• چهارشنبه ۲۲ آذر ماه، ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۶
  • دسته بندی : علمی و آموزشی
  • کد خبر : 969-3087-5
  • خبرنگار : 10004
  • منبع خبر : ایسنا منطقه مرکزی

یک کارشناس اقتصادی در گفتگو با ایسنا:

اساتید دانشگاه درگیر شمارش مقالات/پارک های علم و فناوری حلقه هایی که فعلا فقط پیدا شده اند!

یک استاد دانشگاه در رشته اقتصاد گفت: اگر قرار است پژوهش‌های دانشگاهی منجر به رشد فناوری شود و تقاضامحوری مبنای آن قرار گیرد در اقدام اول باید سیاست‌های وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در ارزشیابی عملکرد اعضای هیئت علمی اصلاح شود.

علی یونسی در گفت وگو با خبرنگار ایسنا، منطقه مرکزی، با اشاره به فرا رسیدن هفته پژوهش و نامگذاری ۲۲ آذر به عنوان "روز پژوهش، فناوری و صنعت" عنوان کرد: با اشاره به اینکه اعتماد صنعت به دانشگاه ها کاهش یافته است، گفت: امروزه شرایط به گونه‌ای شده است که با از بین رفتن اعتماد بین صنعت و دانشگاه، این صنعت است که خود را جلوتر از دانشگاه می‌داند. صنعت حاضر نیست برای برطرف شدن مشکلات خود به دانشگاه اعتماد کند و از این ظرفیت عظیم علمی یاری بجوید چون احساس می‌کند که این پتانسیل در دانشگاه وجود ندارد و مقوله ارتباط صنعت با دانشگاه در عمل محقق نمی‌شود.

وی ادامه داد: یکی از دلایلی که منجر به کاهش اعتماد صنعت به دانشگاه شده است این است که اساتید دانشگاهی در دوران رشد علمی خود به دنبال مقالاتی بوده اند که کسب امتیاز کنند نه مقالاتی که بتواند مشکلی از حوزه صنعت و سایر حوزه ها برطرف کند و علت اینکه این اتفاق می‌افتد این است که تغییر وضعیت‌ها براساس تعداد مقالات است نه اثرگذاری مقالات و اگر ملاک در تولید مقالات توسط اساتید تبدیل به کالا و فروش آنها برای خلق ثروت از طریق شرکت‌های دانش بنیان بود، همه تلاش می کردند که فعالیت‌های علمی خود را به گونه‌ای انجام دهند که تبدیل به ثروت شود.

وی تصریح کرد: اگر چنین رویه‌ای در دانشگاه تقویت شود و جامعه دانشگاهی به دنبال کسب ثروت از طریق علم و فناوری باشد، این فرایند نه تنها موجب ایجاد ارتباط موثر بین صنعت و دانشگاه می شود بلکه به روز شدن علم اعضای هیئت علمی و دانش‌افزایی را در پی داشته و برای دانشگاه نیز درآمدزایی خواهد داشت.

این متخصص حوزه اقتصاد سیاستگذاری های وزارت علوم برای استفاده از پتانسیل های دانشگاهی در خدمت به صنعت و تقاضامحوری را غلط دانست و گفت: بدتر از آن اینکه اگر کسی کار پژوهشی انجام دهد و بخواهد اثر خود را در مقالات داخلی منتشر کند از امتیاز کمتری نسبت به انتشار آن در ردیف مقالات خارجی برخوردار خواهد شد و این بدان معناست که فعالیت پژوهشی دانشگاه در بخش تحصیلات تکمیلی دو دستی تقدیم خارج از کشور می شود تا با انتشار آن و با بهره‌برداری از پژوهش و علم تولید شده در کشور به نفع خود کسب ثروت کنند و استادی که اقدام به انتشار مقاله در ردیف خارجی کرده است با کسب امتیاز بتواند سطح علمی خود را ارتقا دهد.

وی تاکید کرد: به نظر می‌رسد متولی اصلی در حوزه پژوهش، تقاضامحوری و ارتباط موثر صنعت با دانشگاه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است و اگر بخواهیم برای تحقق این اهداف در این بخش قدم برداریم، یکی از زیرساخت ها این است که معیار انتخاب پژوهشگران برتر مبتنی بر تاثیرگذاری مقالات باشد نه تعداد مقالات که سنجش آن توسط وزارت علوم صورت می گیرد.

وی در ادامه به حلقه مفقوده تبدیل پژوهش‌ها به ثروت و تقاضامحوری اشاره کرد و با تاکید بر اینکه هر چند این حلقه مفقوده پیدا شده است اما هنوز نتوانسته است این زنجیره را به هم متصل کرده و کارکردهای خود را به خوبی انجام دهد، عنوان کرد: پارک‌های علم و فناوری حلقه مفقوده بین صنعتگران و پژوهشگران و واسط بین وزارت علوم و وزارت صنایع هستند، یعنی بین صنعتگران و دانشگاهیان یک رابطه ایجاد می‌کنند.

یونسی با تاکید بر اینکه نیازسنجی در صنایع توسط پارک‌های علم و فناوری صورت می گیرد، اظهار کرد: یک استاد دانشگاه شاید نتواند به شخصه نیاز صنعت را رصد کرده و برای برطرف کردن این نیاز برنامه و طرح ارائه دهد اما از طریق پارک‌های علم و فناوری می‌تواند به خوبی این نیاز را احصاء کرده و برای برطرف کردن آن راهکار ارائه کند.

وی با اشاره به اینکه امروزه متاسفانه پارک‌های علم و فناوری در کشور ما در همان حالت پارک باقی مانده‌اند و نتوانسته‌ایم در سایه عدم ارتباط موثر صنعت و دانشگاه از این پتانسیل به خوبی استفاده کنیم، افزود: نباید پارک‌های علم و فناوری را صرفا با تجهیز به نیازهای اولیه و نیز حضور صرف اساتید مدیریت کرد بلکه باید به گونه‌ای برنامه‌ریزی کرد و آنها را قدرت بخشید که این پارک‌ها نیازهای واقعی صنایع را شناسایی و از ظرفیت دانشگاه برای برطرف کردن نیازها و مشکلات بهره‌برداری کنند.

این دکترای اقتصاد تاکید کرد: اگر قرار است پژوهش‌های دانشگاهی منجر به رشد فناوری شود و تقاضامحوری مبنای آن قرار گیرد در اقدام اول باید سیاست‌های وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در ارزشیابی عملکرد اعضای هیئت علمی اصلاح شود.

وی، تقویت پارک‌های علم و فناوری به عنوان یک حلقه قوی برای ارتباط موثر دانشگاه با صنعت، اعتماد بین صنعتگران و دانشگاهیان، برگزاری تورهای علمی برای شناسایی ظرفیت صنایع هر استان، ایجاد یک بانک اطلاعاتی از توانایی‌ها و پتانسیل های علمی و صنعتی را از دیگر راهکارهایی بیان کرد که می‌تواند پژوهش‌های دانشگاهی را تقاضامحور کرده و این ارتباط را تقویت کند.

یونسی اظهار کرد: قرار نیست دانشگاه‌ها تبدیل به صنعت شوند بلکه مطلوب آن است که رابطه بین صنعت و دانشگاه تقویت شود. به عبارتی دیگر دانشگاه و صنعت باید در تعامل دو جانبه از امکانات و ظرفیت های یکدیگر بهره ببرند تا پژوهش‌ها تقاضا محور شوند و آن وقت است که این پژوهش‌ها از ضریب ارزش بیشتری نسبت به یک مقاله غیر قابل استفاده برای وزارت علوم برخوردار خواهند بود.

وی بیان کرد: آنچه که امروز به عنوان پژوهش در دانشگاه‌ها شناخته می‌شود خروجی مقالاتی است که در فصلنامه‌های علمی و پژوهشی و فصل‌نامه‌های خارجی منتشر می‌شود و ملاک انتخاب پژوهشگران برتر در هفته پژوهش براساس تعداد مقالاتی است که در فصل‌نامه‌های داخلی منتشر کرده اند یا مقالاتی که در فصل‌نامه‌های بین‌المللی به صورت مقالات ISI  چاپ شده است و در واقع متغیرهایی کمی و عددی است که پژوهشگر برتر را در دانشگاه، استان و نهایتا در سطح کشور انتخاب می‌کند.

این دکترای اقتصاد ادامه داد: براین اساس پژوهشگر برتر پژوهشگری است که نسبت به دیگران مقالات و کتاب‌های بیشتری را به رشته تحریر درآورده باشد و طرح‌های پژوهشی بیشتری ارائه داده باشد. براین اساس ممکن است یک استاد دانشگاه با ارائه یک طرح در قالب مقاله و با استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش بنیان بتواند این کار پژوهشی به بازار عرضه کرده و زنجیره تولید علم تا ثروت را تکمیل و درآمدزایی کسب کرده باشد به عنوان پژوهشگر برتر انتخاب نشود، اما برعکس استادی که تعداد زیادی مقالات نظری منتشر کرده که به هیچ وجه به ارتباط موثر صنعت و دانشگاه کمک نکرده و حتی نتوانسته است به ثروت تبدیل شود به عنوان پژوهشگر برتر انتخاب می‌شود.

وی، تکثر در تولید مقالاتی که منجر به تولید ثروت نشده و ارتباطی بین صنعت و دانشگاه برقرار نمی کنند را اصلی‌ترین آفت و مانع تکمیل شدن پروژه‌ها و تحقیقات کاربردی و تبدیل شدن ظرفیت‌های دانشگاه‌ها به ثروت بیان کرد و افزود: تا وقتی انتخاب پژوهشگر برتر متاثر از تعداد مقالات ارائه شده است، لزوما افراد باید وقت بیشتری را برای نوشتن مقاله بگذارند که نتیجه آن تولیدات کتابخانه‌ای شده و ابتر خواهد ماند و نظیر آن پایان‌نامه‌ها، فصل‌نامه‌ها و تولیدات علمی است که هم اکنون در کتابخانه‌های دانشگاه‌ها خاک می‌خورند چرا که تقاضا محور نبوده و صرفا نوشتاری نظری محسوب می‌شوند.

یونسی تصریح کرد: اگر ملاک برای ترفیع درجه علمی یک استاد دانشگاه و تبدیل وضعیت او صرفا تولید مقاله و تعداد بالای آن باشد و تقاضامحور مقالات مد نظر نبوده و ایجاد ثروت نکنند قطعا تجاری سازی فناوری که زیربنای تولید و اشتغال است و به عنوان شعار امسال هفته پژوهش نامگذاری شده است محقق نخواهد شد.

هفته پژوهش امسال با شعار "پژوهش تقاضامحور و تجاری سازی فناوری؛ زیر بنای تولید و اشتغال" از 21 آذرماه در کشور آغاز شده است.

 


انتهای پیام

ارسال خبر به دوستان

* گیرنده(ها):

آدرس ایمیل ها را با علامت کاما از هم جدا نمایید. (حداکثر 3 آدرس پست الکترونیکی گیرنده را وارد نمایید)
متن ارسال:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:
آدرس سایت شما:
* آدرس پست الکترونیکی:
* متن:
* کد مقابل را وارد نمایید: