• چهارشنبه ۲۵ بهمن ماه، ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۴
  • دسته بندی : اجتماعی
  • کد خبر : 9611-13784-5
  • خبرنگار : 10130
  • منبع خبر : ایسنا منطقه مرکزی

نایب رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر اراک در گفتگو با ایسنا:

لزوم جرح و تعدیل بودجه 97 شهرداری اراک در حوزه تحقق شهر الکترونیک/بودجه 97 متورم و دروغین نیست

نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر اراک با اشاره به دست‌یافتنی بودن بودجه 97 شهرداری گفت: علیرغم حرکت شهرهای دنیا به سمت شهر الکترونیک، این امر در بودجه 97 دیده نشده است.

به گزارش ایسنا، منطقه مرکزی، ایرج رضایی با حضور در خبرگزاری ایسنا در گفتگویی با خبرنگاران این خبرگزاری در خصوص لایحه بودجه 97 شهرداری اراک که این روزها در شورا در حال بررسی است، شرکت کرد.

وی در این نشست که با حضور رییس این کمیسیون برگزار شد، اظهار کرد: شهر اراک یک کلانشهر محسوب می‌شود و با توجه به گستره و شرایط اقلیمی و جغرافیایی، شاید هیچوقت بودجه‌های سنوات گذشته و حتی سال‌های آینده کفایت مطلوبیت این شهر را نداشته است.

وی با اشاره به بررسی بودجه‌های سنوات 10 سال گذشته گفت: معیار سنجش در این بررسی، بودجه تحقق‌یافته در مجموعه شهرداری است که به حدود 300 میلیارد تومان می‌رسد و این مهم نشان می‌دهد که بودجه باید بر مبنای واقعیت بسته شود.

بودجه 97 متورم و دروغین نیست

رضایی با بیان اینکه بودجه 97 شهرداری با ضریب 1.5 برابر پیش‌بینی شده است، افزود: بودجه 97 کاملا واقعی است، متورم و دروغین نیست و میزان افزایش آن دست یافتنی‌تر است، از طرفی بودجه 97 علمی تر و دانش ‌بنیان‌تر پیش بینی شده است، گرچه انتظار ما از مجموعه شهرداری فراتر است و خواهان تحقق حتی چهار برابر بیشتر از آنچه پیش بینی شده و کسب درآمد بیشتر هستیم.

وی تصریح کرد: نکته حائز اهمیت این است که شهرداری‌ها یک سیستم درآمد هزینه هستند، درآمدهای غیر و درآمدهای دولتی ندارند پس باید به سمت درآمدهای پایدار و توسعه این نوع درآمد و ایجاد فرصت‌های درآمدی برای خود در راستای خودکفایی سوق یابند.

بودجه 97 در کلیات قابل قبول است

این عضو شورای شهر اراک با اشاره به اینکه بودجه سال 97 شهرداری اراک بودجه خوبی است گرچه اشکالاتی در جزئیات دارد ولی در کلیات قابل قبول است، گفت: به جزئیات این بودجه نقدهایی وارد است و این امر نقاط ضعفی را ایجاد کرده است.

وی بیان کرد: دنیای امروز دنیای الکترونیک است و شهرها به سمت هوشمند شدن حرکت می‌کنند، در اکثر کشورهای توسعه‌یافته، موضوع شهر هوشمند مطرح است و در کشور ما دولت الکترونیک سالهاست که کلید خورده و گفتمان آن مطرح شده است.  

شهر هوشمند، گام اول تحقق دولت الکترونیک / توسعه شهر الکترونیک در بودجه دیده نشده

وی عنوان کرد: گام اول تحقق دولت الکترونیک ایجاد شهر هوشمند است، اگر شهرداری ها و خدمات شهری و شهروندی الکترونیک نشوند، پرداخت ها و کنترل ها الکترونیک نشود، مفهوم واقعی اتاق شیشه‌ای محقق نمی‌شود و بودجه 97 در این زمینه نارسایی دارد.

وی با بیان اینکه بودجه در این بخش باید جرح و تعدیل شود، اظهار کرد: این فاز باید بیشتر بررسی و بهتر دیده شود و اعضای شورا نیز باید همکاری لازم جهت متناسب‌سازی بودجه 97 در این راستا را به عمل آورند، حتی می توان اراک را به عنوان پایلوت شهر الکترونیک معرفی کرد تا باقی شهرهای کشور نیز از این مهم الگوبرداری کنند.

وی با تاکید بر اینکه هرچه ردیف های درآمدی شهرداری بالاتر  برود بودجه نیز بهبود خواهد یافت، افزود: بودجه ریزی در سنوات گذشته به درستی انجام نشده و شیوه بودجه‌ریزی مطلوب نبوده است، مستندات آنها خوب نبوده و در بودجه ریزی موفق نبوده اند، بویژه در سال 96 که تغییر شهرداران هم بی تاثیر نبوده است.

وی گفت: البته وضعیت اقتصادی هم امسال در همه نقاط کشور مناسب نبوده و شهر اراک مستثنی از این موضوع نیست، شهروندان باید همه جوانب امور و توانمندی های شهرداری را ببینند و برای تحقق اهداف باید مشارکت و همدلی شهروندان حاصل شود، اگر منابع شهری حفظ شود توانمندی شهرداری افزایش می یابد.

سازمان فناوری اطلاعات سازمانی درآمدزاست

وی بودجه‌ شهرداری را برای پروژه‌های عظیم ناکافی دانست و با بیان اینکه تامین بودجه در این پروژه ها نیازمند همکاری هایی در سطح استان و سطح ملی است بیان کرد: باید روند درآمدزایی در شهرداری مورد توجه قرار گیرد تا بتوان پروژه‌های خاص را به مرحله اجرا رساند به عنوان مثال سازمان فناوری اطلاعات سازمانی درآمدزاست مسلما در مرحله آغاز به کار این سازمان باید هزینه‌هایی صرف شود، اما قطعا این هزینه درآمدزایی قابل قبولی به همراه خواهد داشت و شهر الکترونیک کاهش بسیاری از هزینه ها را بهمراه دارد، ایجاد شهر هوشمند در کنترل ترافیک، شهر هوشمند، کاهش آلودگی هوا و نوآوری ها موثر است.

نائب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر اراک با تاکید بر اینکه شهرداری‌ها باید به سمت الکترونیک شدن و هوشمندسازی حرکت کند، عنوان کرد: با توجه به ارزش‌آفرینی و درآمدزایی که این امر به همراه دارد این مهم باید دنبال شده و حتی در اولویت قرار گیرد.

شهرداری اراک به اندازه یک بودجه عقب است

وی با بیان اینکه معتقدم در شرایط حاضر شهرداری اراک به اندازه یک بودجه عقب است، افزود: با این توان بودجه ای اقدامات بزرگ ممکن نیست، فقط در صورت همکاری مردم و مسئولان این امر امکانپذیر است.

وی در خصوص بودجه اختصاص‌یافته به سازمان‌ها و معاونت‌های مختلف شهرداری اظهار کرد: در بحث بودجه گزینه‌های درآمدی مشخصی مانند مالیات بر ارزش افزوده، درآمدهای مالیاتی و عوارض و ... وجود دارد که می‌تواند درآمد پایدار باشد و در واقع ردیف درآمدی و هزینه‌ای برای شهرداری ها کاملا مشخص است، از طرفی برخی هزینه ها مثل جاری و پرسنلی غیرقابل انکار است.

وی اظهار کرد: شورا مصوب کرده که پروژه های نیمه تمام اولویت بندی شود ولی اینکه 260 میلیارد بودجه عمرانی کفایت پروژه های عمرانی را می کند، قطعا خیر، اما ارقام و اعداد باید با توجه به هزینه‌ها و پروژه‌ها پیشنهاد شود، در شرایط کنونی رقم 260 میلیارد تومانی که در حوزه عمرانی برای شهرداری تعریف شده است قطعا کفایت نخواهد کرد.

رضایی با بیان اینکه شهر یک موجود زنده است و خدمات گسترده‌ای را می‌طلبد، افزود: بخشی از خدمات شهرداری حوزه عمرانی را شامل می‌شود و به نظر می‌رسد که بودجه تعریف شده در این راستا کافی نخواهد بود چراکه از نظر عمرانی و آبادانی، اراک به مانند دیگر شهرها عقب‌افتادگی دارد و متاسفانه این عدم کفایت بودجه‌ها تنها به حوزه عمرانی خلاصه نمی‌شود و سازمان‌های دیگر شهرداری را نیز شامل می‌شود.

وی با اشاره به سازمان آتش‌نشانی شهرداری اراک بیان کرد: این سازمان برای خدمات‌رسانی استانداردهای جهانی دارد و این استانداردها امکانات، تعداد ایستگاه‌ها، تجهیزات حریق و ... را در بر می‌گیرد و در این راستا باید واقعیت‌ها را مورد توجه قرار گیرد، برای توسعه ایستگاه‌ها باید چیزی حدود 100 نفر نیرو جذب شود که هزینه و امکانات خاص خود را می‌طلبد، علاوه بر آن اراک اقلیم و موقعیت خاصی دارد، صنایع نفتی و پتروشیمی در مجاورت آن قرار دارد و این امر شاید افزایش ایستگاه‌ها و تجهیزات خاص آتش نشانی را طلب کند، پس باید اولویت‌بندی در تامین امکانات، نیازها و تجهیز سازمان‌ها صورت گیرد.

این عضو شورای شهر اراک با بیان اینکه اولویت‌بندی نیازها نشان می دهد که قطعا بودجه پیشنهادی کفایت نخواهد کرد، افزود: نیمی از بودجه برای هزینه‌های پرسنلی و جاری شهرداری اختصاص می‌یابد و تنها روی بخش دیگر بودجه می‌توان مانور داد و برنامه‌ریزی داشت، در کنار این مهم باید حوادث غیرمترقبه و پیش‌بینی نشده را نیز در نظر گرفت، از طرفی شرایط درآمدی شهر تابعی از درآمد ملی و این مهم نیز تحت تاثیر عوامل جهانی است و این عوامل در بودجه ریزی و هزینه کرد تاثیرگذار است.

وی با اشاره به تعیین تکلیف‌های انجام شده توسط وزارت کشور در امر تعداد پرسنل شهرداری‌ها گفت: بخشی از نیروی موجود در شهرداری از دید برخی افراد مازاد است و متاسفانه این افراد به صورت قانونی جذب نشده‌اند، در حالی که محدوده نیروی رسمی و پیمانی مشخص است و در کنار این امر باید برخی برون‌سپاری‌ها طبق قاعده خاص انجام می‌گرفت که محقق نشده و این امر به متورم شدن شهرداری منجر شده و مدیریت صحیحی در این حوزه اعمال نشده است، این امر به هرحال بخشی از بودجه شهرداری را به خود اختصاص می‌دهد.

ضرورت چابک سازی سازمان های شهرداری

وی با بیان اینکه برون سپاری ها و نظارت ها به خوبی انجام نشده است و با بیان اینکه امروز پیمانکاران به جای یار بودن به بار برای شهرداری بدل شده‌اند و بر بودجه تاثیرگذار خواهند بود، تصریح کرد: چابک‌سازی سازمان‌ها یکی از اصولی است که باید انجام شود و سازمان ها باید برنامه دقیقی در این خصوص داشته باشند. در راستای این چابک‌سازی برخی موارد در بودجه 97 دیده شده‌ و مجموعه شهرداری نیز باید طبق برنامه و با چشم‌انداز پیش رود.

صنعتی بودن برای اراک به فرصتی برای این شهر تبدیل شود

وی بر لزوم ایجاد چشم‌انداز 5 ساله و افق 20 ساله و حتی بیشتر تا سطح 100 ساله در شهر اراک تاکید کرد و گفت: باید سرمایه موجود را برای آیندگان حفظ کرده و حتی برای آنها میراث ایجاد کرد و زمانی این امر محقق می‌شود که با برنامه حرکت کنیم، اما باید در وهله اول اصول برنامه‌ریزی را به صورت علمی مورد توجه قرار داد و از روند توسعه و رشد شهرهای صنعتی دنیا الگوبرداری کرد، صنعتی بودن اراک باید به فرصتی برای این شهر تبدیل شود نه تهدید. سازمان‌های شهرداری با تلاش و تغییر در ساختار سازمانی، تفکر درآمدی، مدیریت ساختاری، صرفه‌جویی در هزینه ها، نوآوری، جذب مشارکت های مردمی و ... می‌توانند روند رو به رشدی را طی کنند.

وی اظهار کرد: در حال حاضر مشارکت مردمی کاهش یافته و مردم فکر می کنند همه کارها را باید شهرداری انجام دهد در حالی که افراد جامعه در قالب اراده و عزم همگانی باید به رفع مشکل کمک کنند و چندین قطب پیشرو و پیش رونده در شهر فعال شود.

اراک به سمت امیدواری گرایش دارد/دروازه های سرمایه گذاری باز است

نائب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر اراک همچنین بر لزوم فعالیت کارآمد احزاب در راستای رشد و توسعه شهری تاکید کرد و با بیان اینکه احزاب باید مکمل هم باشند، افزود: ورود شهردار توانمند و صادق این نوید را می‌دهد که شهر به سمت امیدواری گرایش دارد و قطعا روند تحول ادامه خواهد داشت، امروز دروازه‌های سرمایه‌گذاری بدون احساس خطر بروی سرمایه‌گذاران باز شده است و در کنار آن مدیریت نو و شادابی در شهر در حال شکل‌گیری است.

مرکز مطالعات و پژوهش شورای شهر فعال شود

وی نوآوری خدمات‌رسانی، تسهیل در پاسخگویی به مردم، تسریع در حل مشکلات شهر، استقلال شهرداری‌های مناطق به منظور رفع چالش‌ها و ایجاد رقابت سازنده بین مناطق و رفع سردرگمی‌های شهروندی را بخشی از اقدامات صورت گرفته در مجموعه شهرداری و شهر اراک دانست و افزود: در کنار نقاط قوت، نقاط ضعفی نیز وجود دارد که شامل نابسامانی‌های پرسنلی، عدم تحقق بودجه در سنوات گذشته، عدم شفافیت در وضعیت گذشته شهرداری و عدم دقت در حسابداری‌ها و مشخص نبودن دیون، بدهکاری‌ها، هزینه‌ها و سندیت این موارد می‌شود.

رضایی با تاکید بر لزوم جوانگرایی در حرکت علمی و پژوهش‌محور بودن اقدامات در مجموعه شهرداری به جهت رفع مشکلات اظهار کرد: در بحث مدیریت شهری باید دانشگاه‌ها، سازمان‌های خدمات‌رسان و صنایع ورود کنند و با شهرداری اهداف مشترک و کانال‌های‌ مشترک خدمات‌رسانی تعریف شود، این امر نیازمند مطالعات علمی است، تحقق این امر مستلزم فعالیت مرکز مطالعات و پژوهش شورای شهر است که با وجود احساس نیاز هنوز فعال نشده است. این مرکز کمک می‌کند که سند چشم‌انداز، سند راهبردی و مطالعات استراتژیک به صورت علمی تدوین شود.

 

 

 

 

 


انتهای پیام

ارسال خبر به دوستان

* گیرنده(ها):

آدرس ایمیل ها را با علامت کاما از هم جدا نمایید. (حداکثر 3 آدرس پست الکترونیکی گیرنده را وارد نمایید)
متن ارسال:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:
آدرس سایت شما:
* آدرس پست الکترونیکی:
* متن:
* کد مقابل را وارد نمایید: