• سه شنبه ۱۴ آذر ماه، ۱۳۹۶ - ۱۳:۴۲
  • دسته بندی : اقتصادی
  • کد خبر : 969-1991-5
  • خبرنگار : 10004
  • منبع خبر : ایسنا منطقه مرکزی

عدم تدوین سیاست های تشویقی مانع اجرای طرح مهارت آموزی در محیط واقعی کار

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان مرکزی، عدم تدوین سیاست‌های تشویقی را به عنوان مانعی بر سر راه توسعه اجرای طرح مهارت آموزی در محیط واقعی کار دانست.

فریبرز فضلی‌خانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، منطقه مرکزی، افزود: لحاظ نکردن سیاست‌های تشویقی در اجرای طرح مهارت‌آموزی در محیط واقعی کار موجب کاهش انگیزه و رغبت جوانان برای مشارکت در این طرح شده است در حالی که اگر سیاست‌های تشویقی و حمایتی صورت گیرد قطعا شاهد افزایش میزان علاقمندی و مشارکت جامعه هدف خواهیم بود.

وی ناآشنایی جامعه بویژه خانواده‌ها در اجرای این طرح را از دیگر مشکلات برشمرد و افزود: طرح مهارت آموزی در محیط کار واقعی که پیشتر از آن به عنوان طرح "استاد و شاگردی" یاد می شد، برای موفقیت در اجرا نیازمند ترویج در بین خانواده‌ها و آحاد مختلف جامعه است چرا که این طرح از بسته‌های اقتصاد مقاومتی برای ایجاد اشتغال پایدار و تقویت تولید در کشور است.

وی ادامه داد: گرچه هنوز مدت زیادی از آغاز اجرای این طرح در استان مرکزی نمی گذرد اما در همین مدت کوتاه این طرح که یک مدل آموزشی برای ایجاد اشتغال مولد است توانسته با برگزاری بیش از چهار هزار نفر ساعت بستر تحقق اهداف اهداف را فراهم کند.

فضلی‌خانی بیان کرد: در دستورالعمل ابلاغی این طرح آمده است که این طرح با رویکرد ایجاد بسترهای لازم برای اشتغال مولد و پایدار مطابق با فناوری های روز و همچنین استمرار و تثبیت مشاغل موجود و موردنیاز جامعه بویژه در مشاغل خانگی و سنتی با استفاده از ظرفیت بخش‌های غیر دولتی در توسعه آموزش‌های مهارتی و در اجرای سیاست های کلی اشتغال ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری اجرایی می‌شود.

وی کسب تجربه و آشنایی با محیط کسب و کار واقعی و آماده‌سازی شاگرد برای ورود به عرصه اشتغال و کارآفرینی، ارتقای توانمندی‌های حرفه‌ای معطوف به نیازهای بازار کار، ایجاد انگیزه و ارتقای خودباوری، هماهنگ کردن آموزش‌های مهارتی و روزآمد کردن استانداردهای آموزشی با تحولات فنی بازار کار، حرکت به سمت برقراری عدالت در آموزش‌های مهارتی و  حرکت به سمت کاهش تصدی‌گری‌های دولت و استفاده حداکثری از ظرفیت بخش‌های غیر دولتی در ارائه آموزش‌های مهارتی را از اهداف اجرای این طرح دانست.

به گفته وی انتقال شایستگی‌ها و توانایی مربوط به یک شغل از استادکار به شاگرد با برگزاری یک دوره آموزشی در محل اشتغال هدف غائی طرح مهارت آموزی در محیط کار واقعی است و تدوین سیاست های تشویقی در راستای استفاده از مهارت فرا گرفته شده پس از دوران آموزش و افزایش آمار اشتغال موثر خواهد بود.

 


انتهای پیام

ارسال خبر به دوستان

* گیرنده(ها):

آدرس ایمیل ها را با علامت کاما از هم جدا نمایید. (حداکثر 3 آدرس پست الکترونیکی گیرنده را وارد نمایید)
متن ارسال:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:
آدرس سایت شما:
* آدرس پست الکترونیکی:
* متن:
* کد مقابل را وارد نمایید: