• دوشنبه ۲۷ آذر ماه، ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۰
  • دسته بندی : علمی و آموزشی
  • کد خبر : 969-4387-5
  • خبرنگار : 10015
  • منبع خبر : ----

سه طرح ملی "ستفا" در گفتگو با ایسنا تشریح شد

رییس سازمان تجاری سازی فناوری و اشتغال دانش آموختگان جهاد دانشگاهی از اجرای سه طرح ملی توسط این سازمان خبر داد و گفت: این سه طرح هم اکنون مرحله پایلوت را می گذرانند.

دکتر محمدصادق بیجندی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، منطقه مرکزی، با بیان اینکه "ستفا" دو ماموریت اصلی تجاری سازی فناوری و کمک به اشتغال دانش آموختگان را دنبال می کند، افزود: ستفا در حوزه فعالیت های مربوط به اشتغال قدمت بیشتری دارد و در چند بخش به این مهم می پردازد که یکی از اقدامات در این راستا فرهنگ‌سازی است.

وی اظهار کرد: ما در ستفا معتقدیم برای اینکه دانش آموخته جذب بازار کار شود حوزه های مختلف از جمله صنعت، سیستم های اداری، سازمان ها و .. باید به کمک وزارت علوم بیایند، پس ما به سهم خود تلاش می کنیم فرهنگ سازی کرده و نگاه دانش آموختگان را به کار اصلاح کنیم تا فارغ التحصیل دانشگاه دولت را موظف به در اختیار قرار دادن یک میز کار برای او نداند.

بیجندی با تاکید براینکه معتقدیم دانش آموخته دانشگاه باید خود کارآفرین باشد و بتواند کسانی را هم به کار بگیرد، افزود: اگر قرار باشد این اتفاق بیفتد بخش های مختلف باید کمک کنند، برای مثال صنعت باید بگوید چه مدل دانش آموخته با چه مهارت هایی نیاز دارد و سیستم اداری کشور نیز باید نیازهای خود را در رابطه با ویژگی های دانش آموختگان به دانشگاه ها اعلام کند و از طرف دیگر دانش آموخته نیز باید خود را با علم روز دنیا همراه کند.   

وی اظهار کرد: دانشجویان ایرانی با استعدادند، این استعدادها باید راهبری شده و به سرمنزل مقصود برسند و ما سعی داریم نگاه ها را به کار، فرهنگ کار و کارآفرینی عوض کنیم.

بیجندی با بیان اینکه در اکثر پارک ها و مراکز رشد محصولاتی تولید می شود ولی اتصال به بازار این محصولات و تجاری سازی آنها با مشکلاتی مواجه است، افزودک در نتیجه بسیاری از پژوهش های ما رسوب می کنند و مردم و صنعت نتیجه آنرا مشاهده نمی کنند.

وی اظهار کرد: براین اساس، ما تلاش می کنیم فرهنگ تجاری سازی را نیز از ابتدا به ساکن اصلاح کنیم. از زمان آغاز ارائه ایده سعی می کنیم اهمیت اتصال محصول به بازار و جامعه را به ایده پرداز گوشزد کنیم تا محصولی تولید شود که فرهنگ مصرف آن موجود بوده، مشتری داشته باشد و به بازار خوب منتهی شود.

بیجندی گفت: بسیاری از شرکت های حتی دانش بنیان کشور با انباشت محصولات خوبی مواجهند که نتوانسته اند برای آنها بازار پیدا کنند، چرا که ایده‌پرداز باید قبل از تولید محصول بازار را پیدا کرده باشد نه اینکه وقتی به تولید رسید تازه به فکر پیدا کردن بازار باشد، در واقع باید در فرایند تبدیل ایده به تولید به فکر بازار هم باشد.

وی در ادامه به اجرای سه طرح ملی توسط ستفا اشاره کرد و گفت: "تعریف نظام جامع هدایت شغلی" یکی از این طرح‌هاست. براساس این طرح هر دانشجویی که وارد دانشگاه می شود همانگونه که یک پرونده آموزشی دارد باید یک پرونده شغلی هم داشته باشد.

به گفته وی، باید از فرد در بدو ورود به دانشگاه تست هایی درخصوص توانایی ها و نسبت او با رشته‌ای که انتخاب کرده گرفته شود و با توجه به اینکه در قانون تعریف شده که دانشجو می تواند تغییر رشته دهد با اجرای این طرح می‌توان دانشجویان تازه وارد را به سمت آینده شغلی مطمئن‌تری راهبری کرد و براین اساس ما می توانیم به اصلاح نگاه دانشجو به آینده شغلی اش کمک کنیم.

بیجندی اظهار کرد: این طرح در دانشگاه علم و فرهنگ به صورت پایلوت در حال اجراست و امیدواریم پس از پایان دوران اجرای پایلوت، مدلی را برای تمام دانشگاه ها در خصوص ایجاد مراکز هدایت شغلی در دانشگاه تعریف کنیم تا به محض ورود دانشجو به دانشگاه پرونده شغلی وی تشکیل شده و امور مربوط به استعدادسنجی و آینده سنجی درخصوص وی انجام شود و براساس آن به دانشجو بگوییم که باید چه مهارت هایی را بیاموزد یا تقویت کند تا آینده شغلی خوبی داشته باشد.

وی افزود: از آنجاکه طرح در مرحله پایلوت است، مطالعه بر روی ساختار آن نیز در حال انجام است، چنین مرکزی باید ساختار کوچکی داشته باشد ولی لزوما نباید این ساختار را دوباره ایجاد کرد بلکه می توان از پتانسیل دانشگاه برای اجرای طرح استفاده کرد. در حال حاضر در حال تست تمامی مدل ها هستیم و در واقع تست های استاندارد اینکار با همکاری یک تیم در دست تهیه است.

بیجندی با بیان اینکه در همین مرحله 5 دانشگاه بزرگ کشور متقاضی راه اندازی این مرکز هستند ولی ما ترجیح می دهیم تا ایجاد یک مدل علمی کارآمد صبر کنیم گفت: نکته مهم اینست که هر دانشگاه و منطقه یک مدل خاص خود را می طلبد و فاکتورهای متفاوتی در ایجاد چنین مرکزی در یک دانشگاه و یک منطقه خاص باید در نظر گرفته شود.

وی در خصوص دیگر طرح در دست بررسی این مرکز اظهار کرد: براساس بررسی های انجام شده متوجه شدیم بسیاری از شاخص های عدم اشتغال دانشجویان ما مربوط به سرفصل های دانشگاهی است. سرفصل های رشته های دانشگاهی به روز نبوده و مطابق نیاز صنعت و جامعه نیستند در نتیجه فارغ التحصیل دانشگاه از دانش پایه ای خوبی برخوردار نیست، فاقد مهارت است و به روز نیست.

وی با بیان اینکه بررسی 20 رشته دانشگاهی را در قالب پایلوت یک طرح ملی انتخاب کرده ایم، افزود: مولفه هایی مانند دانشجویان شاغل به تحصیل، تعداد فارغ التحصیلان، تعداد دانشگاه هایی که این رشته را ارائه می کنند و ... به عنوان شاخص های انتخاب 20 رشته مورد نظر کنار هم گذاشته شده اند. مطالعات خوبی در این رابطه انجام و با صاحبنظران این حوزه گفتگو شده شده است و در حال حاضر در مرحله پایش اطلاعات کسب شده هستیم.

بیجندی در خصوص طرح بعدی که تفاهم نامه مربوط به آن تحت عنوان "طرح ملی الگوی توسعه مشاغل خانگی" با وزیر کار منعقد شده است، گفت: براساس این طرح باید در 8 استان پایلوت در حوزه مشاغل خانگی 20 هزار شغل ایجاد شود. در این طرح نگاه به شاخص های بازار است و تلاش می کنیم اشتغالی ایجاد کنیم که پایدار و مولد باشد.

وی اظهار کرد: تا امروز اکثر نگاه ها در دولت‌ها بر این امر متمرکز بوده است که می توانیم با اعطای تسهیلات تولید شغل کنیم ولی امروز همه به این نتیجه رسیده اند که تسهیلات ایجاد شغل نمی کند بلکه برنامه منظم و ساختار شغل است که به ایجاد اشتغال پایدار و مولد ختم می شود. امید است با اجرای این طرح چنین اتفاق خوبی را محقق کنیم و با همکاری دستگاه های اجرایی از جمله بهزیستی، میراث فرهنگی، وزارت کار و وزارت جهاد کشاورزی در حوزه مشاغل خانگی یک مدل جدید را معرفی کنیم.

بیجندی با بیان اینکه نکته مهم در این الگو موضوع اتصال به بازار است یعنی از ابتدای فعالیت اتصال بازار را هم می بینیم، گفت: در هر استان ظرفیت ها و توانمندی ها دیده شده تا همه دست به دست هم دهند و محصول تولید شده را با یک برند خوب به بازار ارائه کنیم.

وی مناطق کم برخوردارتر، برخورداری از سابقه خوب در این حوزه، میزان افراد جویای کار و ... را از ملاک های انتخاب استان ها عنوان کرد که توسط وزارت کار انجام و در نهایت استان ‌های خراسان رضوی، شمالی و جنوبی، لرستان، چارمحال و بختیاری، خوزستان، کرمانشاه و آذربایجان غربی برای اجرای پایلوت این طرح انتخاب شدند .

بیجندی از تشکیل کارگروه ها و تیم های مربوطه خبر داد و گفت: این طرح دارای سه فاز شناسایی، آموزش و اتصال به بازار است که هر سه با هم پیش می روند.

معاون جهاد دانشگاهی در ادامه گفت: معتقدیم که اگر توانمندسازی فارغ التحصیلان بخواهد در دانشگاه رخ دهد باید متوجه تمامی ذینفعان دانشگاه اعم از مدیریت دانشگاه، اعضای هیات علمی و دانشجویان باشد و همگی با ادبیات آن آشنا شوند و برای اینکه این اتفاق بیفتد باید مراکز رشد دانشگاه ها بسیار فعالتر باشند، کانون های شکوفایی و نوآوری فعالتر از این باشند و پارک های علم و فناوری ارتباط خود را با دانشگاه بسیار بیشتر کنند چراکه این مراکز می توانند باعث توانمندسازی دانشگاه شوند.

بیجندی با بیان اینکه دولت قوانین بسیار خوبی را ایجاد کرده و وزارت علوم و معاونت علمی رییس جمهور تسهیلات بسیار خوبی را برای دانشجویان و اعضای هیات علمی و افراد کارآفرین قائل شده‌اند، گفت: برداشت من اینست که در دانشگاه ها هنوز ادبیات مورد نظر در این خصوص شکل نگرفته است. هرچند حرکت های خوبی انجام شده اما همه گیر نشده و گام های اولیه طی می شود.

رییس سازمان تجاری سازی فناوری و اشتغال دانش آموختگان خاطرنشان کرد: برای توانمندسازی اول همه باید یاد بگیرند که فعل خواستن را چگونه باید صرف کرد.

 


انتهای پیام

ارسال خبر به دوستان

* گیرنده(ها):

آدرس ایمیل ها را با علامت کاما از هم جدا نمایید. (حداکثر 3 آدرس پست الکترونیکی گیرنده را وارد نمایید)
متن ارسال:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:
آدرس سایت شما:
* آدرس پست الکترونیکی:
* متن:
* کد مقابل را وارد نمایید: