• چهارشنبه ۲۹ آذر ماه، ۱۳۹۶ - ۱۶:۵۱
  • دسته بندی : علمی و آموزشی
  • کد خبر : 969-4887-5
  • خبرنگار : 10152
  • منبع خبر : ----

رییس علوم پزشکی اراک:

دانشگاه بدهکار نمی تواند از عهده تکالیف پژوهشی برآید

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: وزارت بهداشت و درمان دانشگاه علوم پزشکی را مکلف کرده که دو تا سه درصد از درآمد خود را به معاونت تحقیق و پژوهش اختصاص دهد، اما دانشگاهی که غرق در بدهکاری است و حتی توان خرید داروهای حیاتی را ندارد نمی‌تواند از عهده این تکلیف برآید.

به گزارش ایسنا، منطقه مرکزی، حسن طاهراحمدی در جشنواره پژوهش و فناوری دانشگاه علوم پزشکی اراک، عنوان کرد: مرگ و میر ناشی از سرطان در اراک نسبت به متوسط کشوری بالاست، بایستی در این زمینه تحقیقاتی انجام شود و عواملی مانند آلودگی هوا، وجود صنایع، وسایل نقلیه و تالاب میقان مورد بررسی قرار گیرد تا سهم هر کدام در این معضل مشخص شود.

وی ادامه داد: در شهر اراک علاوه بر سرطان، بیماری‌های ریوی کولاک می‌کند و ضریب اشغال تخت‌های بیمارستانی در شهرمان 100 درصد است. دیگر بیمارستان‌ها جای خالی ندارند ضروت تحقیق در این مورد کاملا احساس می‌شود.

طاهراحمدی با اشاره به اینکه پژوهش و تحقیق مانع هدر رفتن مستقیم و غیرمستقیم ثروت کشور می‌شود، افزود: 89 درصد مرگ ایرانیان به علت پنج بیماری است که می‌توان با تحقیقات در این زمینه، پیشگیری مناسبی داشت و مانع هدر رفتن ثروت کشور شد.

وی با بیان اینکه حدود 30 تا 35 درصد از سرطان‌ها قابل پیشگیری هستند، ادامه داد: بیماری‌های قلبی و عروقی صدمات جبران‌ناپذیری را به مردم کشورمان تحمیل می‌کنند، ما می‌توانیم با تحقیقات از این معضل جلوگیری کنیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی ادامه داد: اولین هدف از تحقیق و پژوهش ثروت اندوزی و تبدیل علم و تحقیق به ثروت است، دومین هدف آن جلوگیری از هدر رفتن ثروت کشور است، در همین راستا تامین رفاه و آسایش مردم را نیز می‌توان سومین هدف برشمرد.

وی بیان کرد: چنانچه در همه زمینه‌ها کشورهای توسعه یافته را با کشورهای توسعه نیافته قیاس کنیم، در می‌یابیم یکی از علل اصلی توسعه این کشورها بها دادن به موضوع تحقیق و پژوهش است، معمولا در کشورهای توسعه یافته حدود دو درصد از تولید ناخالص ملی در بخش تحقیق و پژوهش مصرف می‌شود.

طاهراحمدی با اشاره به اینکه کشور چین در طی 20 سال گذشته به قطب اقتصادی جهان تبدیل شده، افزود: در حال حاضر کشور چین بدلیل اینکه از موضوع تحقیق نتیجه مطلوب را اخذ کرده، دو درصد از تولید ناخالص ملی خود را صرف تحقیق می‌کند و سعی دارد که این رقم را به پنج درصد ارتقا دهد و این در حالی است که دو درصد تولید ناخالص ملی کشورهای توسعه یافته، رقم بسیار بزرگی می‌شود و این امر زمینه را برای پژوهش اثرگذار مهیا می‌کند.

وی با بیان اینکه 2.7 درصد تولید ناخالص ملی کشور امریکا صرف تحقیقات می‌شود، ادامه داد: اعتبار بالا در زمینه تحقیقات پیشرفت کشور را در پی دارد، در کشورهای جهان سوم تنها نیم درصد از تولید ناخالص ملی به امر پژوهش اختصاص داده می‌شود، در کشور ما مقرر شد که در سال 95 این بودجه به حدود یک درصد برسد که در عمل به این میزان دست نیافتیم و به همین جهت نمی‌توان انتظار مطلوبی در این مورد داشته باشیم.

طاهراحمدی با اشاره به اینکه در دانشگاه‌های کشور رقم مناسبی برای تحقیقات در نظر گرفته نمی‌شود، اظهار کرد: دانشگاه علوم پزشکی اراک با 270 عضو هیات علمی و چهار هزار دانشجو تنها یک میلیارد و 800 میلیون تومان بودجه تحقیقاتی دارد، در حال حاضر حدود 400 طرح و پایان‌نامه در این دانشگاه در حال بررسی است که سهم هر کدام تقریبا دو میلیون تومان است که این رقم به هیچ عنوان پاسخگو نیست.

وی افزود: وزارت بهداشت و درمان دانشگاه علوم پزشکی را مکلف کرده که دو تا سه درصد از درآمد خود را به معاونت تحقیق و پژوهش اختصاص دهد، اما دانشگاهی که غرق در بدهکاری است و حتی توان خرید داروهای حیاتی را ندارد نمی‌تواند از عهده این تکلیف برآید، با این وجود در سال جاری حدود 900 میلیون تومان به این حوزه اختصاص داده شد که به هیچ عنوان کفایت این امر را نمی‌کند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک با بیان اینکه باید به سمت پایدار شدن بودجه‌های تحقیقاتی برویم، ادامه داد: تا مادامی که بودجه‌های تحقیقاتی دانشگاه پایدار نباشند نمی‌توان امیدی به حل مشکلات این حوزه داشت.

وی با بیان اینکه دانشگاه و دولت باید زمینه را برای موفقیت شرکت‌های دانش‌بنیان مهیا سازد، اظهار کرد: بسیاری از شرکت‌های دانش‌بنیان با انگیره گره‌گشایی و تبدیل کردن علم به ثروت، شروع به فعالیت می‌کنند، اما حدود 90 درصد از آنها بعد از مدتی مجبور به تعطیلی و توقف فعالیت می‌شوند و تنها یک تا دو درصد از آنها محصولات خود را تبدیل به ثروت می‌کنند، با چنین شرایطی بهبودی در این امر حاصل نمی‌شود.

طاهر احمدی بیان کرد: از معاونت تحقیق و پژوهش می‌خواهیم که موضوع پژوهشگران جوان را جدی بگیرد و در راستای تحقیقات گروهی کوشا باشد، در حال حاضر دانشگاه علوم پزشکی اراک جزو برترین دانشگاه‌های جهان محسوب می‌شود، که این مهم ثمره تلاش جوانان در این عرصه است، همچنین زمینه‌سازی برای پرورش روحیه تحقیق در دانشجویان یکی از عوامل پیشرفت در آینده خواهد بود.

وی تصریح کرد: تلاش در جهت کاربردی شدن تحقیقات موضوع مهم دیگری است که باید به آن پرداخته شود، عقیده دارم که کیفیت را نباید فدای کمیت کرد، 10 تحقیق کاربردی بهتر از 100 تحقیق بلااستفاده است.

به گزارش ایسنا، معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی اراک نیز در این جشنواره، عنوان کرد: دانشگاه اراک در یک سال اخیر به پیشرفت‌های مطلوبی نایل آمده است، در همین راستا می‌توان به 25 درصد رشد پایان‌نامه و 34 درصد رشد مقاله اشاره کرد.

محمد ارجمندزادگان‌ بیان کرد: در سال جاری دانشگاه علوم پزشکی با توجه به افزایش مقالات ISI ، برای نخستین بار در نظام رتبه‌بندی ESI حائز رتبه شد، بر اساس نتایج جدید رتبه‌بندی دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی برتر دنیا، دانشگاه علوم پزشکی اراک به همراه دو دانشگاه دیگر در ایران حائز رتبه برتر شدند.

ارجمندزادگان‌ اظهار کرد: بر اساس استنادات در پایگاه ISI ، دانشگاه علوم پزشکی اراک جزو 16 دانشگاه برتر در استفاده از مقالات علمی در ایران بوده و بایستی تلاش برای ادامه و ارتقا این مسیر را مهیا سازیم.

وی بیان کرد: تشکیل اتاق فکر و بازدید مدیران وزارتی از دانشگاه از جمله اتفاقات مثبتی است که باب فعالیت‌های جدید را باز کرد، همچنین جذب و افزایش اعتبار در این حوزه کمتر مورد توجه قرا می‌گرفت که امیدواریم این موضوع نیز مرتفع شود.

ارجمندزادگان ادامه داد: اختراعات و شرکت‌های دانش‌بنیان می‌توانند در توسعه گراندها موثر باشند، امروزه دانشگاه‌ها در زمینه ارائه مقالات به صورت انفجاری عمل می‌کنند، باید زمینه برای این مهم و تسهیل در فرایند دانشیار شدن در دانشگاه علوم پزشکی اراک فراهم شود.

وی ادامه داد: با دعوت از اساتید و تحقیقات در زمینه‌های مختلف می‌تواند موضوع رجیستری را به صورت خاص بررسی کرد. همچنین موضوعات تالیف و ترجمه، حمایت از پژوهشگران جوان، تدوین ساختار، نظام‌مند شدن  ساختار پژوهش از دیگر موضوعاتی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

به گزارش ایسنا، نماینده دفتر نماینده ولی فقیه در دانشگاه علوم پزشکی نیز در این جلسه، گفت: یکی از اهداف مهم در نظام‌های آموزشی در رابطه با پژوهش، تربیت پژوهشگر است، لحاظ پیش فرض‌های پژوهشگر در امر پژوهش ضروری است، چراکه برخی پیش فرض‌ها در تعیین هدف نقش بسزایی دارند.

خسروی با بیان اینکه پژوهشگر باید در امر بارسازی و ایجاد تمدن دینی نقش داشته باشد، ادامه داد: پژوهش باید کاربردی باشد، لذا هدایت پژوهشگران در این خصوص امری بدیهی به نظر رسد، همچنین زمینه‌سازی برای تحقیقات گروهی امر دیگری است که باید مورد توجه مسئولان این حوزه قرار گیرد.

به گزارش ایسنا، در پایان این جلسه از پژوهشگران برتر دانشگاه علوم پزشکی تجلیل شد.


انتهای پیام

ارسال خبر به دوستان

* گیرنده(ها):

آدرس ایمیل ها را با علامت کاما از هم جدا نمایید. (حداکثر 3 آدرس پست الکترونیکی گیرنده را وارد نمایید)
متن ارسال:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:
آدرس سایت شما:
* آدرس پست الکترونیکی:
* متن:
* کد مقابل را وارد نمایید: