• سه شنبه ۲۲ خرداد ماه، ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۴
  • دسته بندی : اجتماعی
  • کد خبر : 973-8984-5
  • خبرنگار : 10130
  • منبع خبر : ایسنا منطقه مرکزی

نمایندگان در میانه راه؛

تامین منابع خارجی استراتژی نماینده اراک، کمیجان و خنداب
روحانی باید تکانی به کابینه بدهد

امروز دو سال و چند روز است که از تکیه نمایندگان مجلس دهم بر صندلی های پارلمان ایران می گذرد و نمایندگان این دوره می‌توانند با توقفی در نیمه راه به مروری بر عملکرد خود پرداخته و آنرا برای موکلان خود تشریح کنند، این مطالبه‌ای به حق از سوی موکلانی است که اعتماد خود را برای راهیابی وکلای انتخابی خود به پارلمان ایران صرف کرده‌اند .

به همین مناسبت ایسنا بر آن شد تا با دعوت از 7 نماینده استان مرکزی در مجلس، عملکرد آنان را از زبان خودشان جویا شود .
سید مهدی مقدسی نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی دومین نماینده‌ای است که پای گفت‌وگو با خبرنگاران ایسنا نشست و به تشریح عملکرد و مهمترین اولویت‌های خود طی دو سال اخیر در مجلس شورای اسلامی پرداخت .

مقدسی نماینده اصلاح‌طلب، دارای مدرک کارشناسی ارشد مدیریت و متولد 1342 است.

وی که با کسب ۸۸ هزار و ۹۴ رای از مجموع ۱۴۶هزار و ۱۲۵رای اخذ شده در مرحله دوم انتخابات، توانست به عنوان دومین نفر حوزه انتخابیه اراک، کمیجان و خنداب به مجلس دهم راه یابد در آغاز سخن گفت: براساس قانون اساسی نمایندگان مجلس پس از انتخاب از سوی مردم علاوه بر نماینگی حوزه انتخابیه خود نمایندگان کل کشور به شمار می‌روند و مهمترین رسالت آنان ورود به عرصه قانون‌گذاری و نظارت بر حسن اجرای قوانین است.

وی با بیان اینکه طی 2 سال اخیر طرح و لوایح بسیاری در مجلس بررسی، پیگیری و مصوب شد، افزود: طی این مدت سعی کردم دقت لازم را در لوایح پیشنهادی بکار گیرم و بواسطه اعتقاد به خردجمعی و مشارکت اندیشه ورزانه قبل از هرگونه اظهار نظر از ایده‌های افراد صاحبنظر بهره‌مند ‌شوم.

مقدسی به برنامه‌های مجلس شورای اسلامی در دوره دهم اشاره کرد و گفت: مجلس دهم کار خود را با بررسی احکام دائمی آغاز کرد و سپس برنامه پنج‌ساله ششم توسعه را که مجلس نهم اقدام به بررسی آن نکرده و به مجلس دهم سوق داده بود را مورد بررسی قرار داد که کار بسیار سنگینی بود و بنده نیز بیش از 60 پیشنهاد برای اصلاح برنامه ششم توسعه کشور ارائه کردم که برخی در کمیسیون تخصصی مصوب شد، برخی به کمیسیون تلفیق ارجاع داده شد و بخشی در صحن پیگیری شد.

وی افزود: بخشی از برنامه‌کاری مجلس دهم به بررسی بودجه 96 و 97 اختصاص یافت که در این راستا نگرش جدیدی برای بودجه‌نویسی مد نظر قرار گرفت چراکه تصمیم بر این بود که انحرافات بودجه از برنامه ششم توسعه کاهش یابد و مباحث اثربخش و راهگشا به دقت دنبال شود.

این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی به رویکردهای مثبت در برنامه ششم توسعه کشور اشاره کرد و گفت: در این راستا قرار شد اعتبارات استانی نسبت به اعتبارات ملی که در برنامه پنجم 12.5 درصد بود، تا پایان برنامه ششم به 30 درصد افزایش یابد، بخشی از مالیات ارزش افزوده (0.27درصد) برای تقویت حوزه ورزش و جوانان اختصاص داده شد و مقرر شد این رقم در استان‌ها هزینه شود، نوع نگرش به مسائل توسعه‌ای نگاهی دانش‌بنیانانه و همراه با توسعه واحدهای تحقیق و توسعه است.

4 ماده برای "هوای پاک"

وی با بیان اینکه در کنار این اقدامات بزرگ و سنگین در مجلس لوایح و طرح‌های مختلف مورد بررسی قرار گرفت، عنوان کرد: یکی از لوایحی که برای کشور خاصه کلانشهرها موثر است لایحه هوای پاک بود که در مجلس دهم به سرانجام رسید، آیین‌نامه‌های اجرایی این لایحه در حال اتمام است و به زودی وارد مرحله اجرا می‌شود. در این لایحه شخصا با کمک خرد جمعی در قالب اتاق فکر تشکیل شده چهار ماده را برای لایحه پیشنهاد دادم که مورد قبول واقع شد و با جدیت از این موضوع دفاع کرده و به عنوان نماینده یک شهر آلوده پیگیری های بسیاری در این زمینه داشتم.

مقدسی مشارکت در کنوانسیون‌های بین‌‌المللی، اصلاح برخی از قوانین در حوزه تولید و قانون حداکثری ساخت داخل، شکل‌گیری کمیسیون ویژه‌ای برای اصل 44 و تدابیر ویژه در این راستا، اصلاحات قانون صنایع دستی در حوزه فرش و بیمه هنرمندان صنایع‌دستی، ایجاد قوانین حمایتی از معلولان، اصلاح قانون ویژه ایثارگران، توجه به ضوابط تراریخته‌ها در حوزه کشاورزی، ایجاد تحول در بخش‌های مختلف تولید، پیگیری قانون ساماندهی تالاب‌ها، توجه به بحث مالکیت معنوی و فکری مجلس و تشکیل سازمان صنایع دریایی نیروهای مسلح برای تقویت نیروهای مسلح را از جمله اقدامات انجام شده در مجلس عنوان کرد که وی در ایجاد و پیگیری آنها نقش داشته است.

وی با تاکید بر اینکه به عنوان نماینده، مردم انتظار دارند که در حوزه قانون‌گذاری پویا و فعال باشم و در بررسی طرح و لوایح در وهله اول از فکر صاحب نظران استفاده کنم و در مواردی که لازم است نیز علاوه بر حضور در کمیسیون تخصصی خود در دیگر کمسیون‌ها حاضر و پیگیر مباحث باشم، گفت: در این مدت سعی کرده ام از حقوق مردم دفاع کنم، مشکلات را لاپوشانی نکنم و دیدگاه بین‌المللی، ملی و منطقه‌ای را توجه و منعکس کنم
.
به عنوان نماینده حق کم‌کاری ندارم

این نماینده مجلس شورای اسلامی یکی از وظایف مهم مجلس و نمایندگان را ورود به حوزه نظارت دانست و بیان کرد: حوزه نظارت هیچ جلسه‌ای از مجلس را حتی برای یک دقیقه از دست نداده‌و غیبت نکرده ام چراکه احساس می‌کنم به عنوان نماینده حق کم‌کاری ندارم و اعتقاد دارم زمانی که وکالت مردم را عهده‌دار می شوم باید منش، رفتار و وقت‌گذاری مناسب جهت پیگیری امور داشته باشم.

مقدسی با اشاره به اینکه در اکثر بازدیدهای نظارتی استان‌ها و صنایع مشکل‌دار شرکت داشته‌ام گفت: به عنوان دبیر فراکسیون اقتصاد مقاومتی، رئیس کارگروه صنایع دریایی، نایب رئیس کارگروه صنعت مجلس مسئولیت‌هایی در حوزه صنعتی دارم و این مسئولیت‌ها حیطه‌های مختلف همچون خودروسازی تا صنایع کشتی‌سازی را در برمی‌گیرد و نسبت به وضعیت استان مرکزی نیز نگاه ویژه‌ای داشته و دارم.

وی تصریح کرد: از شهرک‌ها و مجتمع‌های صنعتی متناسب با ماموریت در حوزه صنعت و معدن و تجارت گزارشات نوبه‌ای تهیه می‌شود تا در کمیسیون و صحن بررسی شود، بر این اساس در حوزه تحقیق و تفحص از معادن جمع‌بندی خوبی از وضعیت معادن صورت گرفته و وضعیت معادن استان مرکزی نیز مورد ارزیابی و تحلیل قرار گرفته است، در حوزه صنایع دریایی نیز گزارشاتی تهیه شده که به زودی در مجلس ارائه خواهم کرد.

مقدسی با تاکید بر اینکه در حوزه انجام وظیفه نظارتی خود عملکردی فعال داشته‌ام، اظهار کرد: مجموع اقداماتی در مجلس و کمیسیون‌ها و در قالب فعالیت های جانبی انجام شده است و افرادی که می‌خواهند درخصوص عملکرد من قضاوت کنند باید بدانند که قانونگذاری و نظارت بر حسن اجرای قوانین یک وظیفه کلان است و بنده با تمام وجود در راستای انجام آن تلاش کرده ام.

ترکیب کمیسیون‌ها و هیات رئیسه آنها تابعی از وضعیت سیاسی کمیسیون است

وی عنوان کرد: متاسفانه ترکیب کمیسیون‌ها و هیات رئیسه آنها تابعی از وضعیت سیاسی کمیسیون است، در کمیسیون صنایع اکثریت اعضا با فراکسیون امید نیست و به همین دلیل هیات رئیسه را طی دو سال اخیر واگذار کرد‌ه‌ایم که البته این مهم چیزی از توانمندی اعضای کمیسیون کم نکرده است، هرچند اگر تعداد اعضای فراکسیون امید در کمیسیون صنایع و معادن بیشتر بود قطعا هیات رئیسه متشکل از اصلاح‌طلبان بود و عملکردی بهتر از این دو سال محقق می‌شد، اما با این وجود به جد در همه مباحث حاضر و پیگیر بودم و جزو فعال‌ترین اعضای کمیسیون محسوب می‌شوم.

این عضو مجلس شورای اسلامی با اشاره به تشکیل کارگروهی ویژه جهت حمایت از صنایع دریایی برای اولین گفت: این موضوع با پیگیری بنده به انجام رسید. نکته قابل توجه اینست که حمایت از این صنعت در واقع حمایت از صنایع استان مرکزی همچون صنایع ماشین‌سازی، آذرآب و ... است چراکه امکان ساخت بخش عمده‌ای ار شناورها، اسکلت، بدنه و ... که مورد نیاز صنایع دریایی است، بواسطه قابلیت های این صنایع وجود دارد.

دبیر اول فراکسیون فرهنگیان مجلس شورای اسلامی بیان کرد: فرهنگیان قشر ارزشمند و موتور محرک اقتصاد کشور هستند و در واقع باید توجه ویژه‌ای به آموزش داشت چراکه سرمایه‌گذاری در این بخش در واقع رشد زیرساخت‌های توسعه را موجب می‌شود. راه رسیدن به ثروت از دانشگاه‌ها و آموزش و پرورش می‌گذرد و به دلیل همین اهمیت در تمام جلسات فراکسیون حضور دارم و پیرامون تحقق مطالبات فرهنگیان و جلب حمایت‌های لازم درخصوص این قشر با وزیر آموزش و پرورش و رئیس و معاون سازمان برنامه و بودجه جلسات و دیدارهایی داشته‌ام.

افراط و تفریط ممنوع/خوش قولی مجمع نمایندگان استان در حفظ انسجام

وی با اشاره به تعامل شکل گرفته در بین اعضای مجمع نمایندگان استان تصریح کرد: تضارب آرا در بین نمایندگان امری ناگزیر است، من با افتخار عضو شورای مرکزی فراکسیون امید است و فارغ از افراط و تفریط، دیدگاه‌های اصلاح‌طلبانه دارم، اما در جای مناسب منافع ملی را به منافع جناحی ترجیح می‌دهم و در عین حال به مواضع خود به صورت شفاف پایبند هستم. در واقع اعتقاد دارم که باید ظرفیت کار تیمی را داشته باشیم به همین دلیل از ابتدای دوره دهم تا این لحظه مجمع انسجام خود را در پیگیری مطالبات مردم حفظ کرده است.

مقدسی گفت: وجود اختلاف نظر بین نمایندگان امری طبیعی است و قطعا این اختلافات منجر به رشد می‌شود، بر این اساس از آغاز دوره فعالیت مجلس تاکنون سعی کرده اپم به آنچه درخصوص حفظ انسجام و وحدت متعهد شدیم عمل کنیم و تاکنون در این راستا عمل کرده ایم و قضاوت این امر نیز با مردم است.

وی اضافه کرد: در زمان انتخابات متعهد شدم با هر فردی که به عنوان نماینده دیگر این حوزه انتخابیه انتخاب شود، فارغ از اینکه از نظر سیاسی با بنده همسو یا غیر همسو باشد، در پیگیری مطالبات همکاری کنم، دکتر کریمی عضو فراکسیون ولایی و اصولگراست ولی با وجود تفاوت در مشی سیاسی بنده و دکتر کریمی، اما دفتر کار ما در اراک و تهران در یک ساختمان است و حتی 80 درصد مکاتبات‌مان به صورت مشترک انجام می‌شود چراکه این اتحاد در پیگیری مطالبات به سود مردم است، اختلاف نظر سیاسی به صورت طبیعی وجود دارد، اما اعتقاد دارم که دو نماینده باید ظرفیت همکاری را با وجود اختلاف در عقاید سیاسی داشته باشد و خوشبختانه این ظرفیت کاملا وجود دارد و این روند را به فال نیک می‌گیرم.

بدهی،‌ عامل زمانبر شدن فرایند بهبود وضعیت هپکو/ایدرو سهامدار جدید واگن پارس خواهد بود

این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه برای رسیدگی به وضعیت صنایع استان مرکزی با همکاری مسئولان استانی از رییس جمهور برای سفر به استان دعوت بعمل امد که در سال 95 میزبان وی بودیم و در اقدام دیگری اعضای کمیسیون صنعت مجلس به استان سفر کردند، اضافه کرد: به دلیل وظیفه نظارتی نمایندگان مجلس به بحث آذرآب ورود شد و با تغییرات مدیریتی در این شرکت وضعیت بهبود یافت، البته هنوز جای کار بسیار است و این شرکت باید قرارداد جدید داشته باشد، شرکت واگن‌پارس نیز در شرف تعطیلی بود و با پیگیری جدی و تذکرات انجام شده و بازدیدهای مکرر وزرای صنعت از این واحد، مشکل این واحد صنعتی مدیریت شد، اقدامات لازم جهت تغییر سهامدار آن نیز انجام شده و در مراحل پایانی است، همچنین پیگیر تحقق قراردادهای جدید هستیم.

وی خاطرنشان کرد: با پیگیری ‌های صورت گرفته و موافقت هفت وزیر، سهامداری واگن‌پارس از وزارت دفاع گرفته و به شرکت ایدرو داده می‌شود و با این تغییرات می‌توان امیدوار بود که با سهولت بیشتری منابع و قراردادها برای واگن‌پارس تامین و منعقد شود.

وی اضافه کرد: در بحث کمباین‌سازی بواسطه تسهیلات در نظر گرفته شده برای کشاورزان زمینه خرید تولیدات این واحد صنعتی مهیا شد، درخصوص رسیدگی به وضعیت پرچالش شرکت هپکو اقدامات لازم انجام شد، اما بدهی‌ها دلیل طولانی شدن فرایند بهبود وضعیت شرکت است چراکه در 10 سال گذشته دقت در واگذاری شرکت اعمال نشد و واگذاری شرکت در دولت نهم به درستی انجام نگرفت که ضربه اساسی به شرکت وارد کرد. خوشبختانه حقوق و مزایای کارگران هپکو تا اردیبهشت 97 پرداخت شد و مطالبات جزئی باقی مانده است که پیگیر پرداخت آن هستیم، اما با پیگیری مستمر و فشار به وزرای اقتصاد و صنعت و سازمان خصوصی‌سازی، مدیریت این واحد صنعتی به شرکت سازمان خصوصی‌سازی بازگشت تا سهامدار دارای اهلیت از نظر فنی و مالی برای آن در نظر گرفته شود.

نوبخت قول داده است/پذیرش مسئولیت در فراکسیون‌ها امری تشریفاتی نیست

نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه پذیرش مسئولیت در فراکسیون‌ها تشریفاتی نیست و باید در قبال این مسئولیت‌ها فعالیت اثربخش داشت و خود را وقف مردم کرد، گفت: نماینده مجلس وظیفه پیگیری مطالبات و دغدغه‌مندی برای حوزه انتخابیه خود را دارد. سفر رئیس جمهور به استان مرکزی یکی از مطالبات بود که منجر به تصویب 940 میلیارد تومان اعتبار برای استان شد که بخشی محقق شده و بخشی به دلیل تنگناهای مالی باقی مانده است که دکتر نوبخت قول پرداخت مصوبات را داده است.

برای ساماندهی وضعیت آب نیازمند توجه جدی هستیم

وی با اشاره به برخی مشکلات روز کشور بیان کرد: برای ساماندهی وضعیت آب نیازمند توجه جدی هستیم که مجلس به این امر ورود کرد و در پیوست بودجه 97 رقم قابل توجهی برای توسعه آبیاری نوین و استفاده بهینه از منابع آب اختصاص یافت و در استان مرکزی نیز 100 میلیارد تومان برای 15 هزار هکتار از اراضی کشاوری اختصاص یافته است که بخشی جذب شد و بخشی در حال پیگیری است.

مقدسی با اشاره به حضور دوباره وزیر بهداشت طی 2 سال اخیر در استان مرکزی؛ تکمیل، تجهیز و بهره‌برداری از بیمارستان نیمه‌کاره خنداب با استفاده از اعتبارات مصوب سفر ریاست جمهوری و تلاش برای تجهیز و توسعه بیشتر این مرکز درمانی، جذب کمک خیرین به بیمارستان کمیجان، تلاش جهت شبانه‌روزی شدن درمانگاه میلاجرد و تقویت دانشگاه علوم‌پزشکی اراک را از جمله اقدامات انجام شده در حوزه درمانی در حوزه انتخابیه خود دانست.

وی اظهارکرد: ساخت بیمارستان ولیعصر(عج) اراک در سال‌های اخیر حرکتی لاک‌پشتی داشت ولی با پیگیری‌های انجام شده از سال 95 شتاب منطقی به خود گرفت و امید است تا پایان سال جاری فاز اول آن به بهره‌برداری برسد. خوشبختانه از ابتدای سال 97 تاکنون 32 میلیارد تومان اعتبار برای آن تخصیص یافته است و به زودی 20 میلیارد تومان دیگر تخصیص می‌یابد، همچنین ساخت بیمارستان خیریه در محوطه بیمارستان امیرالمومنین(ع) و ساخت بیمارستان آیت‌الله خوانساری با محوریت خیرین از دیگر اقدامات انجام شده در حوزه درمان است که البته برای بیمارستان آیت‌الله خوانساری اراک 3 میلیارد تومان نیز از اعتبارات دولتی تخصیص یافت و تامین تجهیزات آن از سوی وزراتخانه انجام شد.

در کنار حمایت، منتقد دولت هستم

مقدسی پیگیری مصوبات سفر ریاست جمهوری به استان مرکزی، برگزاری جلسات مکرر با معاونان رئیس جمهور و وزرا و روسای سازمان‌هایی چون محیط زیست و فنی و حرفه‌ای، پیگیری مطالبات حوزه ورزش و تلاش در جهت تقویت دانشگاه‌ها را بخش دیگری از تلاش‌های دو ساله‌خود در مجلس شورای اسلامی دانست و گفت: در دوره دهم تلاش خود را معطوف به انجام وظیفه وجدانی کرده‌ام، لوایح و طرح‌ها در قالب کار کارشناسی در اتاق فکر تدوین می شوند. از سویی با وجود اینکه دعوت از مسئولان کشوری برای حضور در استان وظیفه قانونی نمایندگان نیست، اما در این راستا پیگیری‌های متعددی برای این حضورها داشته‌ام.
وی در خصوص عملکرد دولت طی دو سال اخیر بیان کرد: من حامی دولت بوده و هستم، اما در کنار حمایت جزو منتقدان منصف نیز هستم. نماینده مجلس نماینده مردم است نه دولت و بر این اساس هر جا مشکلی وجود داشته باشد نقد منصفانه، اصلاح‌طلبانه و فارغ از تخریب درخصوص عملکرد دولت خواهم داشت و قطعا هر اقدام مثبت و موثر را نیز با تمام وجود حمایت می‌کنم.

در شرایط کنونی نباید دولت را تضعیف کرد/روحانی باید تکانی به کابینه بدهد 

نائب رئیس فراکسیون دیپلماسی و اقتدار ملی تاکید کرد: در شرایطی که باید در صحنه بین‌الملل حضوری فعال و ارتباط موثر با کشورهای همسایه داشته باشیم، دولت باید دست بالا را بگیرد و در این شرایط هرگونه تضعیف دولت را مناسب نمی‌بینم و قطعا نقدهای منصفانه نیز ارتباطی با تضعیف دولت ندارد.

وی بیان کرد: اعتقاد دارم که دکتر روحانی باید کابینه را تکانی بدهد و تغییراتی را قبل از رسیدن به مرحله استیضاح در کابینه ایجاد کند. از رییس جمهور انتظار داشتم از نیروهای جوان، خلاق، توانمند و خوش‌فکر در کابینه استفاده کند و در بدنه وزارتخانه‌ها از حضور بانوان توانمند در حوزه مدیریت بهره‌مند می‌شدیم ولی با وجود قول و تعهد دکتر روحانی درخصوص استفاده از جوانان و بانوان در عرصه های مدیریتی کلان کشور این وعده تاکنون عملیاتی نشده و حتی در استان‌ها نیز این قول در حد انتظار محقق نشده است.

مقدسی با تاکید بر اینکه سهم بانوان در مدیریت کم است و باید تقویت شود گفت: اگر امکان انتصاب بانوان در منصب وزیر، رئیس سازمان یا مدیرکل نیست آیا
نمی‌توان در جایگاه مدیر، معاون، رئیس اداره و سرپرست نیز از این ظرفیت استفاده کرد؟

وی گفت: انتقاد از رییس جمهور در خصوص عدم استفاده وی از ظرفیت جوانان و بانوان یک نقد سازنده است. اگر به جوانان بها بدهیم مدیریت خلاق این افراد در رفع مشکلات کشور موثر خواهد بود، کما اینکه امروز در حوزه کسب و کار و انرژی هسته‌ای، نانو، سلول‌های بنیادی و ... متخصصان جوان در حال نقش آفرینی هستند، این حضور مطالبه‌ای است که تا آخر دوره در کشور و استان آنرا دنبال می‌کنیم.

دوغ و دوشاب هم‌تراز نباشند/مدیران نالایق بی تعارف حذف شوند

وی پیشنهاد کرد: دولت در مجموع باید عملکردها را رصد و کنترل کرده و مدیرانی که در شرایط موجود به صورت جهادی، انقلابی، توانمند و جدی پیگیری مطالبات مردم هستند را تشویق و تقویت کند. مدیران دلسوزی که برای حل مشکلات مردم تلاش می کنند، فارغ از بومی یا غیربومی بودن باید تشویق شوند و مدیران نالایق نیز باید بدون رودربایستی کنار گذاشته شده و از گردونه نظام مدیریتی کشور و استان حذف شوند، چراکه در حوزه مدیریتی نباید دوغ و دوشاب هم‌تراز باشند.

دولت از حامیانش استفاده نکرد/انتقادی که به روحانی و استاندارانش وارد است

وی با بیان اینکه در همه دنیا پیروزی یک حزب در انتخابات برابر با برخورداری او از بیشترین سهم در اداره کشور است، گفت: متاسفانه در دولت تدبیر و امید در استفاده از نیروهای حامی دولت عملکرد مناسبی صورت نگرفته است.

مقدسی گفت: حامیان دولت و فراکسیون امید از دکتر روحانی و کابینه در این خصوص گله‌مندند. افرادی که در ستاد مخالف بودند و اعتقادی به روحانی ندارند، عکس چاپ می‌کنند، در مراسم مختلف شرکت می‌کنند و در دولت حضور پیدا می‌کنند، اما اصلاح‌طلبان و حامیان دولت کمترین حضور را در دولت داشته‌اند که این انتقاد به روحانی و استانداران وارد است.

وی با تاکید بر اینکه طرح این مطالبه به معنی انحصارطلبی نیست، تصریح کرد: ما باید از همه ظرفیت مدیریتی استفاده کنیم چراکه نیروی انسانی سرمایه کشور است، اما دکتر روحانی قول‌هایی داد و حامیان او برای کمک به وی جهت اجرای برنامه‌ها به میدان آمدند و در نهایت 24 میلیون رای آورد، حال وقتی این حامیان کنار گذاشته می‌شوند یا تحویل گرفته نمی‌شوند، چنین رویکردی قابل نقد است، البته این نقد را سازنده و منصفانه مطرح می‌کنیم.
 
عملکرد خوب استاندار در انتخاب معاونان و فرمانداران/مدیر غیر بومی، چرا و به چه علت؟

نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در استان مرکزی نیز تا زمانی که مدیران و استاندار خوب کار کنند، حامی آنان هستیم و قطعا وجود ایراد و نقص را نقد خواهیم کرد، افزود: استاندار سابق استان مرکزی زحمات زیادی برای استان کشید، عملکرد وی نقاط قوت و ضعف زیادی داشت که نمونه‌ای از ضعف عملکردی وی در حوزه استفاده از نیروی توانمند خاصه در انتخاب نیروهای بومی بود، ولی در مقابل، استاندار فعلی در برخی از حوزه‌ها مانند انتخاب معاونان خود، فرمانداران و برخی مدیران عملکرد خوبی داشته است و قدردان این تلاش هستیم، هرچند نقدهایی نیز وجود دارد.

وی افزود: نقدی که به استاندار فعلی وارد است اینست که چرا باید از مدیران غیربومی استفاده شود، نسبت به اینگونه اقدامات نقد داریم، البته این نقد به توان مدیریتی مدیران کل وارد نیست ولی سوال اینجاست که برای مثال وقتی پای فرهنگ و هویت تاریخی یک استان در میان است چرا باید از استان‌های دیگر برای مدیریت این عرصه استفاده کنیم و آیا استان مرکزی ظرفیت معرفی یک نیروی بومی مثلا برای اداره کل کتابخانه‌ها را نداشت؟

مقدسی تاکید کرد: مدیریت استان را در ایفای وظایف حمایت جدی می‌کنیم و همانطور که در انتخاب استاندار مرکزی مردانه ایستادیم، حمایت کردیم و اتفاق نظر داشتیم، همچنان از وی حمایت خواهیم کرد، اما جایی که ضعف باشد نقد می‌کنیم.

وی در ادامه در بحث استقرار صنایع و توسعه شهرک‌های صنعتی با اشاره به لزوم توجه به فلسفه وجودی شهرک‌ها و نواحی صنعتی بیان کرد: این نقاط به جهت ایجاد تمرکز در تامین زیرساخت‌های مورد نیاز واحدهای صنعتی در یک نقطه، ارائه خدمات در کوتاه‌ترین زمان ممکن همراه با کیفیت بالا و هزینه کم و استقرار واحدهای مکمل در قالب یک حوزه صنعتی و خوشه شکل گرفته‌اند و اعتقاد دارم که این شهرک‌ها می‌توانند در دستیابی به اهداف توسعه اقتصادی اثربخش و کارا باشند، به همین دلیل در حال حاضر ایجاد شهرک صنعتی امیرکبیر را در مقابل شهر جدید امیرکبیر دنبال می‌کنیم که بخشی از کار انجام شده است.

مقدسی با تاکید بر لزوم افزایش شهرک‌های صنعتی استان براساس اصول و حساب و کتاب و مطالعه، گفت: با افزایش محدوده این شهرک ها بدون مطالعه و ملاحظات زیست‌محیطی مخالفم و باید در این حوزه عقلانیت حاکم شود.

وی با بیان اینکه شرکت ‌شهرک‌های صنعتی نتوانسته 100 درصد انتظارات واحدهای صنعتی را تامین کند، گفت: البته خدمات ارائه شده قابل پذیرش است و رویه تامین و تقویت زیرساخت های مورد نیاز این شهرک ها در کاهش چالش‌های صنعتی استان موثر خواهد بود.

حذف کشاورزی راهکار رفع مشکل کم آبی نیست

وی در پاسخ به این سوال که در دوران کم آبی جایگزینی صنعت با کشاورزی برای حفظ اشتغال درست است یا خیر گفت: صنعت جایگاه خود را دارد و کشاورزی نیز همچنین، اما اگر منابع آبی کم است راهش این نیست که تمامی ظرفیت های آبی را به سمت صنعت سوق دهیم، در حالی که می‌توان برای بهبود مدیریت آب در کشاورزی فعالان این حوزه را به سمت مصرف کشت های کم آب بر مانند زعفران سوق داد که بیشترین بازدهی را داراست. 

این عضو کمیسیون صنعت و معدن مجلس شورای اسلامی افزود: جهت کنترل مصرف و استفاده بهینه از آب در حوزه کشاورزی باید زمینه استفاده از کنتورهای حجمی فراهم شود، آموزش‌های لازم جهت کشت مناسب به کشاورزان داده شود و تجمیع اراضی و آبیاری نوین در دستور کار قرار گیرد تا فرآیندهای کنونی اصلاح شود، استان مرکزی در بحش کشاورزی مزیت‌های بسیار خوبی دارد که نباید مورد غفلت قرار گیرد، در کنار آن باید در دوران محدویت‌آبی بهترین بهره را از منابع موجود ببریم.

ایران گرفتار خطای استراتژیک در استقرار صنایع آب‌بر

وی با اشاره به اینکه امروزه صنعت در برخی موارد از منابع آب شرب استفاده می‌کند، اظهار کرد: با اختصاص 400 لیتر در ثانیه پسآب فاضلاب اراک به صنعت می‌توان 400 لیتر از آب شرب را آزاد کرد که قطعا در توسعه اراک مفید خواهد بود، از طرفی استراتژی استقرار صنایع آب‌بر در استان‌های درگیر مشکلات آبی خطای بزرگی است. صنایع نیازمند به آب باید در کنار سواحل و در جنوب و شمال کشور مستقر شوند ولی تاکنون اشتباهات استراتژیک بسیاری در این حوزه صورت گرفته است و به جای اینکه به سمت سواحل حرکت کنیم صنایع را در کنار معادن مستقر کرده‌ایم.

مقدسی اضافه کرد: استان مرکزی با توجه به تنگناهای منابع آبی باید سیاست توسعه صنایع‌کم‌آب‌بر را دنبال کند و متناسب با اقلیم و جغرافیا دست به توسعه صنعتی بزند و در کنار آن به منظور تقویت کشاورزی استان صنایع متناسب با این حوزه استقرار یابند. 

وی با تاکید بر اینکه استان مرکزی به عنوان استانی صنعتی شناخته شده است، اما در کشاورزی قابلیت‌های خوبی دارد، گفت: امروز استان مرکزی بیشتر از ظرفیت جمعیت خود محصول کشاورزی تولید می کند و در حوزه گل، ماهیان زینتی، حبوبات، گندم، تولید شیر و گوشت توانمندی بالایی از خود نشان داده است که با این تفاسیر استان مرکزی در واقع استانی کشاورزی هم هست و در کنار صنعت باید این ظرفیت عظیم استان شناخته و معرفی شود.

مقدسی در کنار ظرفیت‌های صنعتی و کشاورزی استان مرکزی، گردشگری را به عنوان یک ظرفیت بالا در استان قابل توجه و استفاده دانست و گفت: استان مرکزی دارای آثار طبیعی، تاریخی، هویتی بسیار بوده و مهد بسیاری از بزرگان سیاسی و فرهنگی کشور است که این قابلیت می‌تواند به حضور تورهای گردشگری در استان منتهی شود، براین اساس باید این پتانسیل معرفی و تقویت شود.

ایجاد ظرفیت تولید 2000 واگن با توسعه ریلی هزار کیلومتری در کشور

وی در ادامه به توانمندی‌های استان مرکزی در حوزه حمل و نقل اشاره و بیان کرد: در برنامه ششم توسعه کشور باید هر سال هزار کیلومتر ریل در کشور ساخته شود که سال گذشته به دلیل محدودیت منابع مالی 500 کیلومتر انجام شد، اما امسال با تامین منابع خارجی و مذاکرات صورت گرفته با هند‌ی‌ها و روس‌ها این پروژه اجرایی خواهد شد و از آنجاکه به ازای ساخت هر کیلومتر ریل در کشور ساخت 2 واگن نیاز است، چنین پروژه‌ای می تواند تولید 2 هزار واگن را برای کارخانجات واگن‌سازی کشور به دنبال داشته باشد.

این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با تاکید بر لزوم تقویت صنایع ریلی کشور به برخی پروژه‌های بزرگ کشور در این راستا اشاره کرد و گفت: در قرارداد تولید چهار و 900 واگن برای روس‌ها تولید سه هزار و 600 دستگاه به دو کارخانه واگن‌پارس اراک و فولاد درخشان اضفهان واگذار شده است، در کنار آن قرارداد تولید 50 دستگاه لوکوموتیو توسط واگن‌پارس نیز منعقد شده است که امید است با رفع محدودیت های اعتباری صندوق توسعه ملی انجام این تولیدات سرعت گیرد.

خوشه ریلی کشور در آستانه تحول و تقویت/روزگار رونق در انتظار واگن سازها 

وی اضافه کرد: علاوه بر قراردادهای مذکور برای تولید واگن‌های مترو نیز مذاکراتی صورت گرفته است و قرارداد تولید واگن‌های کوچک مورد نیاز در حمل مواد معدنی با شرکت مس در شرف انعقاد است که این پروژه‌ها در تقویت خوشه ریلی بسیار موثر خواهد بود و استان مرکزی بواسطه برخورداری از صنایع ریلی می‌تواند در این خوشه پیشتاز باشد.

مقدسی به دوخطه‌شدن راه‌آهن اراک – قم اشاره کرد و گفت: امسال برای این پروژه در پیوست بودجه 97 ردیف اعتباری دیده شده است و در کنار آن خطوط ریلی آنتی بین‌شهری اراک - امیرکبیر - مهاجران در حال شکل‌گیری است و خط آهن اراک - اصفهان که از خمین عبور می‌کند نیز در دستور کار است، علاوه بر این خط آهن تهران – کربلا، خطوط ریلی تهران – رشت و تهران - ارومیه نیز از دیگر پروژه‌های صنعتی ریلی کشور است که با اجرای این خطوط، صنایع ریلی اراک در تولید خطوط ریلی، واگن و تجهیزات ریلی تقویت می شوند و حرف اول را خواهند زد.

عایدات 35 میلیاردی خط ریلی زاهدان چابهار برای ایران

وی با اشاره به وضعیت کنونی کشور، فشارهای امریکا و ضرورت تدابیر لازم در راستای تکمیل خط ریلی زاهدان – چابهار گفت: این پروژه 9 کشور محصور در خشکی در شمال ایران را از طریق راه‌آهن به آب‌های آزاد متصل می‌کند چراکه خزر دریاچه است و ورود به آب‌های آزاد از طریق آن دشوار است و در این شرایط کشورهای شمال ایران می توانند با استفاده از خطوط ریلی این کشور به آب‌های آزاد جنوب ایران وصل شوند و این ظرفیت 35 میلیارد دلار برای کشور عایدات به همراه دارد.

بخش معدن بهترین گزینه برای آینده اقتصاد بدون نفت کشور

مقدسی در خصوص وضعیت معادن کشور بیان کرد: بخش معدن یک بخش پرمزیت در کشور بوده و با توجه به برخی استراتژی‌های جهانی مبتنی بر کاهش قیمت نفت، بخش معدن بهترین گزینه برای آینده اقتصاد بدون نفت کشور است، چراکه ایران بواسطه جغرافیای خود در حوزه ذخایر معدنی مزیت بالایی دارد و استان مرکزی نیز در این راستا ظرفیت‌های قابل بهره‌برداری زیادی در اختیار دارد، به شکلی که در مطالعات انجام شده در 17 سال پیش 45 ماده معدنی در استان شناسایی شد که در حال حاضر شاید به 2 برابر افزایش یافته باشد و باید از این ظرفیت بهره‌برداری مناسبی صورت گیرد.

وی بر لزوم نوسازی ناوگان معدنی و تجهیزات و ماشین‌آلات معدنی که یک دنیا کار برای هپکو و دیگر شرکت‌های تولیدی و صنعتی کشور به همراه خواهد داشت تاکید کرد و گفت: توجه به نوسازی ناوگان معدنی نه تنها معادن بلکه صنایع مرتبط با معدن را نیز فعال می‌کند و کاری پایدار قلمداد می‌شود. اگر خام فروشی نکنیم و وارد صادرات فرآورده‌های معدنی شویم قطعا روند رو به رشدی در حوزه معدن کشور حاصل می‌شود.

وی افزود: با وجود چند برابر شدن برداشت از معادن در دولت تدبیر و امید، اما هنوز ظرفیت این حوزه به صورت کامل شناسایی نشده است.
این عضو هیات تحقیق و تفحص معادن مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه این هیات گزارشی از آخرین وضعیت معادن کشور تهیه کرده است، گفت: بخش عمده‌ای از حقوق معدنی توسط دولت بازگردانده نشده است، متاسفانه در اکثر استان‌ها وزارت صنعت در تامین حقوق و دریافت حقوق دولتی دقت نکرده و در پرداخت مطالبات شهرستان‌های معدنی نیز اقدام نکرده است.

وی گفت: این گزارش تهیه شده ولی هنوز به صحن مجلس ارائه نشده است، اما همه استان‌ها به تکاپو افتاده‌اند و وزارت صنعت نیز به موضوع ورود کرده است که امید است این امر موجب تقویت معادن و پرداخت حقوق دولتی آنها و توسعه شهرهای معدنی شود.

سرمایه‌گذاران 650 میلیون یورویی در راه استان/بانک مرکزی موانع انتقال پول را رفع نکرده است

مقدسی در ادامه به تلاش‌های صورت گرفته جهت جذب سرمایه‌گذاران به استان اشاره کرد و گفت: اخیرا سرمایه‌گذاری خارجی تمایل خود را به منظور سرمایه‌گذاری 650 میلیون یورویی در حوزه نیروگاه‌های خورشیدی در استان اعلام کرده است که با برگزاری جلسات متعدد و اعلام حمایت استاندار مرکزی، این سرمایه گذار به ستاد جذب سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی و دستگاه‌های مربوطه معرفی شد و در حال حاضر مشغول انتقال پول هستند، همچنین یک سرمایه‌گذار اسپانیایی درصدد ورود منابع در حوزه کشاورزی و پرورش بوقلمون است، اما بانک مرکزی در انتقال وجوه هنوز موانع را رفع نکرده است.

وی تصریح کرد: تلاش می کنیم که اراکی‌های مقیم خارج از کشور نیز برای سرمایه‌گذاری جذب شوند، اخیرا خانمی در روسیه که اصالت اراکی دارد در حوزه تامین منابع در روسیه فعال شده است و سعی در جذب سرمایه‌گذاران روسی دارد و حتی در حوزه ریلی نیز فعالیت‌های مثبتی داشته است که اگر موانع بانکی و سرمایه‌گذاری رفع شوند می‌توان در جذب این سرمایه‌گذاری تسریع و تسهیل ایجاد کرد، اما عملکرد بانک مرکزی، خودتحریمی و فشارهای امریکا مشکلات نقل و انتقال پول را رقم زده است، هرچند علیرغم این مشکلات، استراتژی ما تامین منابع خارجی است.

این نماینده مجلس شورای اسلامی به وضعیت ارزی کشور اشاره کرد و با بیان اینکه کشور حدود 100 میلیارد دلار درآمد ارزی دارد ولی واردات‌مان به 50 میلیارد دلار نمی‌رسد، گفت: بخش گردشگری و دانشجویی و ... هم رقمی معادل 25 میلیارد دلار ارز را به خود اختصاص می‌دهند، بر این اساس با توجه به درآمد ارزی موجود قاعدتا با موضوع ارز مازاد در کشور مواجه هستیم.

ارز و سکه درون خانه ها به بانک‌ها هدایت شود

وی بیان کرد: سال گذشته بانک مرکزی و دولت نرخ سود سپرده را به 15 درصد کاهش داد، این اتفاق در سطح کلان استراتژی خوبی است، اما اگر زیرساخت‌ها و بسته‌های تشویقی و حمایتی در نظر گرفته نشوند سپرده‌ها و تسهیلات وارد بخش تولید نمی‌شود. متاسفانه این پیش‌بینی اتفاق افتاد و سپرده‌های مردم به بازار خرید ارز و سکه وارد شد و در واقع نقدینگی مردم صرف خرید طلا و ارز و انباشت در خانه و صندوق‌های امانات شد و کاهش سود سپرده‌های بانکی خروج سپرده‌ها از بانک و شوک به بازار را رقم زد، خوشبختانه شب عید بانک‌ها بخشی از سود سپرده‌ها را به 20 درصد افزایش دادند که این سیاست بخشی از نقدینگی را تحت کنترل درآورد، اما همچنان بخش عمده‌ای از نقدینگی کشور در دست مردم است و شوک ابتدای سال مربوط به اعمال این سیاست توسط دولت و بانک ‌ها بود.

مقدسی با تاکید بر اینکه دولت به ناچار باید این سیاست را ادامه دهد و نیازهای اساسی مردم در این برنامه دیده شده است، افزود: مشکل تامین منابع ارز در کشور وجود ندارد، سیاست اعمال شده خوب است و باید به دوره ثبات برسیم. در این راستا دولت باید ارز و سکه درون خانه ها را با ایجاد سیاست تشویقی همراه با سود مناسب به بانک‌ها منتقل کنند.

وی در ادامه درخصوص وضعیت شهرستان‌های حوزه انتخابیه خود گفت: به منظور اطلاع دقیق از مشکلات شهرستان‌های خنداب و کمیجان به صورت مستمر در شورای اداری شهرستان‌ها، بازدیدهای شهرستانی و روستایی حاضر هستم و ضمن تعامل با مسئولان شهرستان‌ها تلاش بر این است که مسئولان محلی و کشوری را برای تسریع در رفع چالش‌ها به خنداب و کمیجان دعوت کنیم. در این راستا مطالباتی همچون مطالبات بخش کشاورزی، حق و حقوق خرید تضمینی کشمش، افزایش اعتبار جهت آبیاری تحت فشار پیگیری شده و به ثمر نشست و حتی برای توسعه روستاها نیز جلسات ستاد اقتصاد مقاومتی در روستاها برگزار می‌شود.

نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان در مجلس شورای اسلامی اختصاص 14 میلیارد تومان به حوزه راه خنداب و 11 میلیارد تومان به محور آهنگران - ساروق و کمیجان از طریق اعتبارات سفر ریاست‌جمهوری، بهره‌برداری از بیمارستان خنداب، پیگیری وضعیت آب روستایی و واقعی شدن اعتبارات عمرانی سهم شهرستان‌ها و ارتباط با رابطین شهرستانی جهت انعکاس مشکلات و مطالبات مردم را بخشی از اقدامات و پیگیری‌های انجام شده در حوزه انتخابیه خود عنوان کرد.

توسعه اشتغال روستایی شاه بیت تحقق مهاجرت معکوس

وی با اشاره به اصلاح لایحه اشتغال روستاها و شهرهای زیر 10 هزار نفر و ارائه لایحه 1.5 میلیارد دلاری توسط دولت در سال 96 در بحث اشتغال روستایی بیان کرد: در حوزه انتخابیه اراک، خنداب و کمیجان کلیه شهرها به غیر از اراک جمعیتی کمتر از 10 هزار نفر دارند که با تلاش‌های صورت گرفته و افزوده شدن این شهرها به لایجه دولت زمینه اختصاص این تسهیلات برای این شهرها فراهم شد و بانک‌ها نیز در کنار دولت این لایحه را حمایت کردند.

مقدسی سهم استان مرکزی از این اعتبار را  102 میلیارد تومان عنوان کرد که دو برابر این رقم توسط استانداری طرح معرفی شده است و گفت: خوشبختانه بانک‌ها نیز در پرداخت تسهیلات تسریع کرده‌اند و اگر طرح با موفقیت اجرا شود به دنبال اختصاص مجدد منابع از صندوق توسعه ملی و سایر منابع هستیم چراکه توسعه اشتغال روستایی شاه بیت حفظ جمعیت فعلی روستاها و مهاجرت معکوس از شهرها و به روستاهاست. 

وی یکی از مطالبات به حق مردم خنداب و کمیجان را داشتن نماینده مختص شهرستان‌های خود عنوان کرد و افزود: خواسته مردم این دو شهرستان وجود نماینده مستقل است که این مهم از ابتدای دوره دهم مجلس با پیگیری انجام شده در کمیسیون شوراها مصوب شد و قرار شد حوزه انتخابیه اراک، خنداب و کمیجان سه نماینده داشته باشد که یک نماینده مختص این دو شهرستان باشد.

قول مساعد سازمان انرژی اتمی برای بیمارستان هسته‌ای خنداب  

مقدسی در خصوص پیگیری بیمارستان هسته‌ای خنداب نیز اظهار کرد: ماه گذشته با دکتر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی جلسه‌ای داشتیم و در خصوص تقویت بیمارستان خنداب و احداث بیمارستان هسته‌ای شهرستان قول مساعد داده شد، اما تاکید شد که مکانیابی احداث این بیمارستان مقرراتی دارد که در حال بررسی است، همچنین بحث اورژانس هوایی در دیدار نوروزی با وزیر بهداشت مطرح و با موافقت هلال‌احمر و تلاش مجموعه استان مقرر شد مکانیابی آن انجام شود که با انجام این امر استقرار هلی‌کوپتر نیز به سرعت انجام خواهد شد.

به اعتبار 11 میلیاردی تالاب میقان اکتفا نمی‌کنیم

وی در خصوص وضعیت آلودگی هوای اراک نیز تصریح کرد: بحث آلودگی هوا دغدغه همه کلانشهرهاست که بخشی از آن ناشی از آلایندگی صنایع، بخشی حاصل آلاینده‌های متحرک و خودروهاست و بخشی ناشی از آسیب به تالاب‌ها و حوضه‌های آبریز است. در سفر ریاست جمهوری برای تالاب میقان اراک 11 میلیارد تومان اعتبار به تصویب رسید که به این مبلغ اکتفا نمی‌کنیم و خواهان افزایش آن هستیم. در خصوص صنایع نیز امروز نیروگاه مدعی است که مازوت استفاده نمی‌کند و اگر موردی مبنی بر تخلف نیروگاه و مازوت‌سوزی آن انعکاس داده شود، برخورد خواهیم کرد.

این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی به وضعیت آلایندگی شرکت آلومینیوم ایران اشاره کرد و گفت: در 2 سال اخیر تعدادی از خطوط قدیمی شرکت اصلاح و دیگ‌های قدیمی از مدار خارج شد که اتفاق مثبتی است، در کنار آن بوته‌کاری در تالاب میقان متناسب با اقلیم در حال انجام است و با توجه به اینکه یکی از حوضه‌های آبریز تالاب و تامین کننده حقابه آن حوضه قره‌کهریز است، در سال 95 و 96 بخشی از حقابه تامین و در حال حاضر وضعیت تالاب رو به بهبود است و علیرغم خشکسالی موجود، رطوبت منطقه مناسب است.

مسائل زیست‌محیطی همچنان در اولویت است

وی افزود: در بحث حمل و نقل و بهسازی ناوگان عمومی جهت اختصاص اتوبوس‌های گازی پیگیری‌های لازم انجام گرفت.
مقدسی با بیان اینکه در خصوص منشاء بیماری‌هایی همچون سرطان در اراک اختلاف‌نظر وجود دارد، اظهار کرد: در حال حاضر میزان و آمار بروز سرطان در اردبیل که با مشکلات آلودگی هوا همچون اراک روبرو نیست، بیشتر از اراک است. بر همین اساس باید علل و عوامل بروز بیماری‌ها بررسی شود و با هم‌افزایی دستگاه‌های اجرای شرایط رصد شده و جهت بهبود اقدام شود. در راستای کاهش آلودگی هوای اراک در سطح کشور سلسله اقداماتی را دنبال کردیم و قطعا پیگیری‌ها با شتاب بیشتر ادامه خواهد داشت چراکه مسائل زیست‌محیطی همچنان جزو اولویت‌های ماست.

پیشنهاد من لغو 58 متری است/اصرار بر طرحی که مشمول مرور زمان شده جایز نیست 

وی در خصوص پروژه 58 متری به عنوان یکی از چالش‌های شهر اراک با تاکید بر اینکه اجرای طرح های‌تحول‌آفرین در شهرسازی‌ها همواره طرفدار دارد، گفت: نکته قابل تامل اینجاست که اصرار بر اجرای طرحی که مشمول مرور زمان شده باشد، 14 سال از آن گذشته باشد و شهروندان بواسطه آن آسیب دیده باشند، جایز نیست و با توجه به این شرایط بنده پیشنهاد لغو طرح را دادم. در واقع می‌توان راهکارهای جایگزین مانند احداث تونل بدون برهم خوردن بافت تاریخی شهر را با هزینه کمتر اجرایی کرد که هنوز مشاور در این خصوص به نتیجه نهایی نرسیده است و شورای شهر نیز به عنوان متولی شهر و اجرای طرح، علیرغم پیشنهاد من اصرار بر اجرای آن دارد.

دبیر فراکسیون مدیریت شهری مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: استاندار و معاون عمرانی وی نیز خواستار اجرای طرح هستند و می‌گویند که منابع را تامین می‌کنیم، سکوت چندماهه من در راستای اجرای طرح 58 متری در این راستاست که شاهد تدبیر و راهکار استاندار و معاون عمرانی وی در این خصوص باشم. تاکنون جلساتی در این خصوص برگزار و با سرمایه‌گذاران صحبت شده است، اما نمود عملی در اجرا نمی‌بینیم. از استاندار، معاون وی و شورای شهر می خواهم اگر برنامه‌ای در خصوص اجرای این طرح دارند شفاف برای مردم بیان کنند چراکه طرح برای مردم آزاردهنده شده است.

تا این لحظه قانع نشده‌ام

وی تصریح کرد: اگر واقعا طرح امکان اجرا دارد مردم را قانع و طرح را اجرایی کنند و اگر ندارد تصمیم شجاعانه بگیرند. 14 سال بلاتکلیف گذاشتن مردم زیبنده نیست، باید با مردم صادقانه برخورد کرده و بیش از این تعلل نشود. در این راستا اگر کمکی از ما برآید حاضر به کمک هستیم، اما تا این لحظه در این خصوص قانع نشده‌ام.

به شرافتم قسم در حد توان تلاش کردم

مقدسی در پایان در ارزیابی عملکرد خود بیان کرد: به شرافتم قسم آنچه در توان داشتم طی 2 سال اخیر به کار گرفتم تا مطالبات مردم پیگیری شود، در مجلس نماینده‌ای برجسته باشم و این دوره را دوره‌ای متفاوت کنم. بر این اساس از دیدگاه‌های بسته در حوزه بین‌الملل فراتر رفتیم و در بحث سیاسی و سرمایه‌گذاری با تدبیر و عقلانیت عمل کردم، سعی کردم مشی معتدل داشته باشم و از افراط و تفریط دوری کردم و به همین دلیل اصولگرایان تندرو علیه من هستند و برخی از اصلاح‌طلبان نیز به عملکردم نقد دارند اما شاکله اصلاح‌طلبان در مرکز من را قبول دارند و به عنوان نماینده ای متعهد به مشی اصلاح‌طلبان آنچه در وسعم بوده، کم نگذاشته‌ام و با تمام وجود خود را درگیر مطالبات و پیگیری امور مردم کرده‌ام.




انتهای پیام

ارسال خبر به دوستان

* گیرنده(ها):

آدرس ایمیل ها را با علامت کاما از هم جدا نمایید. (حداکثر 3 آدرس پست الکترونیکی گیرنده را وارد نمایید)
متن ارسال:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:
آدرس سایت شما:
* آدرس پست الکترونیکی:
* متن:
* کد مقابل را وارد نمایید: