• سه شنبه ۷ شهریور ماه، ۱۳۹۶ - ۱۴:۳۷
  • دسته بندی : علمی و آموزشی
  • کد خبر : 966-587-5
  • خبرنگار : 10152
  • منبع خبر : ----

حکیم‌زاده عنوان کرد:

توقف طرح راهبران آموزشی در صورت عدم تامین بودجه/عدالت آموزشی در گرو کیفیت متوازن خدمات

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش گفت: نتایج کنکور حاکی از آنست که هر ساله رتبه‌های برتر از آن کسانی می‌شود که برخوردار‌تر هستند و متاسفانه در حال بازتولید طبقات اجتماعی به شکل بی‌رحمانه‌ای از طریق نظام آموزشی هستیم .

به گزارش ایسنا، منطقه مرکزی، رضوان حکیم‌زاده در جلسه شورای معاونین آموزش و پرورش استان مرکزی گفت: به چگونگی تعامل پیامبر با مردم در تمام جنبه‌ها فکر کنیم و در نظر داشته باشیم که چناچه به چیزی علاقمندیم باید برای آن هزینه پرداخت ‌کنیم .

وی با بیان اینکه ارج نهادن به کار معلم از ارزش‌های محوری معاونت ابتدایی است، افزود: مراجعات مکرری از  سازمان‌ها و نهادهای مختلف انجام شد و آنها این ادعا را داشتند که آمادگی لازم برای توانمند کردن معلمان در رابطه با مفاهیم مختلف را دارند و البته اکثرشان هم به دنبال انتفاع اقتصادی در این زمینه بودند، در همین راستا با آگاهی از توانمندی معلمین با کمال جسارت و شجاعت اعلام کردیم که کارشناسان شما به اندازه معلمین ما آمادگی لازم ندارند و آنها به بهترین نحو وظایف خود را انجام می‌دهند و  هرکسی خواستار حمایت است می‌تواند در جنبه مالی کمک کند و در حال حاضر نیاز به حمایت دیگری نداریم .

حکیم‌زاده با اشاره به نادیده گرفته شدن سختی کار معلمان ابتدایی، تصریح کرد: ابلاغ 24 ساعت و تکلیف 25 ساعت و زمانبر بودن کار ارزشیابی معلمان ابتدایی از جمله مشکلاتی است که در مقطع متوسطه با آن مواجه نیستیم، ضمن اینکه معلمان متوسطه در رابطه با کنکور می‌توانند از طرق دیگری درآمدزایی داشته باشند که این موضوع در مورد معلمان ابتدایی صدق نمی‌کند .

وی ادامه داد: معلم ابتدایی به تنهایی مسئول تمام دروس است و همچنین مسئولیت هرگونه پیشرفت یا مشکلات دانش‌آموز در مقطع ابتدایی با معلم است، اما این موارد در ارتقا و سختی‌ کار آنها لحاظ نمی‌شود، در حال حاضر مکاتبه در همین خصوص انجام شده  تا این موارد به صورت خاص در فرم‌های ارزشیابی و ارتقا مورد توجه قرار بگیرد. همچنین قرار شده شورای عالی آموزش و پرورش در رابطه با ابلاغ 24 ساعت به 25 ساعت راهکارهایی در نظر بگیرد .

این مقام مسئول بیان کرد: یکی از مشکلات آموزش و پرورش ساختارهای متعدد تصمیم‌گیری است، ما مسئله و راهکارها را تشخیص می‌دهیم، اما خودمان به تنهایی تصمیم‌گیرنده نیستیم که بتوانیم راه‌حل را نیز اجرا کنیم .

وی در خصوص طرح راهبران آموزشی، عنوان کرد: گزارش عملکرد به اثربخشی یک‌ کار می‌پردازد و میزان ثمربخش بودن فعالیت ‌مورد نظر را بررسی می‌کند، خوشبختانه از استان‌های مختلف گزارش‌های عملکرد مبنی بر ارزشمند بودن این طرح فرستاده شده است، اما با این وجود تاکنون وضعیت راهبران آموزشی در کشور تثبیت نشده و متوجه شدیم که زمانی که این طرح مصوب شد، همزمان اقدامات لازم برای تعریف این پست مورد غفلت قرار گرفته است .

حکیم‌زاده ادامه داد: زمانی که پست تعریف شده‌ای نداشته باشیم امکان اختصاص بودجه به آن نیز وجود ندارد، هر چند ممکن است که با چانه‌زنی بودجه‌ای را برای آن اختصاص داد، اما ممکن است زمانی که این افراد بازنشسته می‌شوند برای آنها مشکلاتی ایجاد شود، در همین راستا مکاتبات و جلسه متعددی با معاونت پشتیبانی، شورای عالی و مرکز نیروی انسانی برگزار شده و به صورت شفاف از آنها خواسته شده که مخالفت یا موافقت خود را با این طرح اعلام کنند و در صورت موافقت هم حق و حقوق این افراد بایستی پرداخت شود .

وی افزود: راهبران آموزشی تنها قشری هستند که اول خدمات ارائه می‌دهند و بعد حق‌الزحمه آنان پرداخت می‌شود. محسباتی در این زمینه انجام شده که از محل حذف مجتمع‌های آموزشی حق‌الزحمه آنان پرداخت و نظام مند شود، آنها تنها نیروهای موجود هستند که به شکل دیگری بکار گرفته می‌شوند و پست جدیدی برای این افراد تعریف نکرده‌ایم، در همین راستا تا اول مهر‌ماه پیگیر این مسائل خواهیم بود و چناچه بودجه آن تامین نشود این طرح را متوقف می‌کنیم .

حکیم‌زاده بیان کرد: طرح ارزشیابی توصیفی بسیار مترقی است، اما همه می‌دانیم که این طرح در اجرا با مشکل مواجه خواهد شد، تراکم بالای دانش‌آموزان در کلاس درس و کثرت طرح‌های متعدد به معنای شوخی کردن با فرایند یاددهی است، در ابتدای امر قرار بود که تعمیم این طرح اندک و آهسته باشد، اما ناگهان یک تعمیم سراسری انجام شد و آموزش‌های لازم به معلمان و خانواده‌ها در خصوص این طرح به اندازه کافی نبود و همچنان ابهاماتی جدی در این زمینه وجود دارد .

وی ادامه داد: این طرح منجر به ارتقا مهارت و سواد دانش‌آموزان می‌شود بر همین اساس دانش‌آموزان در پایان دوره ششم و سوم ارزشیابی خواهند شد تا به صورت علمی دریابیم که آیا مهارت خواندن، نوشتن و حساب کردن دانش آموزان ارتقا پیدا کرده است یا خیر. متاسفانه نتایج آزمون‌های جهانی در حوزه دانش آموزان عادی خبرهای خوشی به ما نمی‌دهد، از سال 2001 تا 2016 جزو 10 کشور آخر در تمام آزمون‌ها هستیم و به هر صورت مقیاس‌های جهان که دانش‌آموزان عادی ما را در بر می‌گیرد قابل تامل است .

حکیم‌زاده اظهار کرد: به شدت با اجرایی کردن طرح‌های مختلف در مدارس مخالفیم و طرح تعالی را متناسب با دوره ابتدایی تشخیص ندادیم و امسال در برنامه‌ها فقط طرح تدبیر را اجرا می‌کنیم .

وی تصریح کرد: تمام کودکانی که از جهت اسناد هویتی مشکل دارند، می‌توانند کارت حمایت تحصیلی دریافت کنند و این مهم گام بسیار مهمی برای فراهم کردن فرصت آموزشی برای همه کودکانی است که در سنین مدرسه هستند .   طبق ابلاغ وزارتخانه به استانداری‌ها، قیم کودکانی که چنین مشکلی دارند می‌توانند با مراجعه به فرمانداری این کارت را دریافت کنند.

حکیم‌زاده خاطرنشان کرد: نقد جدی به مفهوم عدالت آموزشی به معنای دسترسی به آموزش وجود دارد، زمانی که در اقصا نقاط این کشور کودکان ما فرصت‌های یاددهی و یادگیری از جهت کیفیت مطلوب آموزشی را داشته باشند، می‌توان گفت که فرصت مساوی ایجاد کرده ایم. متاسفانه نتایج کنکور نشان می‌دهد که هر ساله رتبه‌های برتر از آن کسانی می‌شود که برخوردار‌تر هستند و در حال بازتولید طبقات اجتماعی به شکل بی‌رحمانه‌ای از طریق نظام آموزشی هستیم، عدالت آموزشی در گرو کیفیت متوازن خدمات یاددهی و یادگیری است .

این مقام مسئول عنوان کرد: اقداماتی در حوزه پیش‌دبستانی و مدیریت یکپارچه در این بخش انجام شده و اعتقاد کامل داریم که با تفاهم و رفع اختلافات با دستگاه های دولتی می‌توانیم مشکلات در این زمینه را حل کنیم .

وی بیان کرد: با جداسازی و نخبه پروری مخالف هستیم، امیدواریم روزی فرا برسد که با حذف آزمون‌های تیزهوشان که در یک تناقض آشکار با ارزشیابی است، راه ورود مافیای اقتصادی که کلاس‌های تست و کنکور را به پایه ابتدایی باز کرده‌اند، بسته شود. متاسفانه در حال حاضر کودکان ما فرصت کودکی ندارند .


انتهای پیام

ارسال خبر به دوستان

* گیرنده(ها):

آدرس ایمیل ها را با علامت کاما از هم جدا نمایید. (حداکثر 3 آدرس پست الکترونیکی گیرنده را وارد نمایید)
متن ارسال:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:
آدرس سایت شما:
* آدرس پست الکترونیکی:
* متن:
* کد مقابل را وارد نمایید: