• دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ماه، ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۳
  • دسته بندی : علمی و آموزشی
  • کد خبر : 972-687-5
  • خبرنگار : 10003
  • منبع خبر : ----

سرپرست مركز آموزش جهاددانشگاهي اراك:

مبنای آمايش آموزش عالي در استان ها پاسخگويي به نيازهاي استان با ايجاد مراكز نوآوري است

سرپرست مركز آموزش علمي كاربردي جهاددانشگاهي اراك گفت: بحث تغيير رويكرد توسعه آموزش عالي از عرضه گرايي به ماموريت گرايي بر اساس آمايش آموزش عالي در استانها مبتني بر پاسخگويي به نيازهاي استان ها و مناطق بسيار مهم است .

مسعود شهرجردي، در گفت و گو با خبرنگار ایسنا، منطقه مرکزی، با اشاره به نقش ايجاد مراكز نوآوري و رشد در تحقق اهداف نظام علمي كاربردي، اظهار كرد: يكي از مهمترين مسائلي كه امروز مسئولان، سياستگذاران و تصميم گيران در نظام آموزش عالي به ويژه در زير نظام علمي كاربردي با آن مواجهند بحث بحران هويت مراكز، افت كيفيت آموزشي، گسترش بي رويه مراكز آموزش علمي كاربردي و صندلي هاي خالي آنهاست .

وي با بيان اينكه مقام معظم رهبري توصيه بسيار مهمي در فعاليت هاي آموزش عالي داشته اند، افزود: ايشان توسعه غيرهدفمند آموزش عالي را موجب اتلاف بودجه و نيروي انساني دانسته اند، بر این اساس بايستي نيازهاي اصلي كشور در حوزه هاي مختلف علم و فناوري شناسايي شود تا تعداد دانشگاه ها، دانشجويان و رشته هاي لازم و سطوح اين رشته ها بر اساس اين نيازها مشخص شود .

شهرجردي ادامه داد: وزارت علوم در اين زمينه ماموريت تربيت نيروي انساني متعهد، متخصص، پژوهشگر و كارآفرين و ماهر مبتني بر آموزه ها و انديشه هاي ايراني و اسلامي و عدالت محور را برگزيده و به توليد علم و توسعه و ترويج و نهادينه كردن احكام اسلامي، اخلاق حرفه اي گسترش آموزش عالي متناسب با نيازهاي جامعه دانش بنيان در ساختاري كارآمد، نظام‌مند و اثربخش در سطوح ملي، منطقه اي و فراملي بپردازد كه با اين ماموريت بحث تغيير رويكرد توسعه آموزش عالي از عرضه گرايي به ماموريت گرايي بر اساس آمايش آموزش عالي در استانها مبتني بر پاسخگويي به نيازهاي استان ها و مناطق بسيار مهم است .

وی تصریح كرد: بر اين اساس يكي از ساختارهايي كه وزارت علوم جهت تحقق اهداف فوق به آن توجه کرده است مراكز رشد و نوآوري با هدف بسترسازي جهت تجاري كردن دستاوردهاي تحقيقاتي، ايجاد زمينه كارآفريني و حمايت از نوآوري و خلاقيت نيروهاي محقق جوان، كمك به رونق اقتصاد محلي مبتني بر فناوري، ايجاد فضاي لازم گسترش و رشد واحدهاي كوچك و متوسط دانش مدار و فناور فعال در زمينه هاي فناوري، بستر سازي جهت ايجاد فرصت هاي شغلي مناسب جهت جذب كارآفرينان و دانش آموختگان دانشگاهي در زمينه هاي فناوري و توليد و توسعه محصولات و فرآيندهاي فناوري قابل عرضه به بازار است.

شهرجردي ادامه داد: نظام آموزش علمي كاربردي به عنوان يك زير نظام از 10 زير نظام آموزش عالي فعال در سطح كشور در راستاي توصيه مقام معظم رهبري و تحقق ماموريت وزارت علوم كه اشاره شد و با هدف ايجاد بستر مناسب براي فعاليت همه‌جانبه(صنعتي، نظامي و دانشگاهي) در گسترش اعتلاي دانش و پژوهش علمي-كاربردي كشور، ارتقاي شاخص‌هاي كمي وكيفي آموزش‌هاي كاربردي در جامعه، فراهم‌سازي زيربناي مناسب به‌منظور به‌كارگيري توان دانش‌آموختگان دوره‌هاي نظري در حل مسائل كاربردي و زمينه‌ سازي زيربناي مناسب براي ايجاد انتقال فناوري نوين تشكيل شد و در اين راستا مراكز آموزش علمي كاربردي وابسته يا زير مجموعه موسسات آموزش عالي و دستگاههاي اجرايي، مجري تحقق اهداف دانشگاه جامع علمي كاربردي مي شدند .

 

وي خاطرنشان كرد: مراكز آموزش علمي كاربردي مي توانند با توجه به پتانسيل ها، مزيت ها و منابع موجود منطقه فعاليت به ايجاد اشتغال پايدار و افزايش بهره وري اقتصادي كمك كرده و با حمايت از ايده هاي نو و خلاق، حمايت از فرايندهاي نو در ارائه خدمات ارزش افزوده، كمك به ايجاد و حمايت از ايده هاي خلاقانه دانشجويي، ايجاد فضايي مناسب جهت توليد، عرضه و تقاضاي فناوري و عقد قراردادهاي مربوطه، ايجاد فضاي حمايتي جهت تجاري سازي نوآوري ها، ارائه خدمات مشاوره اي به دانشجويان، اساتيد و كارآفرينان و ايجاد واحدها و تيم هاي نوآور در زمينه تخصصي با توجه به مأموريت گرايي مراكز و با ايجاد خودباوري و روحيه كارآفريني در بين دانشجويان و افراد منطقه بپردازند .

اين مقام مسئول ادامه داد: مراكز علمي كاربردي استارتاپ ها، مراكز نوآوري، مراكز رشد و شتاب دهنده ها را با هدف حمايت از دانشجويان، اساتيد، مخترعين و صاحبان ايده هاي مبتني بر كارآفريني به منظور تجاري سازي ايده هاي خلاقانه با اولويت ماموريت هاي مراكز، كمك به انتقال تكنولوژي با توجه به شرايط فرهنگي، اجتماعي منطقه، ايجاد خودباوري و روحيه كارآفريني در دانشجويان برگزار مي کنند .

سرپرست مركز آموزش علمی کاربردی جهاددانشگاهي اراک در پايان خاطرنشان كرد: مراكز آموزش علمي كاربردي می توانند بر مبناي توانمندي هاي استان، بررسي نقاط ضعف و قوت، فرصت و تهديدهاي بخش صنعت، معدن و تجارت، بررسي شهرك هاي صنعتي و نواحي صنعتي استان و همچنين با شناخت كانون هاي هماهنگي دانش و صنعت استان در كنار آموزش مهارتي در زمينه برگزاري استارتاپ ها، ايجاد ساختارهاي مراكز نوآوري، رشد و شتاب دهنده اقدام و با ارايه خدمات مشاوره اي، عمومي، تخصصي، نمايندگي سازمان هاي حمايت كننده مالي به هسته ها و واحدهاي فناور در راستاي سناريوي پيشنهادي جهت تامين منابع مالي مبتني بر بازار، دانشگاه را جهت تحقق اهداف خود ياري کنند .


انتهای پیام

ارسال خبر به دوستان

* گیرنده(ها):

آدرس ایمیل ها را با علامت کاما از هم جدا نمایید. (حداکثر 3 آدرس پست الکترونیکی گیرنده را وارد نمایید)
متن ارسال:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:
آدرس سایت شما:
* آدرس پست الکترونیکی:
* متن:
* کد مقابل را وارد نمایید: