• دوشنبه ۷ اسفند ماه، ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۸
  • دسته بندی : اقتصادی
  • کد خبر : 9611-5691-5
  • خبرنگار : 10004
  • منبع خبر : ایسنا منطقه مرکزی

"دوشنبه های صنفی"

واردات، وصله ناجور بازار پوشاک/رونق شب عید زیر تیغ قیچی قاچاق

پوشیدن رخت نو سنت دیرپای ایرانیان در نوروز است، در اساطیر ایران، جمشید نخستین کسی بود که صنعت و فن دوخت لباس و ساخت زیورآلات را پدید آورد. جمشید پس از ایجاد صنعت پوشاک و دیگر فنون، نوروز را برقرار کرد و در سنت ایرانی مرسوم است که هنگام آغاز سال، رخت نو بر تن کنند.

براساس اعتقادات مردم در ایران باستان، در آغاز سال فروهرها به خانه بازمی‌گردند و نظافت خانه، افروختن آتش و پوشیدن لباس نو اقداماتی است که برای پذیرایی از این ارواح مقدس صورت می گرفته است تا موجبات خرسندی آنان را فراهم کرده و سال خوبی برای مردمان رقم بخورد.

بخشی از این سنت های بواقع کهن که امروز به ما نیز رسیده مورد احترام طبقات مختلف مردمان ایران بوده و بر اجرای آن اصرار داشته اند که خانه تکانی، پهن کردن سفره هفت سین و البته نو کردن لباس از مهمترین آنهاست.

به گزارش ایسنا، منطقه مرکزی، خرید پوشاک از جمله ضروریات بازار شب عید در نگاه فقیر و غنی است. چه بسا بسیاری از مردم از خرید برخی مایحتاج عید منصرف شوند، اما به هیچ وجه راضی به حذف پوشاک از سبد کالای نوروز نیستند بویژه آنکه کودکان در این خصوص حساب ویژه ای باز می کنند که به هیچوجه قابل چشم پوشی نیست. از این رو به لحاظ اهمیت بازار پوشاک در روزهای پایانی سال و مشکلات و موانعی که این صنف با آن مواجه است در گفت‌وگو با برخی فعالان، صاحبنظران و مسئولان به بخشی از این موانع پرداختیم.  

بازار پوشاک در دست واردکنندگان

یک تولید کننده پوشاک در ساوه در همین رابطه با تاکید بر اینکه بازار مصرف پوشاک نگاهش به آن طرف آب است، گفت: به تاسی از حرفه پدری خود اقدام به راه‌اندازی یک کارگاه کوچک تولید پوشاک مردانه کرده‌ام، اما باید گفت وضعیت پوشاک تولید داخل با همه سعی و تلاشی که در عرضه با کیفیت تر و قیمت مناسب این کالا می‌شود، خوب نیست و مردم در این روزهای پایانی سال که به نوعی می توان گفت باید از بازار خوبی برخوردار باشیم ترجیح می‌دهند در سفرهای خارجی شان پوشاک شان را هم از آنطرف آب‌ها خریداری کنند یا کالایی که از آنطرف آب ها به صورت قاچاق یا غیرقاچاق وارد کشور می شود را خریداری کنند.

محمدحسین مولایی، اظهار کرد: به طور کلی بازار پوشاک ایران در دست واردکنندگان است و تنها بخش اندکی از نیاز جامعه به پوشاک، توسط کارگاه‌های کوچک و متوسط تامین می‌شود.

وی عدم حمایت از تولیدکنندگان و هزینه بالای تولید را از جمله مواردی دانست که قدرت تولید ملی را تضعیف کرده و موجب عدم رقابت‌پذیری با تولیدات خارجی می‌شود و گفت: همین عامل موجب بوجود آمدن رکود جدی در صنف پوشاک شده به گونه‌ای که برخی از تولید کنندگان اقدام به تغییر شغل می‌کنند.

مولایی ورود پوشاک خارجی به داخل کشور با ترفندهای گوناگون را تیر خلاصی بر قلب پوشاک داخلی دانست و افزود: صنف پوشاک مانند بسیاری از صنوف و صنایع گوناگون از مزیت اشتغالزایی برخوردار است، از این رو دولت باید نگاه حمایتی خود را از این صنف دریغ نکند تا بتواند با تقویت تولید ملی زمینه اشتغالزایی در این حوزه را فراهم کند و موجب تحقق سیاست‌های اقتصادی مقاومتی در حوزه تولید و اشتغال باشیم.

وی افزود: ناتوانی در تامین هزینه‌ها، کاهش قدرت تولید ناشی از رکود اقتصادی در جامعه و عدم فرهنگ سازی مناسب برای خرید کالای ایرانی و نبود سیاست‌های حمایتی از سوی دولت موجب تعطیلی یا فعالیت با ظرفیت کمتر تولیدکنندگان داخلی شده و از طرفی به طور مداوم شاهد راه اندازی فروشگاه‌های عرضه کننده پوشاک خارجی و حجم بالای خرید مردم از این فروشگاه‌ها هستیم.

ضرر کالای وارداتی کمتر از کالای قاچاق نیست

یک تولیدکننده و فروشنده پوشاک دیگر نیز به پدیده شوم قاچاق کالا و واردات اشاره کرد و گفت: گرچه با نظارت دولت تا حدودی میزان قاچاق کالا کاهش یافته است، اما با پدیده دیگری به عنوان واردات قانونی کالا مواجه هستیم که تبعات آن به مراتب بیشتر از قاچاق کالاست. برخی از مردم نسبت به خرید کالای قاچاق رغبتی نشان نمی دهند، اما هیچ نگاه سلبی نیز نسبت به تهیه کالای وارداتی در کشور وجود ندارد چرا که عرضه آن را قانون‌مند تلقی می‌کنند.

مریم آقاجانی بیان کرد: تولید کننده‌ای را در پایتخت کشور سراغ دارم که در آستانه ورشکستگی بود، اما با پذیرش قانونی نمایندگی یک تولیدکننده خارجی اقدام به تولید کالایی می‌کند که مواد اولیه آن در قالب پوشاک نیم دوخته یا برش خورده تامین و پس از تولید کامل عرضه می‌شود که این اقدامات که حتی بعضا از طریق اعطای تسهیلات دولتی صورت می‌گیرد و تهدید جدی برای تضعیف تولید پوشاک داخلی است.

ضرورت برندسازی و هزینه بالای آن

رئیس اتاق اصناف شهرستان ساوه نیز اصلی‌ترین مشکل صنعت پوشاک تولید داخل را نداشتن برند دانست و گفت: باید سیاست‌های حمایتی برای برندسازی اعمال شود تا پوشاک داخلی دارای هویت شود و وقتی صاحب هویت شد امکان رقابت پذیری آن دو چندان خواهد شد.

مرتضی سعیدی به هزینه بالای برندسازی اشاره کرد و برطرف کردن این مانع را در گرو اقتصاد پویا و رونق بازار دانست و تصریح کرد: برای تقویت پوشاک داخلی حلقه‌های مفقوده بسیاری وجود دارند که نخستین حلقه مفقوده برندسازی است و نقش دولت در شناسایی تولیدکنندگان برتر و اعطای تسهیلات ارزان قیمت برای هویت بخشی به کالای تولیدی و برندسازی غیرقابل انکار است.

وی به بهره گیری از سرمایه‌های سرگردان بخش خصوصی با اتخاذ تدابیر لازم برای برندسازی پوشاک تولید داخل اشاره کرد و گفت: امروزه شاهد حضور موفق پوشاک کشور ترکیه در بازار ایران هستیم که نشان از برندسازی این کشور در تولید پوشاک دارد و اقبال مردم نسبت به خرید کالای دارای برند بیشتر است چرا که از کالای دارای برند به عنوان یک مرجع یاد می شود.

وی نبود برند در پوشاک ایران را زمینه ساز بی‌هویتی در این صنف تلقی کرد و گفت: اگر از یک مصرف کننده سوال شود که چه لباسی را برای ایام عید خریداری می‌کنی یا ترجیح می دهی؟ قطعا پاسخ او لباس‌های برنددار است.

سعیدی به فعالیت بیش از 700 نفر در صنف پوشاک شهرستان ساوه اشاره کرد و گفت: با وجود اینکه ساوه شهر مهاجرپذیری است و می طلبد که آمار صنوف بویژه در حوزه پوشاک افزایش یابد، اما متاسفانه این آمار در ساوه نه تنها رشد نداشته بلکه روند کاهشی به خود گرفته است.

آمار فعالان صنف تریکو محلات به یک چهارم رسیده است

به گزارش ایسنا، تریکوبافی محلات یکی از مشاغل مهم در این شهرستان محسوب می شود، اما این صنعت به گفته فعالانش امروز حال و روز چندان خوبی ندارد.

رئیس سابق اتحادیه تریکوبافان شهرستان محلات در این خصوص گفت: صنف تریکوبافی محلات از سال 1360 فعالیت خود را آغاز کرده است و با توجه به جمعیت حدود 18 هزار نفری این شهرستان حدود 400 جواز کسب در این بخش صادر شد و با وجود افزایش جمعیت می طلبید که این آمار افزایش یابد، اما برعکس، این آمار به دلایلی که عرض خواهم کرد روند نزولی به خود گرفت و امروز حدود 110 جواز تریکو بافی فعال در شهرستان وجود دارد.

جواد رمضانی بیان کرد: تریکوبافی محلات در دهه های 60 و 70 به گونه ای فعال بود که اتحادیه ای مجزا داشت اما بعد از این سالها به دلیل مشکلات اقتصادی که پیش آمد از رونق افتاد به گونه‌ای که در سال گذشته به دلیل کاهش فعالیت این صنف از سوی اداره صنعت، معدن و تجارت تصمیم به ادغام اتحادیه صنف تریکوبافان با اتحادیه صنف پوشاک گرفتند، در حالیکه تریکوبافان به این موضوع معترض هستند، چرا که ادغام دو صنف تولیدی و توزیعی و تبدیل به یک اتحادیه صنفی توجیهی نداشته و هر کدام مشکلات خاص خود را دارند که باید از طریق اتحادیه‌ای مجزا مسائل مربوطه پیگیری شود.

وی در ادامه به مشکلاتی اشاره کرد که مانع از رونق تریکوبافی در محلات شده است و گفت: فعالیت واسطه‌ها و دلالان موجب شده است که تولید کننده نتواند محصول تولیدی خود را با قیمت مناسب عرضه کند و در واقع زحمت اصلی تولید بر دوش تولید کننده است و این دلالان هستند که سود هنگفت را با زحمت کمتری به جیب می‌زنند.

حذف یارانه و تخفیف سود بانکی از دلایل افول صنعت تریکو در محلات

وی در ادامه به دو نرخی بودن قیمت نخ در دهه 60 اشاره کرد و گفت: یکی از دلایلی که موجب شد صنعت تریکوبافی در محلات در همان بدو فعالیت رونق بگیرد، دو نرخی بودن قیمت نخ و حمایت دولت با پرداخت یارانه و سوبسید به فعالان این صنعت بود ولی پس از سال 1368 این یارانه برداشته شد و یکی از دلایل افول این صنعت همین عامل شد.

رمضانی عنوان کرد: علت ریزش بخش دیگری از تریکوبافان فعال در شهرستان محلات حذف یارانه بانکی بود به گونه‌ای که در گذشته در اعطای تسهیلات از سه الی پنج درصد تخفیف در سود بانکی برای تولیدکنندگان اعمال می‌شد ولی سود بانکی تک نرخی شد و حذف این حمایت دولتی موجب حذف برخی از تولیدکنندگان از چرخه تولید شد.

باز هم واردات بی رویه محصولات چینی/از رونق شب عید خبری نیست

وی واردات بی رویه بخصوص از کشور چین را عامل دیگری در تضعیف تولیدکنندگان داخلی دانست و افزود: افزایش قیمت ارز شاید بتواند از واردات بی رویه جلوگیری کند اما هر بنکدار می‌تواند به هر قیمتی که مورد دلخواه اوست و بالتبع کمتر از قیمت ایران است اقدام به واردات کالای چینی کرده و آنرا با نرخی چند برابر به بازار ایران عرضه کند.

رمضانی، رکود بازار و واردات بی‌رویه را موجب کسادی بازار تریکو دانست و افزود: با وجود اینکه باید بازار شب عید این صنف رونق داشته باشد اما در حال حاضر تولید این کالا به حداقل رسیده و اقدام به فروش تولید کالایی می کنیم که در ماههای گذشته تولید شده است علاوه بر آن مرجوعی کالا نیز به دلیل رکود در بازار به مشکلات افزوده شده است.

وی بیان کرد: یک تولیدکننده تریکو در محلات اگر بازار خوبی برای عرضه داشته باشد تنها هشت ماه تولید در سال برایش کافی است و مابقی سال را باید ضمن تامین هزینه های تولید و نیروی انسانی کار را متوقف کند تا بتواند محصول تولیدی را به بازار عرضه کند.

جای خالی ایران کد

در همین رابطه رئیس اتاق اصناف مرکز استان مرکزی نیز به کیفیت تولید پوشاک به عنوان نخستین موضوع در این حوزه پرداخت و علت عدم استقبال مطلوب مردم از پوشاک تولید داخل را نداشتن کیفیت لازم دانست و گفت: تولید کنندگان داخل کشور به دلیل ضعیف بودن کیفیت تولید داخلی توان رقابت با تولیدکنندگان خارجی پوشاک را ندارند.

جمشید زند ورود کالای قاچاق در بخش پوشاک و منسوجات را سد راهی در عرصه رقابت پذیری تولیدکنندگان داخلی دانست و افزود: پدیده شوم قاچاق موجب شده است که قدرت رقابت از تولیدکننده داخلی گرفته شود.

وی نبود نظارت کافی بر قاچاق کالا و مدل‌هایی که وارد کشور می شود را دلیل دیگر عدم رقابت تولیدکننده داخلی با خارجی عنوان کرد و گفت: در کشور ما نظارت خوبی بر نحوه تولیدات داخلی صورت می‌گیرد و علاوه بر آن محصولات با استاندارهای روز تطبیق داده می شود اما هیچ نظارتی بر کالایی که وارد کشور می شود صورت نمی‌گیرد.

وی به عدم راه‌اندازی ایران کد در کشور اشاره کرد و گفت: متاسفانه در سایه عدم راه‌اندازی ایران کد در کشور شاهد بوجود آمدن یک سری فروشگاه‌های زیرپله‌ای هستیم که معضلاتی را بوجود آورده‌اند و با تولید کالای غیراستاندارد تحت برندهای خارجی به بازار پوشاک آسیب جدی وارد می‌کنند.

زند بیان کرد: بسیاری از کالاهایی که توسط این فروشگاه‌ها با برند خارجی عرضه می‌شود اصلا خارجی نیستند و در زمره کالاهای بی‌شناسنامه‌ای قرار دارند که صرفا با لیبل خارجی به فروش می‌رسند.

وی به رقابت‌پذیر نبودن پوشاک تولید داخل نسبت به تولیدات مشابه خارجی به عنوان بزرگترین و مهمترین مشکل این صنف اشاره کرد و گفت: راه‌اندازی سامانه تولید به منظور ثبت تولیدات داخلی و کالاهای وارداتی در این سامانه منجر به ایجاد یک بانک اطلاعاتی منسجم در این صنف شده و تکلیف کالای قاچاق و بدون شناسنامه مشخص می‌شود.

از سامانه تشخیص کالای قاچاق از غیرقاچاق خبری نیست

رئیس اتاق اصناف اراک در ادامه به قانون کالای قاچاق اشاره کرد و گفت: براساس قانون کالای قاچاق، وزارت صنعت، معدن و تجارت مکلف به راه‌اندازی سامانه‌ای است که مصرف کننده بتواند از طریق مراجعه به این سامانه کالای قاچاق را از کالای غیر قاچاق تشخیص دهد.

وی ادامه داد: متاسفانه با وجود نص صریح قانون برای راه اندازی این سامانه اما هنوز از وجود چنین سامانه‌ای محروم هستیم و چون قدرت تشخیص از مصرف کننده سلب شده لذا نمی‌تواند به درستی انتخاب کرده و اقدام به خرید کالایی مطابق با سلیقه خود که البته قاچاق هم نباشد بکند.

وی تاکید کرد: قرار گرفتن این معضلات در کنار هم موجب شده است که متاسفانه پوشاک تولید داخل کشور نتواند به خوبی رشد کند و رقابت‌پذیر هم باشد.

زند تصریح کرد: در بین تولیدکنندگان داخلی این توان وجود دارد که بهترین پوشاک از لحاظ کیفیت و قیمت مناسب را تولید کنند به عنوان مثال تولیدات فاستونی و تولید پتو، ملحفه، فرش و ... جزو بهترین تولیدات داخل کشور است و برند جهانی دارد، اما متاسفانه بروز چنین مشکلاتی با وجود برخورداری از چنین مزیت‌هایی موجب شده است که نتوانیم رقابت کنیم.

گرانی شب عید نداریم

وی در ادامه به بازار پوشاک در آستانه سال جدید نیز اشاره کرد و گفت: همه ساله در این مقطع و در آستانه عید این احساس در جامعه بوجود می‌آید که قیمت پوشاک گران‌تر می‌شود، اما باید گفت که به عنوان مثال امسال گرانی در طول سال وجود داشته است اما در این مقطع به دلیل فشار ناشی از رکود بازار و رقابت توزیع کنندگان برای فروش بیشتر گرانی به چشم نخواهد خورد، چرا که همه به اصل مشتری مداری و رضایت مشتری معتقدند و سعی می‌کنند کالای خود را با قیمتی مناسب‌تر عرضه کنند، اما به دلیل حجم بالای تقاضا در روزهای پایانی سال این احساس در جامعه بوجود می‌آید که قیمت‌ها گرانتر شده است.

رئیس اتاق اصناف در ادامه گفت: در صورتی که از واردات کالای قاچاق به داخل کشور جلوگیری بعمل آید این توان و پتانسیل در بین تولیدکنندگان داخلی وجود دارد که بتوانند نیاز مردم را در خصوص خرید پوشاک تامین کنند و هیچ خلائی در صورت عدم ورود کالای قاچاق به داخل کشور در این بخش بوجود نیاید.

وی بیان کرد: تولیدکنندگان داخلی از ظرفیت بالایی برای تولید کالایی به مراتب بیشتر از آن چه هم اکنون تولید می‌شود برخوردار هستند، اما در حال حاضر به دلیل مشکلاتی که وجود دارد حتی توان رقابت را نیز ندارند.

وی گفت: در شهرهایی نظیر اراک و محلات بیشترین تولید در حوزه پوشاک مخصوصا تولید تریکو صورت می‌گیرد اما متاسفانه به دلیل عرضه کالای غیراستاندارد و قاچاق کالا امکان رقابت و عرضه این تولیدات با برند ملی وجود ندارد.

رشد قیمت ها بسیار جزئی و حتی صفر

زند در ادامه به قیمت بازار پوشاک و منسوجات در روزهای پایانی سال اشاره کرد و گفت: افزایش قیمت قابل ملاحظه‌ای در بازار پوشاک وجود ندارد و رشد قیمت ها نسبت به سال گذشته بسیار جزئی و یا حتی صفر است اما در قیمت بازار منسوجات یک رشد قابل ملاحظه‌ وجود دارد.

رئیس اتاق اصناف اراک در ادامه به فعالیت نزدیک به هزار واحد صنفی در حوزه پوشاک در شهرستان اراک اشاره کرد و گفت: با احتساب فعالان در صنف خیاطان و تریکو این آمار به بیش از دو هزار و 500 واحد می‌رسد و در مجموع تعداد فعالان این صنف در کل استان نزدیک به 6 هزار واحد است که به دلیل مشکلات اقتصادی صنفی آمار فعالان این صنف کاهش داشته است.

به گزارش ایسنا، به نظر می‌رسد اصلی ترین موضوع در رونق بازار پوشاک ایران رقابت پذیری و برندسازی است که تحقق آن یک فرآیند بلندمدت و برنامه‌ریزی مدون در سایه اقتصاد پویا نیاز دارد که با دانش فنی لازم و وضع قوانین مطابق با نیاز این صنف امکان‌پذیر است.

ورود کالای قاچاق یا کالای وارداتی قانون‌مند موجب شده است که صنف بازار پوشاک داخلی از وضعیت خوبی برخوردار نباشد و تولید در این حوزه با چالش‌های جدی مواجه شود.

فرهنگ سازی در خرید کالای داخلی نیز به عنوان مسئله دیگری قابل بررسی است. گرچه در تبلیغات رسانه‌های دولتی نظیر صداوسیما اصل بر تبلیغ کالای ایرانی است اما الگو برداری و عدم فرهنگ سازی مانع از تحقق این شیوه می‌شود. به عنوان مثال اگر فلان چهره سینمایی، ورزشی و ... از یک برند خاص برای پوشش خود استفاده کند قطعا جامعه را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد.

نبود تحصیلات آکادمیک در بین تولید کنندگان از دیگر مواردی است که نتوانسته ذائقه مصرف کنندگان را نسبت به خرید کالای ایرانی تغییر دهد. چه بسا در سایه آموزش و فراگیری تحصیلات تکمیلی در حوزه طراحی و آشنایی با استانداردهای مربوطه زمینه خروج از طرح‌های تکراری و کلیشه‌ای شده و ظرفیت تولید طرح‌های ابتکاری با تاکید بر خلاقیت و نوآوری در بین تولید کنندگان تقویت شود.

قطعا این روزها گذرتان به بازار پوشاک خواهد خورد . اگر کمی دقت کنید خواهید دید که تنوع در تولید داخلی به مراتب کمتر از تولیدات وارداتی است از یک پیراهن یا یک مانتو تنها تعداد معدودی طرح متفاوت دیده می‌شود و عمده تغییرات آن فقط در رنگ است نه در طراحی؛ اما در تولید مشابه خارجی تنوع در تولید بسیار است که نشان از کار ابتکاری تولید کننده دارد.

همه این موارد موجب شده است که نتوان نسخه‌ای واحد برای درمان صنعت نساجی و صنف پوشاک ایرانی ارائه کرد و بخش اعظمی از مردم همچنان به سمت و سوی تامین پوشاک از آن طرف آب‌ها هستند که موجب مساعد نبودن حال و روز بازار پوشاک در طول سال بویژه روزهای پایانی سال می‌شود.

 

 

 


انتهای پیام

ارسال خبر به دوستان

* گیرنده(ها):

آدرس ایمیل ها را با علامت کاما از هم جدا نمایید. (حداکثر 3 آدرس پست الکترونیکی گیرنده را وارد نمایید)
متن ارسال:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:
آدرس سایت شما:
* آدرس پست الکترونیکی:
* متن:
* کد مقابل را وارد نمایید: