• یکشنبه ۱۶ مهر ماه، ۱۳۹۶ - ۱۶:۱۲
  • دسته بندی : اجتماعی
  • کد خبر : 967-8384-5
  • خبرنگار : 10152
  • منبع خبر : ایسنا منطقه مرکزی

جابجایی بیش از 9.6 میلیون مرسوله پستی در استان مرکزی

مدیرکل اداره پست استان مرکزی گفت: بیش از 9 میلیون و 600 هزار مرسوله پستی در سطح استان جابجا شده که از این تعداد چهار میلیون و 650 هزار مرسوله در زمره ترافیک وارده و چهار میلیون و 980 هزار مرسوله ترافیک صادره بوده است.

به گزارش ایسنا، منطقه مرکزی، محمد‌علی چراغی در نشست خبری به مناسبت هفته پست، گفت: 9 اکتبر روز جهانی پست مصادف با 17 مهرماه است، حدود 190 کشور عضو اتحادیه جهانی پست هستند و در این روز همه کشورهای عضو اتحادیه اقدامات، عملیات و عملکردهای سازمان خود را به اطلاع عموم مردم می‌رسانند.

وی بیان کرد: ایران جزو اولین کشورهایی است که به عضویت اتحادیه جهانی پست درآمده و همواره نقش موثری در این اتحادیه ایفا کرده است، همچنین در سال گذشته به عنوان عضو شورای راهبری پذیرفته شد و در سال جاری نیز به عنوان رئیس اتحادیه آسیا و اقیانوسیه معرفی و شروع به کار کرده است.

چراغی بیان کرد: پست سازمانی بسیار کهن و قدیمی است و همواره مورد وثوق مردم است. همین امر سبب شد که این سازمان به عنوان زیرساخت ارتباطی و موثر در توسعه اقتصادی معرفی شود و همچنین به عنوان یک شاخص در توسعه یافتگی همه کشورها مطرح باشد.

وی عنوان کرد: خدمات سازمان پست به همه اقشار جامعه ارائه می‌شود و افتخار ما اینست که کارکنان پست امین و امانت‌دار هستند و بدون هیچ دخل و تصرفی در امانت مردم کار خود را انجام می‌دهد. کارکنان اداره پست در هر شرایطی به مردم خدمات ارائه داده و رسالت خود را انجام می‌دهند.

چراغی با اشاره به اینکه شعار امسال "پست هوشمند در خدمت مردم، رقابت، تحول و تکامل" است، بیان کرد: بر همین اساس خدمات پستی این سازمان در سه جنبه مالی، الکترونیکی و فیزیکی ارائه می‌شود. خوشبختانه این سازمان در طول چهار سال اخیر تغییر و تحول چشمگیری داشته و جایگاه پست در سطح جامعه نسبت به گذشته برجسته‌تر شده است.

وی تصریح کرد: با توجه به پیشرفت‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات سعی شده خدماتی که این سازمان ارائه می‌دهد بر مبنای فناوری اطلاعات و با توجه به نیازهای امروز جامعه باشد. امروزه دیگر خدمات سنتی جوابگوی مشتریان نیست و ضرورت ارائه خدمات نوین کاملا احساس می‌شود.

چراغی با بیان اینکه اداره کل پست استان مرکزی دارای 344 دفتر است که شامل 20 دفتر دولتی، 94 دفتر پیشخوان و 230 دفتر Ict  روستایی است، افزود: 112 نمایندگی شهری و روستایی و 58 پیمانکار خطوط حمل و نقل برای مبادلات پستی در سطح استان موجود است.

وی در خصوص عملکرد شش ماه سال گذشته، افزود: بیش از 9 میلیون و 600 هزار مرسوله پستی در سطح استان جابجا شده که از این تعداد چهار میلیون و 650 هزار مرسوله در زمره ترافیک وارده و چهار میلیون و 980 هزار مرسوله ترافیک صادره بوده است.

چراغی در خصوص آمار مربوط به کارت ملی هوشمند، عنوان کرد: طی شش ماه گذشته 25 هزار و 450 فقره ثبت‌نام کارت ملی هوشمند، 23 هزار و 247 مورد تحویل کارت ملی، 25 هزار و 450 فقره ثبت نام کارت ملی هوشمند، 23 هزار و 247 فقره تحویل کارت و 6247 فقره پیش‌ثبت‌نام این کارت انجام شده است.

وی با بیان اینکه امروزه تجارت الکترونیک یکی از مراسلاتی است که بشدت رواج پیدا کرده، افزود: در این مدت بیش از 49 هزار مورد مرسوله خرید اینترنتی توزیع شده است که 28 هزار مورد در زمینه ابلاغیه بانک‌ها، 1200 مورد پلمب دفاتر، 3390 مورد ثبت، تغییر و تاسیس شرکت‌ها، چهار هزار مورد توزیع سند مالکیت افراد، 13 هزار مورد توزیع گواهینامه، 44 هزار مورد امانت و لجستیک، 4200 مورد ثبت‌نام و ارائه خدمات اظهار نامه مالیاتی و مشاغل خودرو، 511 فقره پیام کوتاه و پست مستقیم، 25 هزار مورد صدرو حواله کارت سوخت روستائیان بوده است.

چراغی با اشاره به اینکه سازمان پست بیش از 110 مورد سرویس پستی به مردم ارائه می‌دهد، عنوان کرد: اقدامات مناسبی در سطح شبکه پستی و در سطح استان مرکزی انجام شده و این امر سبب شده که خدمات بهتری را به مردم و سازمان‌ها ارائه دهیم، ایجاد سرویس های نوین پستی که شامل سرویس پست لجستیک و سرویس خرید و فروش اینترنتی است، امکانات خدماتی مطلوبی را ایجاد کرده است.

وی ادامه داد: بسته‌بندی، توزیع و تحویل اقلامی که به صورت اینترنتی خریداری می‌شود توسط اداره پست انجام می‌شود که این مهم سبب کاهش دغدغه‌های فروشندگان کالاست، همچنین سرویس پست ویژه در کمتر از 24 ساعت کالاهای پستی را در مراکز استان‌ها توزیع و تحویل می‌دهد که بر این اساس سریعترین سرویس پستی محسوب می‌شود.

چراغی عنوان کرد: سرویس تمبر شخصی، کارت‌پستال الکترونیکی، چاپ تمبر فاخر فلزی طلا و نقره، بازار الکترونیکی، سرویس پست مستقیم، سرویس استعلام کدپستی، سرویس پست همراه، ایجاد باجه خدمات الکترونیک، ایجاد سامانه رهگیری محصولات از طریق سامانه پست، راه‌اندازی نرم‌افزارهای یکپارچه قبول، توزیع و مبادله، تجهیز باجه‌ها به وب و ایجاد سیستم گزارش گیری مدیریت از جمله سرویس‌هایی است که امروزه توسط این سارمان ارائه می‌شود.

وی اظهار کرد: در سال گذشته اساسنامه شرکت ملی پست مورد تصویب قرار گرفت و بر اساس آن سازمان پست به عنوان یک شرکت ملی و حاکمیتی شناخته و پتانسیل‌های بسیار مطلوبی برای این شرکت ایجاد شد، بر همین اساس توانایی خدمات رسانی به مردم در سطح شهر و روستا توسط این سازمان افزایش یافت.

چراغی عنوان کرد: حذف تمبر فیزیکی و رسید فیزیکی پستی اتفاق بزرگی در این حوزه محسوب می‌شود، در حال حاضر تمامی محصولات ثبتی به جز محصولات عادی و مطبوعات بدون تمبر هستند، حذف تمبر فیزیکی علاوه بر صرفه‌جویی در هزینه‌ها مانع برخی سوءاستفاده‌ها در این زمینه می‌شود، همچنین سرعت عملیات پستی را نیز افزایش می‌‌دهد.

وی ادامه داد: با توجه به تغییر و تحولاتی که در سطح ملی رخ داده، چابک‌سازی، اصلاح ساختار سازمانی، اصلاح فرایندها و ارائه سرویس‌های نوین پستی بیشتر از قبل مورد توجه قرار گرفت، بهره‌گیری روز افزون از فناوری اطلاعات، گسترش سرویس‌های الکترونیک، ایجاد سیستم ارزیابی عملکرد، ایجاد سیستم پاسخگویی به مشتریان و بیمه مرسولات ثبتی از جمله اقداماتی بود که در این راستا انجام شد.

چراخی اظهار کرد: در طول دو سال اخیر طرح ملی جی‌نف از جمله طرح‌های ملی مصوب شورای فرماندهی اقتصاد مقاومتی است. در راستای توسعه دولت الکترونیک یکپارچگی آدرس‌های استاندارد شده ضروری به نظر می‌رسد،  بر اساس این طرح تمام آدرس‌ها، توسط اداره پست تولید و به مردم ارائه خواهد شد که این امر تحول بزرگی در راستای خدمت رسانی محسوب می‌شود.

وی در خصوص طرح جی‌نف، ادامه داد: بر اساس این طرح برای هر مکان یک کدپستی تخصیص داده می‌شود. در حال حاضر در سطح کشور بیش از 52 میلیون مکان شناسایی شده و کدپستی به آنها اختصاص داده شده و این اقدام بانک اطلاعاتی وسیعی را ایجاد می کند، در این طرح تمام شرکت‌ها و مشاغل دسته‌بندی شده و خدمات در قالب پست مسقیم به آنها ارائه می‌شود.

چراغی افزود: در سطح استان مرکزی یک میلیون و 50 هزار مکان اعم از شهری و روستایی شناسایی و کدپستی 10 رقمی به آنها اختصاص داده شده، امسال در سطح شهر اراک و ساوه نقطه‌گذاری این مکان‌ها روی نقشه انجام خواهد شد.

وی ادامه داد: از سال گذشته با مراجعه میدانی به این اماکن، بهنگام‌سازی از طریق بخش خصوصی انجام شده است. همچنین 573 هزار ساختمان در سطح استان وجود دارد که از این تعداد 327 هزار ساختمان شهری و 246 هزار ساختمان روستایی شناسایی شده‌اند.

وی افزود: متولی این طرح بزرگ شرکت ملی پست است، بر اساس قانون همه سازمان‌ها موظفند از اطلاعات کدپستی که اداره پست آنرا تهیه کرده استفاده کنند و بانک اطلاعاتی خود را با آن تطبق دهند.

وی تصریح کرد: طرح سیماک دومین طرح ملی اقتصاد مقاومتی مصوب است، بر اساس این طرح املاک و استعلامات مدیریتی بین 28 دستگاه که در حوزه املاک فعالیت دارند از طریق الکترونیکی انجام خواهد شد. با راه‌اندازی این سامانه تحولی در ارائه خدمات در شهرها و روستاها اتفاق خواهد افتاد و باعث جلوگیری از رانت‌خواری و اعمال سلیقه در مجوز ساخت و ساز می‌شود.

چراغی اظهار کرد: برای طرح سیماک تمام دهیاران، شهرداران و فرمانداران به مدت 82 ساعت تحت آموزش قرار می‌گیرند. برای این پروژه بیش از سه میلیارد ریال هزینه شده و فضایی در حدود 200 متر آماده‌سازی شده است.

وی با بیان اینکه سامانه خوش یا خدمات ویژه شهروندی طی هفته‌های آینده افتتاح خواهد شد، بیان کرد: دو طرح پست لجستیک و تجارت الکترونیک نیز در دست اقدام  و در شرف تصویب شورای اقتصاد مقاومتی است که در سطح کشور ایجاد خواهد شد.

چراغی بیان کرد: در سال 94 و 95 کسب رتبه برتر در حوزه صیانت از حقوق شهروندی، کسب امتیاز 95 در حوزه عفاف و حجاب، کسب گواهینامه نظام آراستگی محیط و رتبه برتر در سطح استان‌های کشور، دریافت تندیس نظام طلایی محیط کار، کسب شرایط مناسب در حوزه پدافند غیرعامل، استفاه از توان‌ بخش خصوصی در زمینه مبادلات روستایی و استانی  و اشتغالزایی از جمله افتخارات امسال و سال گذشته سازمان پست استان مرکزی بوده است.

وی افزود: گسترش باجه‌های الکترونیک در سطح تمامی اداره‌های پست، تجهیز تمام موزعین به دستگاه کارت‌خوان، دستگاه همراه نامه‌رسان، پکیج نامه‌رسانی و سیستم جی پی اس از دیگر اقدامات این سازمان است، همچنین طرح کارپوشه ایرانیان طرح دیگری در جهت اطلاع‌رسانی و خدمات دستگاه ها و احراز هویت است که به زودی انجام خواهد شد.

چراغی عنوان کرد: در هفته پست، برگزاری نشست خبری با اصحاب رسانه، رژه موتوری، عطرافشانی قبور شهدا، دیدار با نماینده ولی فقیه، دیدار با نمایندگان مجلس شورای اسلامی، دیدار با استاندار، تقدیر از مشتریان کلان، تقدیر از همکاران و بازنشستگان، برگزاری همایش کوهپیمایی با حضور کارکنان، دیدار با خانواده شهدا و جانبازان همکار و اعزام کارشناسان به مدارس جهت اطلاع‌رسانی از سرویس‌های پستی از جمله اقدامات در این هفته است که توسط سازمان پست انجام می‌شود.

وی در خصوص سرویس پست خارجه، گفت: سرویس سفارشی، پیشتاز و امانات مجموعه خدمات سرویس پست خارجه است که بر اساس آن افرادی که می‌‌خواهند مکاتباتی با خارج کشور داشته باشند، می‌توانند از این سرویس استفاده کنند. خوشبختانه کشور ما بواسطه اینکه عضو اتحادیه جهانی پست است و با بیش از 190 کشور ارتباط پستی دارد، در زمینه حمل و نقل و مبادله هیچ گونه محدودیتی ندارد.


انتهای پیام

ارسال خبر به دوستان

* گیرنده(ها):

آدرس ایمیل ها را با علامت کاما از هم جدا نمایید. (حداکثر 3 آدرس پست الکترونیکی گیرنده را وارد نمایید)
متن ارسال:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:
آدرس سایت شما:
* آدرس پست الکترونیکی:
* متن:
* کد مقابل را وارد نمایید: