• شنبه ۱۵ اردیبهشت ماه، ۱۳۹۷ - ۱۷:۴۶
  • دسته بندی : علمی و آموزشی
  • کد خبر : 972-1187-5
  • خبرنگار : 10130
  • منبع خبر : ----

قائم مقام وزیر علوم:

تناسب بودجه‌ای بین استان‌ها برقرار شود
توسعه تحصیلات تکمیلی در دستور کار وزارتخانه نیست

قائم مقام وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با تاکید بر ایجاد تناسب بودجه‌ای بین استان‌ها گفت: توسعه تحصیلات تکمیلی در دستور کار وزارتخانه نیست.

به گزارش ایسنا، منطقه مرکزی، دکتر عبدالرضا باقری در نشست با روسای دانشگاه‌های استان مرکزی با تاکید بر جدی گرفتن مسئولیت‌ها توسط روسای دانشگا‌ه‌ها و استفاده از ظرفیت‌ها جهت رفع ایرادات عنوان کرد: مشکل اینجاست که کمتر فکر و بیشتر عمل می‌شود درصورتی که باید بیشتر فکر کرد تا بتوان عملکری اثربخش را شاهد بود.

وی با اشاره به مفاخر و مشاهیر و شخصیت‌های علمی استان مرکزی که در راس آن امام خمینی(ره) قرار دارد که تاکید بر اتکای به نفس داشتند، گفت: اتکا به نفس و مسئولیت‌پذیری می‌تواند حلال مشکلات باشد و نباید از نداشته‌ها گله کرد بلکه باید به داشته توجه داشت، نقاط مثبت را برجسته کرد، درصدد رفع کاستی‌ها برآمد و احساس امیدواری را به جوانان و نسل آینده تزریق کرد.

باقری با اشاره به عدم توازن امکانات در استان‌ها تصریح کرد: رایزنی‌ها با سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور به نتیجه نرسید و بر همین اساس اختصاص بودجه جهت رفع نبود توازن‌ها باید در سال 98 دنبال و برنامه‌ریزی شود و امسال باید تناسب بودجه بین استان‌ها برقرار شود و به دانشگاه‌های کم‌برخوردار نیز به صورت خاص کمک شود.

وی بیان کرد: در این راستا لازم است توان روسای دانشگاه‌ها استفاده شود و تا شهریور ماه مستنداتی تهیه شود تا بتوان به دانشگاه‌ها کمک شود که قطعا امری شدنی است چراکه در سال گذشته دانشگاه‌های سطح یک رشد بودجه داشتند.

قائم مقام وزیر علوم با تاکید بر محدویت منابع مالی دولت به دلیل بزرگ شدن دولت و تلاش دوچندان استان‌ها اظهار کرد: در این راستا جذب خیرین می‌تواند نقش موثری در تامین منابع مالی داشته باشد، جذب خیرین آغاز شده است، اما کافی نیست و طبق تجربه دانشگاه‌ها در جذب خیرین، دانشگاه‌هایی که با قدرت به این عرصه ورود کرده‌اند در حوزه زیرساخت، فناوری، عمرانی و ... امکانات مناسبی در اختیار دارند.

وی با بیان اینکه طی 4 سال اخیر 165 هزار مترمربع فضای عمرانی در مراکز آموزش عالی توسط خیرین احداث شده است و در حال حاضر نیز 130 هزار مترمربع در حال ساخت است، گفت: در استان مرکزی با توجه به سابقه فرهنگی و علمی می‌توان عملکرد بهتری در حوزه جذب خیرین داشت، طی سال‌های اخیر بالغ بر 250 میلیارد تومان توسط خیرین به دانشگاه فردوسی کمک شده است و استان مرکزی نیز پتانسیل لازم را در این راستا دارد.

باقری اضافه کرد: بنیاد دانشگاهی دانشگاه فردوسی مشهد برای دانشجویان با رتبه کمتر از هزار در رشته فنی و مهندسی و رتبه کمتر از 2 هزار در رشته انسانی ماهانه 500 هزار تومان بورسیه پرداخت می‌کنند تا دانشجویان قوی وارد این دانشگاه شوند و این امر می‌توانند در توسعه علمی دانشگاه‌های موفق باشد.

وی با تاکید بر اینکه دانشگاه‌ها باید به سمت رفع نیاز جامعه حرکت کنند، افزود: باید مدیران دانشگاه‌ها با مدیران اجرایی استان تعامل داشته باشند و دستگاه‌های اجرایی نیز باید بپذیرند که دانشگاه بازوان کمکی هستند و می‌توانند پروژه‌ها را دراختیار گیرند که این امر قطعا تعامل دوجانبه را به همراه خواهد داشت.

قائم مقام وزیر علوم تصریح کرد: دانشگاه‌ها باید به سمت تامین منابع پایدار مالی حرکت کنند و با توجه به اقتضای شرایط دانشگاه نیز باید این مسیر تعیین شود چراکه دولت محدودیت‌های مالی دارد و باید بیش از عمل، فکر کرد و راهکار‌های موثر یافت و به موازات تلاش‌های مجموعه وزارتخانه نیز استان‌ها تلاش داشته باشند.

وی بر لزوم انعکاس فعالیت‌های پارک علم و فناوری و شرکت‌های دانش‌بنیان جهت تزریق امیدواری به جوانان تاکید کرد و افزود: انعکاس این فعالیت‌ها باعث امیدواری جامعه و مانع خروج نخبگان از کشور می‌شود و باید از استعدادهای داخلی نهایت بهره را برد.

باقری با تاکید بر تعامل دانشگاه‌ها و همکاری جهت تامین نیروی مورد نیاز اعم از اعضای هیات علمی و کارمندان بیان کرد: ساماندهی نیروها به معنی حذف نیست بلکه دانشگاه‌ها می‌توانند از اعضای هیات علمی یکدیگر استفاده کنند چراکه دانشگاه‌های زیر نظر آموزش عالی اعضای یک خانواده هستند و باید از ظرفیت‌های موجود نهایت استفاده را داشت.

وی با اشاره به وضعیت تحصیلات تکمیلی در کشور و تاکید بر اینکه توسعه تحصیلات تکمیلی در دستورکار وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نیست، گفت: سالانه 25 هزار دانشجوی مقطع دکترا در کشور تربیت می‌شوند درحالی که کشور به این تعداد فارغ‌التحصیل نیاز ندارد و قطعا امکانی برای ایجاد شغل جهت این تعداد فارغ‌التحصیل نیز وجود ندارد، می‌توان کارشناسان با مهارت بالا تربیت کرد و نیاز به ارتقای تحصیلات نیست، امروز بسیاری از صنایع ما به تکنسین و دانش‌آموختگان با مهارت نیاز دارند و حتی در این شرایط می‌توان مقطع کاردانی را افزایش داد.

باقری با اشاره به همکاری وزارت جهاد کشاورزی با وزارت علوم عنوان کرد:81 دانشکده کشاورزی در کشور فعال است که شاید دوسوم آن اضافه باشد و طبق قانون وزارت جهاد کشاورزی موظف به اعلام نیاز است که براساس تفاهم‌نامه منعقد شده وزارت جهادکشاورزی و سازمان‌های تابعه در استان‌ها نیز سایتی را جهت کاروزی و تقویت مهارت‌آموزی دانشجویان کشاورزی معرفی خواهد کرد و منابع مالی آن نیز که به ازای کارورزی هر دانشجو 270 هزار تومان است، توسط وزارت علوم تامین خواهد شد.

به گزارش ایسنا، در این نشست نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان در مجلس شورای اسلامی گفت: استان مرکزی ظرفیت‌های علمی مناسبی در اختیار دارد، اما در جهت توسعه فعالیت‌های دانشگاهی تلاش بالایی صورت نگرفته است و به نوعی عقب‌ماندگی در این حوزه دیده می‌شود و با توجه به انطباق فعالیت‌های دانشگاهی با شرایط صنعتی و اقتصادی استان دانشگاه صنعتی با تاخیر راه‌اندازی شد.

دکتر علی‌اکیر کریمی افزود: احداث پردیس دانشگاه اراک با وجود تلاش‌ها به درازا کشیده شده است و حتی محوطه‌سازی آن همچنان ادامه دارد و در دیگر دانشگاه‌ها نیز همچنان نیازها مشهود است و باتوجه به پتانسیل بالای استان و جمعیت بالایی دانشجویی ضرورت توسعه علمی و تخصصی استان مرکزی محسوس است.


انتهای پیام

ارسال خبر به دوستان

* گیرنده(ها):

آدرس ایمیل ها را با علامت کاما از هم جدا نمایید. (حداکثر 3 آدرس پست الکترونیکی گیرنده را وارد نمایید)
متن ارسال:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:
آدرس سایت شما:
* آدرس پست الکترونیکی:
* متن:
* کد مقابل را وارد نمایید: