• سه شنبه ۹ آبان ماه، ۱۳۹۶ - ۱۴:۳۵
  • دسته بندی : اجتماعی
  • کد خبر : 968-6284-5
  • خبرنگار : 10130
  • منبع خبر : ایسنا منطقه مرکزی

در 100 هفتگی سه‌شنبه‌های بدون خودرو؛

اراک همچنان در انتهای صف

با وجود آنکه پویش سه‌شنبه‌های بدون خودرو از اراک آغاز شد، اما همچنان این پویش مهجورترین شرایط را در اراک داراست.

به گزارش ایسنا، منطقه مرکزی، فرهنگ دوچرخه‌سواری در دنیا قدمتی دیرینه دارد و حتی در گذشته سرزمین های مختلف می‌توان تجربیات گسترده‌ای را در استفاده از دوچرخه یافت، اما دنیای صنعتی امروز و تفکرات مدرن و خودرومحور جای دوچرخه را تنگ کرده است؛ با این وجود هستند فعالان و دغدغه‌مندانی که هم و غم خود را بازگشت به تجربیات موفق و موثر گذشته و احیای نوستالژی‌ها گذاشته‌اند.

پویش سه‌شنبه‌های بدون خودرو با محوریت دوچرخه‌سواری از جمله پویش‌هایی است که وضعیت شهرهای مدرن و خودرو محور را به هم زده است، این پویش با زیر سوال بردن استفاده صرف از خودروهای شخصی، در جهت ترویج فرهنگ موثر استفاده از دوچرخه و وسایل نقلیه عمومی گام بر می دارد و اتفاقا در مسیر خود بسیار موفق بوده و شهرهای بسیاری از کشور را همراه خود دارد.

این پویش از یک سال و نیم اخیر به منظور ترویج فرهنگ استفاده کمتر از خودروی شخصی و نهادینه کردن فرهنگ حمل و نقل عمومی و استفاده از دوچرخه و پیاده‌روی کار خود را آغاز کرد .

100 هفته از آغاز به کار پویش سه‌شنبه‌های بدون خودرو گذشت، پویشی که تا به امروز  بواسطه تلاش‌های مبتکر و حامیانش قدرتمندانه به مسیر خود ادامه داده است و شهرهای بسیاری را با خود همراه کرده است، پویشی که نه تنها مردم بلکه مسئولان را به تکاپو واداشته است و البته با وجود تلاش بسیار و اثربخشی در کشور، اما هنوز ردپای محکمی را از آن نمی‌توان در مبدا و زادگاهش دید.

پس از گذشت 100 هفته، همراهی 198 شهر کشور و ایجاد 170 کیلومتر خطوط دوچرخه در حدود 12 استان نشانگر اثربخشی این پویش است اما هنوز اراک در نقطه ابتدایی راه مانده است و همسو با کشور با این پویش پیش نرفته است.

مبتکر پویش سه‌شنبه‌های بدون خودرو در گفت‌وگو با ایسنا عنوان کرد: طی 100 هفته اخیر اتفاقات موثر و مطلوبی رخ داد که انگیزه ادامه این پویش شد.

کوروش بختیاری با اشاره به تغییر نگرش و رویکرد مدیران و مسئولان از خودرومحوری به حمل و نقل عمومی بیان کرد: یکی از دستاوردهای مهم این پویش این است که مسئولان و همچنین شهروندان نگاه خودرومحورانه خود را تغییر داده‌اند و استفاده از حمل و نقل عمومی، دوچرخه‌سواری و حتی پیاده‌روی نشانه اثربخشی این پویش است.

وی تصریح کرد: شهروندان به رویکرد جدید این پویش اعتقاد دارند و به این امر واقفند که عدم استفاده از خودروهای شخصی نقش موثر و مهمی در کاهش آلودگی هوا، کاهش آلودگی صوتی، کاهش ابتلا به بیماری‌های غیر واگیر دارد و تضمینی برای حفظ سلامت روحی و جسمی جامعه محسوب می‌شود.

بختیاری با بیان اینکه در کنار مولفه‌های موثر و مذکور این پویش، سه شنبه های بدون خودرو نقش موثری در اقتصاد جامعه و خانواده دارد، گفت: روزانه 75 میلیون لیتر بنزین در کشور مصرف می‌شود که هر لیتر 350 نوع آلودگی وارد هوا می‌کند. کاهش استفاده از خودروهای شخصی در واقع کاهش مصرف سوخت و تاثیر مثبت در اقتصاد خانواده و جامعه دارد، همچنین کاهش مصرف سوخت مانع افزایش آلایندگی شده و کاهش هزینه‌های تحمیلی به سیستم درمانی را در پی دارد که کمک شایانی به اقتصاد کشور می کند.

وی با اشاره به برخی نزاع‌های خیابانی متاثر از تردد بیش از حد خودرو و ترافیک عنوان کرد: مسلما استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی و دوچرخه تنش‌های انسانی را نیز کاهش می‌دهد و به نوعی آرامش روانی جامعه را در پی دارد.

مبتکر پویش سه‌شنبه‌های بدون خودرو اظهار کرد: همگان نسبت به اثربخشی این پویش واقف هستند و این امر باعث صدور برخی دستورات توسط مدیران شده است، اما هنوز در حالی که برخی شهرها با استفاده از  ابتدایی‌ترین شرایط مسیر را برای ادامه این پویش و استفاده شهروندان از دوچرخه تسهیل کرده‌اند، مبدا این پویش(اراک) این حرکت را هنوز جدی نگرفته است.

 


انتهای پیام

ارسال خبر به دوستان

* گیرنده(ها):

آدرس ایمیل ها را با علامت کاما از هم جدا نمایید. (حداکثر 3 آدرس پست الکترونیکی گیرنده را وارد نمایید)
متن ارسال:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:
آدرس سایت شما:
* آدرس پست الکترونیکی:
* متن:
* کد مقابل را وارد نمایید: