر شهرها 53 درصد و سهم روستاها نیز 35 درصد شده است که این تحولی مهم در این بخش است.

وی با بیان اینکه شهرهایی با جمعیت کمتر از 20 هزار نفر جمعیت در حقیقت شهر روستا هستند، افزود: این شهرها به دلیل جمعیت کم غالبا منبع درآمدی ندارند و از طرفی امکانات بخش روستایی را با تبدیل شدن به شهر از دست می دهند. برای کمک به این شهرها باید تا زمان توانمند شدن آنها شرایطی بین شهر و روستا در نظر گرفت که در تامین منابع مالی و ایجاد امکانات مورد نیاز با مشکل مواجه نشوند.

نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر لزوم بازنگری در بخش بودجه دهیاری ها، افزود: این بخش مشکلاتی دارد به عنوان نمونه در برخی موارد شاهد رسوب مبالغ بودجه در حساب دهیاران هستیم و برخی از ملزومات روستاها نیز در سرفصل های بودجه تعریف نشده و دهیار به این دلیل در بخش هایی که غالبا مورد نیاز روستاست نمی تواند بودجه را هزینه کند.

کریمی در خصوص انتخاب شهرداران توسط شورای دوره پنجم، تاکید کرد: در این خصوص باید از نگاه سیاسی اجتناب کرد و فردی با تجربه و متخصص در نظر گرفته شود.

وی عنوان کرد: در خصوص موضوع نظارت ها بر شهرداری ها، نظارت ها قطعا باید تقویت شود اما برای اینکه این موضوع برای شهرداری ها مشکل ایجاد نکند می توان از شورای حل اختلاف برای بررسی موارد استفاده کرد.

 


انتهای پیام

ارسال خبر به دوستان

* گیرنده(ها):

آدرس ایمیل ها را با علامت کاما از هم جدا نمایید. (حداکثر 3 آدرس پست الکترونیکی گیرنده را وارد نمایید)
متن ارسال:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:
آدرس سایت شما:
* آدرس پست الکترونیکی:
* متن:
* کد مقابل را وارد نمایید: