• سه شنبه ۴ مهر ماه، ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۵
  • دسته بندی : اقتصادی
  • کد خبر : 967-891-5
  • خبرنگار : 10130
  • منبع خبر : ایسنا منطقه مرکزی

دومین نمایشگاه بین المللی آلومینیوم ایران و غایبانی بزرگ

دومین نمایشگاه بین المللی آلومینیوم ایران در غیاب شرکت های بزرگی همچون المهدی و ایرالکو برگزار شد.

به گزارش ایسنا، منطقه مرکزی، دومین نمایشگاه آلومینیوم ایران پس از چهار روز شامگاه جمعه در اراک به کار خود خاتمه داد.

این نمایشگاه همزمان با سه نمایشگاه تخصصی دیگر(شانزدهمین نمایشگاه صنعت ساختمان و سرمایش گرمایشی و سرمایشی اراک، اولین نمایشگاه بین‌المللی سلامت، ایمنی، محیط زیست و انرژی‌های نو و تجدیدپذیر و چهارمین نمایشگاه برق، آب، فاضلاب و تجهیزات وابسته) برگزار شد.

فارغ از همه موارد و مولفه‌هایی که می توانست در افزایش کیفیت این نمایشگاه‌ها موثر باشد و از جمله آنها برگزاری جداگانه هر یک از این نمایشگاه ها در راستای تمرکز ویژه بر آنها و بهره برداری حداکثری از ظرفیت شان است، نکته جالب توجه این بود که بار اصلی عنوان چهار نمایشگاه را نمایشگاه آلومینیوم ایران به دوش کشید به طوری که حتی در زمان افتتاح نمایشگاه سه عنوان دیگر به حاشیه رانده شد، البته شاید گریزی نیز از این اقدام نبود چراکه نمایشگاه بین المللی آلومینیوم ایران عنوانی بسیار بزرگ به نظر می رسد و لاجرم بر دیگر عناوین سایه می افکند، اما مشکل اینجاست که کیفیت نمایشگاه بین المللی آلومینیوم ایران آنچنان که از عنوانش انتظار می‌رفت، نبود.

این نمایشگاه با حضور 31 شرکت مرتبط با صنعت آلومینیوم، پروفیل و مواد اولیه در فضایی به وسعت سه هزار متر مربع روز دوشنبه هفته گذشته کار خود را آغاز کرد و جدا از اینکه از غرفه‌سازی‌های چشم‌نواز و خاص برخلاف دیگر نمایشگاه های بین المللی و حتی اولین دوره این نمایشگاه در اراک، در نمایشگاه امسال خبری نبود، جای برخی اسامی بزرگ این صنعت نیز در این نمایشگاه که عنوان نمایشگاه بین‌المللی را یدک می کشید، خالی بود.

اراک بزرگترین صنعت آلومینیوم کشور را در خود جای داده است؛ شرکت ایرالکو که به راستی می‌توان از آن به عنوان غول آلومینیوم ایران نام برد در اراک مستقر بوده و در شرایط کنونی صنعت کشور و استان مرکزی که هر کارخانه با مشکلات عدیده و شرایط بحرانی مواجه است سرپاست و اگر از مسائل زیست محیطی که این شرکت ایجاد کرده و جای بحث و تامل بسیار دارد بگذریم و صرفا با نگاه صنعتی به آن بنگریم می‌توان گفت که این شرکت بزرگترین غایب دومین نمایشگاه بین‌المللی آلومینیوم ایران بود، البته بر سر بین‌المللی بودن این نمایشگاه نیز جای بحث هست چراکه شرکت خارجی فعال در زمینه آلومینیوم نیز در این نمایشگاه حضور نداشت.

اولین انتظار از عنوان نمایشگاه این است که حداقل سه شرکت اصلی آلومینیوم ایران یعنی "ایرالکو، المهدی(هرمزال) و آلومینای ایران" در این نمایشگاه حاضر باشند، اما تنها شاهد حضور آلومینای ایران(شرکت آلومینیوم جاجرم) در این نمایشگاه بودیم.

این عدم حضور و بویژه عدم حضور ایرالکو که خود شاید میزبان این نمایشگاه قلمداد می‌شود، تعجب‌آور بود و در واقع نمایشگاه تنها به صنایع کوچک و پایین‌دستی آلومینیوم اختصاص یافت که علیرغم اهمیت و ارزش آنها، اما شاید این حضور در حد عنوان "نمایشگاه بین‌المللی آلومینیوم ایران" نبود.

گذشته از کیفیت نمایشگاه که به هیچ عنوان با اولین دوره آن قابل مقایسه نبود، دو شرکت غایب این نمایشگاه دلایل مختلفی را برای حضور نیافتن خود بیان کردند.

شرکت آلومینیوم المهدی(هرمزآل) علت عدم حضور خود را مربوط به تصمیم هیات مدیره عنوان کرد و اعتقاد داشت که کیفیت و سطح نمایشگاه در حد نام آن نبوده است و به همین واسطه تصمیم بر عدم حضور اتخاذ شد.

اما پیگیری ها در خصوص عدم حضور شرکت ایرالکو در این نمایشگاه به جایی نرسید و علیرغم تماس‌های بسیار خبرنگار ایسنا پاسخی از مسئولان ایرالکو در این زمینه دریافت نشد و با وجود حضور این شرکت در اولین دوره برگزاری این نمایشگاه، دلیل عدم حضور آن در نمایشگاه هفته گذشته همچنان برایمان نامشخص باقی مانده است.

اینکه بدقولی ایرالکو به اعتبار نمایشگاه لطمه می زند نکته ای است که نمی توان از نظر دور داشت. مدیرکل صنعت و معدن استان بر این باور است که شاید اینگونه شرکت های بزرگ به بازارهایی که در اختیار دارند اکتفا کرده و نیازی به حضور در این نمایشگاه برای کسب بازارهای جدید ندیده اند، اما در این صورت هم این بدقولی قابل اغماض نیست.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی در خصوص عدم حضور ایرالکو در نمایشگاه به ایسنا گفت: شرکت ایرالکو برای حضور در نمایشگاه اعلام آمادگی کرد، اما در روزهای مانده به آغاز نمایشگاه اعلام عدم حضور کرد که البته قطعا پیگیر این عدم حضور خواهیم بود تا دلیل اصلی روشن شود.

از طرفی شرکت آلومینای ایران با اعلام نارضایتی از حضور خود در نمایشگاه گفت: انتظار ما بر این بود که حداقل بزرگان آلومینیوم کشور همچون المهدی و ایرالکو در نمایشگاه حاضر باشند، البته در نقشه ارسالی نمایشگاه نیز بیان شده بود که ایرالکو و المهدی در نمایشگاه حاضرند.

بابایی مسئول روابط عمومی شرکت آلومینای ایران که مسئول غرفه این شرکت در نمایشگاه بود نیز به ایسنا گفت: عدم حضور این دو شرکت با وجود آنکه عنوان شده بود در نمایشگاه حاضرند باعث نارضایتی ما شده است، از طرفی سطح نمایشگاه نسبت به سال گذشته افت داشته و انتظار برگزاری چنین نمایشگاهی نمی‌رفت.

به گزارش ایسنا، قطعا این خاطره بد از اطلاع‌رسانی ناصحیح در خصوص این نمایشگاه به شرکت‌کنندگان بزرگ آن، عواقب مثبتی برای دوره‌های بعدی، البته اگر برگزار شوند، نخواهد داشت و آنچه در خصوص ترغیب واحدهای صنعتی به حضور در چنین نمایشگاه‌هایی در راستای جلب و جذب سرمایه گذاری و رونق تعاملات بازرگانی در سطح ملی و بین المللی در جلسات مختلف بیان می شود و بر آن تاکید می شود، اینگونه تحت تاثیر قرار گرفته و تبلیغی منفی برای میزبان خواهد بود. 

با وجود آنکه ایرالکو و المهدی عدم حضور خود را برای شرکت در نمایشگاه هرچند دیر، اما اعلام کرده بودند، اما نام ایرالکو به عنوان شرکت‌کننده در کتاب نمایشگاه ذکر شده است و حتی نام شرکت آلومینیوم المهدی نیز به عنوان اسپانسر در جلد کتاب نمایشگاه به چاپ رسیده که جای تعجب دارد.

از سوی دیگر در اولین دوره این نمایشگاه شرکت آلومرول نوین یکی از غرفه‌داران مهم و البته اسپانسر اصلی نمایشگاه بود که با غرفه‌سازی ویژه خود بخش وسیعی از نمایشگاه را به خود اختصاص داد و امسال جای خالی این واحد صنعتی نیز کاملا مشهود و محسوس بود.

مدیر تولید شرکت آلومرول نوین در این خصوص به ایسنا گفت: این عدم حضور حاصل تصمیم مدیرعامل شرکت بود. سال گذشته تنها به دلیل اینکه دوره اول نمایشگاه بود و برای رونق دادن به نمایشگاه در آن حاضر شدیم، در غیر این صورت این نمایشگاه از نظر هزینه‌ای تفاوتی با تهران ندارد! و به دلیل بازدید نامناسب و همچنین تبلیغات نامناسب در سطح کشور امسال تصمیم بر عدم حضور گرفته شد.

حامد ایمانی‌راد افزود: در نمایشگاه سال گذشته اطلاع‌رسانی کاملی جهت دعوت و حضور شرکت‌های اثرگذار در صنعت آلومینیوم نیز صورت نگرفت و رویکرد تبلیغاتی درستی وجود نداشت تا به حضور مشتری و همکاری با شرکت‌های دیگر بینجامد، در چنین شرایطی نمایشگاه ها تنها به محل دید و بازدید بدل می‌شوند و به همین دلیل و با توجه به عدم وجود کیفیت مورد نظر شرکت در این نمایشگاه، در آن حاضر نشدیم.

برگزاری چنین نمایشگاه‌هایی فی نفسه قابل تقدیر است، بویژه اینکه تلاش شد تا همزمان با برگزاری آن هیات های تجاری از صربستان و روسیه نیز در استان حضور داشته و با ظرفیت های استان مرکزی و کشور در حوزه چهار نمایشگاه یاد شده بویژه آلومینیوم آشنا شوند و آیین افتتاح نیز با حضور این هیات ها برگزار شد، اما به نظر می رسد در برگزاری چنین نمایشگاه هایی آنهم در شرایطی که به شدت به دنبال جذب سرمایه گذاری خارجی و البته جلب اعتماد و همراهی صنایع بزرگ و کوچک داخلی و در تلاش برای ایجاد بازار برای آنها هستیم، توجه به کیفیت برگزاری نمایشگاه مهمتر از توجه به تعدد آن باشد.

قطعا بررسی دلایل عدم حضور صنایع بزرگ و برندهای شناخته شده در چنین نمایشگاهی برای تضمین استمرار موفق آن البته اگر واقعا به اهمیت برگزاری نمایشگاه های بین المللی باور داشته باشیم یک ضرورت انکارناپذیر است تا حداقل هزینه های قابل توجه برگزاری اینگونه نمایشگاه ها جبران شده و دستاورد قابل قبولی از برگزاری آنها حاصل شود، بویژه اینکه انعقاد قراردادی میان البین بانک روسیه و یک واحد صنعتی در استان مرکزی در حاشیه برگزاری این نمایشگاه نمونه ای از تاثیرگذاری برگزاری اینگونه نمایشگاه ها در حوزه بازاریابی خارجی است.

 


انتهای پیام

ارسال خبر به دوستان

* گیرنده(ها):

آدرس ایمیل ها را با علامت کاما از هم جدا نمایید. (حداکثر 3 آدرس پست الکترونیکی گیرنده را وارد نمایید)
متن ارسال:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:
آدرس سایت شما:
* آدرس پست الکترونیکی:
* متن:
* کد مقابل را وارد نمایید: