• سه شنبه ۱۸ اردیبهشت ماه، ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۵
  • دسته بندی : فرهنگی و هنری
  • کد خبر : 971-3685-5
  • خبرنگار : 10152
  • منبع خبر : ایسنا منطقه مرکزی

در گفتگو با رئیس انجمن نمایش اراک عنوان شد:

محجوریت تئاتر فاخر/جیب تئاتر همچنان خالی است

رئیس انجمن نمایش اراک گفت: استقبال عمومی از تئاتر سخیف به مراتب بیش از تئاتر فاخر است.

رضا یونس‌فرد در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایسنا، منطقه مرکزی، با بیان اینکه در سراسر کشور تئاتر با ژانر کمدی و کودک از استقبال عمومی بیشتری برخوردار است، افزود: چنانچه بخواهیم به درآمدزایی یک کار تئاتری بیندیشیم باید به خنداندن مردم فکر کنیم و پرداختن صرف به این موضوع، کیفیت نمایش را کاهش می‌دهد، به شخصه حاضرم یک تئاتر فاخر را به اجرا درآورم و سعی کنم مردم را ولو با ارائه بلیت میهمان به تماشای یک اثر ارزشمند جلب کنم تا در اجرای یک نمایش سخیف پر مخاطب دخیل باشم.

وی با اشاره به اینکه نگاه بیزنسی و درآمدی به فعالیت‌ نمایشی مستلزم آنست که یا چشم را روی کیفیت کار ببندیم یا حداقل کار حرفه‌ای و درست به مخاطبان ارائه ندهیم، اظهار کرد: سالیان زیادی است که بازیگران تئاتر صرفا به عنوان سرگرمی به فعالیت نمایشی نگاه می‌کنند و برای گذران امورات خود نیازمند شغل دیگری هستند، به طور کلی در کشورمان همواره امنیت شغلی هنری وجود نداشته و آنهم به دلیل نگاه رو به پائین و دم دستی به وادی هنر است.

یونس‌فرد بیان کرد: درآمدزایی یک تئاتر که اجرای عمومی دارد از دو روش حمایت مالی دولتی و فروش بلیت است، تنها متولی حمایت‌های دولتی اداره ارشاد و حوزه هنری است و کمک‌های این دو ارگان نیز تا انداز‌ه‌ای است که تنها بخشی از نیازهای اولیه تولید یک نمایش برطرف می‌شود و برای استارت اولیه کار کفایت می‌کند. در مواردی نیز ممکن است یک ارگان دولتی یا اسپانسر خاص نمایشی را به یک گروه تئاتری سفارش دهد، که آنهم نادر است.

وی با بیان اینکه تقریبا در سراسر کشور درآمدزایی تئاتر تنها از طریق فروش بلیت است و تکیه به کمک‌های دولتی تقریبا امری نشدنی است، افزود: به عنوان مسئول در دو سال اخیر توانستیم یک سری مطالبات معوقه را کسب کنیم که پس از تقسیم بین گروه‌های مختلف تئاتری رقمی بسیار ناچیز باقی ماند.

رئیس انجمن تئاتر اراک گفت: یک مجموعه تئاتر حرفه‌ای در صورت شرکت در جشنواره نیز می‌تواند درآمدزایی داشته باشد، معمولا در جشنواره‌‌های استانی یک جایزه نقدی به عنوان ورودیه به نمایش راه‌یافته تعلق می‌گیرد که معمولا مبلغ آن زیر یک میلیون تومان است، چنانچه نمایشی برای شرکت در جشنواره کشوری و در سطح بین‌المللی مانند فجر انتخاب شود، جایزه نقدی آن حدود پنج تا 10 میلیون است، این جوایز نقدی ممکن است مطلوب باشد اما دستیابی به آن نیازمند مطرح شدن در سطح استانی و کشوری است و عملا رسیدن به این مسیر کار دشواری است.

مشکلات اجرای 10 شبه

وی اظهار کرد: در حال حاضر قیمت بلیت تئاتر در اراک بین پنج تا ده هزار تومان است، اگر یک نمایش با استقبال مطلوبی روبرو شود در طی 10 شب اجرا، حدود 10 میلیون تومان فروش بلیت دارد، چنانچه یک کار نمایشی با  استقبال مطلوبی مواجه نشود در بدبینانه‌ترین حالت در 10 شب اجرا، تقریبا دو میلیون تومان فروش دارد و این در حالی است که به صورت معمول حداقل 15 نفر به مدت دو ماه برای آماده‌سازی یک نمایش تلاش می‌کنند که درآمد حاصل در مقابل کارکرد آنها بسیار ناچیز است.

یونس‌فرد افزود: یکی از بزرگترین مشکلات گروه‌های تئاتری اراک همین 10 شب اجراست، مردم تنها در دو شب آخر برای دیدن تئاتر هجوم می‌آورند، چراکه در شب‌های قبل، اطلاع‌رسانی در خصوص ارزش دیدن نمایش به صورت دهان به دهان انجام می گیرد و تا اکثر مردم در این خصوص اطلاع یابند، زمان اجرای نمایش به اتمام رسیده است.

وی گفت: در سالهای گذشته تبلیغات در سطح اراک توسط شهرداری انجام می‌شد و ما همواه به دلیل مشکلات مالی نمی‌توانستیم اطلاع‌رسانی مطلوبی در خصوص نمایش به مردم داشته باشیم، اما در سال‌های اخیر با بهره‌گیری از شبکه های اجتماعی و دنیای مجازی این اطلاع‌رسانی بهتر صورت می‌گیرد.

بزرگترین مشکل نداشتن سالن مجزا برای اجرای تئاتر است

یونس‌فرد خاطرنشان کرد: بزرگترین مشکل تئاتری‌ها، نداشتن سالن مجزا برای اجرای تئاتر است، اداره ارشاد سالن تئاتری را که در اختیار دارد، تنها برای 10 روز به گروه‌های تئاتری اجاره می‌دهد، البته پولی بابت آن دریافت نمی‌کند، اما یک نمایش باید حداقل یکماه اجرا داشته باشد تا با تبلیغات استاندارد و اصولی به درآمدزایی متعادل برسد، اصولا با اکتفا به 10 شب اجرا اهداف مورد نظر محقق نمی‌شود.

وی با بیان اینکه علی‌رغم اینکه تئاتر تهران مملو از چهره‌ ها و گروه‌های شناخته شده است، اما درآمدزایی آن از طریق گیشه فروش بیلیت است و کمک‌های دولتی نقش بسیار کمی در این زمینه دارند، افزود: طبق اعلام مرکز هنرهای نمایشی، حدود 250 تئاتر در سالن‌ها و کافه‌های سطح تهران به اجرا در می آید که از این تعداد تنها هفت یا هشت گروه از فروش بلیت خود رضایت دارند.

یونس‌فرد گفت: فروش موفق تئاتر الیور توئیست در تهران یک معجزه‌ بود، جالب آنست که نمایش قبلی همین اثر با وجودی که دو میلیارد تومان هزینه در برداشت، اما نتوانست در گیشه موفق شود و عملا با یک شکست مواجه شد.

وی با اشاره به اینکه جریان اجرای عمومی را نمی‌توان به گردن گروه نمایش انداخت و مردم و دولت نیز در آن سهیم هستند، افزود: ممکن است یک نمایش از یک شهرستان دورافتاده موفق به کسب جوایز ارزنده‌ای در سطح بین‌المللی شود، اما همان نمایش در شهر خودش با استقبال عمومی مواجه نشود، چراکه مردم دوست ندارند ژانرهای اجتماعی راببینند و ترجیح آنها بیشتر در نمایش‌هایی است که با بهره‌گیری از چهره‌های شناخته شده قالب رقص، آواز و طنز دارد.

 


انتهای پیام

ارسال خبر به دوستان

* گیرنده(ها):

آدرس ایمیل ها را با علامت کاما از هم جدا نمایید. (حداکثر 3 آدرس پست الکترونیکی گیرنده را وارد نمایید)
متن ارسال:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:
آدرس سایت شما:
* آدرس پست الکترونیکی:
* متن:
* کد مقابل را وارد نمایید: