• دوشنبه ۱۲ شهریور ماه، ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۵
  • دسته بندی : اجتماعی
  • کد خبر : 976-6784-5
  • خبرنگار :
  • منبع خبر : ----

/دوشنبه های صنفی/

این فرمان چرخ زندگی را نمی چرخاند

از صبح خروس خوان تا سیاهی شب در شهر می چرخند و به دنبال روزی حلالند، هزار مشکل را تحمل می کنند تا شب با دست پر راهی خانه شوند .

پای درد دلشان که بنشینی پُرند از حرف، گله و شکایت از بی عدالتی. از اقتصاد، سیاست، ترافیک و همه چیز می گویند و می نالند، اما با وجود همه اینها در نهایت، شاکرند و کار می کنند.

به گزارش ایسنا، منطقه مرکزی، هرچقدر هم که علم بهتر از ثروت باشد در آخر شکی نیست که گذران زندگی با اقتصاد و پول گره خورده است، مردم از صبح تا شب درگیر کارند تا بلکه چرخ زندگی بچرخد. در ماه های اخیر که نوسانات اقتصادی افزایش پیدا کرده است، مشاغل بسیاری با چالش های جدی مواجه شده اند و یکی از اقشاری که معتقدند حق آنها به خوبی ادا نمی شود، تاکسی داران هستند.

از فشارهای زیادی که تحمل می کنند می گویند، آنچنانکه گاه فکر می کنی باید بدخلقی هایشان را نادیده بگیری، کافی است از صبح تا شب در سرما و گرما پشت فرمان بنشینی و با 10 ها نفر برخورد کنی که هر کدام مشکلات خاص خود را دارند، آن زمان است که به بدخلقی برخی از رانندگان خرده نمی گیری.

هرسال بهار که فرا می رسد منتظرند تا قدری نرخ کرایه ها افزایش یابد، اما می گویند این افزایش ها هیچ گاه دردی از آنها دوا نکرده است .

آنها علیرغم ساعت کاری طولانی همچنان در مضیقه مالی هستند و بروز هر مشکل اقتصادی در کشور زندگی آنان را دگرگون می کند. متاسفانه گرانی های اخیر و مشکلات اقتصادی که جامعه را درگیر خود کرده این قشر را بیشتر متحمل فشار و خسارت کرده است.

قیمت لوازم ماشین دو برابر شده/مسافرکش های شخصی شهر را گرفته اند

یکی از تاکسی‌داران با بیان اینکه تجهیزات مورد نیاز ماشین به قدری افزایش قیمت داشته که حتی افزایش کرایه تاکسی هم دردی از تاکسی داران دوا نمی کند و عملا خرج و دخل جور در نمی آید، گفت: مشکل بزرگ تاکسی داران وجود مسافرکش های شخصی است که هیچ نظارتی بر آنها نمی شود.

وی گفت: متاسفانه وضعیت این شغل طوری شده که هر کس به راحتی به آن وارد می شود. بازنشسته ها یا معلم ها در اوقات فراغت شان مسافرکشی می کنند و فعالیت تعدادی از آنها را در خط خودمان شاهد هستیم که به راحتی و بدون نظارت مسئولان با استفاده از خودروهای شخصی شان مسافرکشی می کنند، برخی مسئولان تقصیر را گردن مسافر می اندازند که نباید سوار ماشین های شخصی شود در صورتی عجله یک مسافر باعث می شود که توجهی به ماشین شخصی و تاکسی نکند.

رجبی افزود: در کنار این مسافرکش های شخصی حتی تاکسی‌داران هم خطوط و ایستگاه تاکسی را رعایت نمی کنند، به عنوان مثال برخی از خطوط تاکسی مسافر بیشتر و مسیر مناسب تری دارند و تاکسی های پراکنده در شهر به راحتی وارد این خطوط می شوند و هر روز در یک نقطه کار می کنند.

با تاکسی به جایی نمی رسیم/هزینه بیمه هم گران شده است

وی با تاکید براینکه کار کردن بر روی تاکسی علاوه بر همه سختی هایی که دارد عایدی چندانی هم ندارد، گفت: خرج و دخل ما برابر است، نه پس اندازی داریم، نه مسافرتی، کافی است ماشین هم خراب شود، آنوقت هزینه های اضافه هم تحمیل می شود. یک راننده تاکسی از 2 ساعت بعد از سال تحویل تا 2 ساعت مانده به تحویل سال مشغول کار است بلکه زندگی اش را بچرخاند، اما فقط زورش به تامین خرج روزانه می رسد.

این راننده تاکسی عنوان کرد: از تاکسی‌داری به جایی نمی رسیم، با این افزایش قیمت تجهیزات و لوازم یدکی ماشین که دو برابر رشد داشته اند، شرایط سخت تر هم شده است، حتی هزینه بیمه ماشین که سال گذشته یک میلیون و 200 بوده امسال یک میلیون و 650 شده است.

وی درخصوص افزایش کرایه ها گفت: طبق تصمیمات اخذ شده، کرایه مسیرهای دورتر به مرکز شهر مانند الهیه و فاطمیه کرایه هزار و 400 تومان تعیین شده است در حالی که این مسیر در واقع تا مرکز شهر 2 مسیر محسوب می شود، از طرفی قیمت ها را رند نمی کنند در این شرایط 100 تومانی از کجا بیاوریم که به مسافر باقی پول را پرداخت کنیم. تنها کافیست که تاکسی‌داران 100 تومان بیشتر بگیرند تمام سیستم نظارتی با تاکسی‌دار برخورد می کند، اما زمانی که تاکسی‌داران خواستار کنترل و نظارت می شوند کسی جوابگو نیست.

اسنپ کار تاکسی ها را کساد کرده است

رجبی در خصوص مدیریت ایستگاه و خطوط تاکسی افزود: باتفاق تاکسی های خط تصمیم گرفتیم یک مامور راهنمایی رانندگی برای مدیریت خط و جلوگیری از مزاحمت مسافرکش های شخصی در اختیار داشته باشیم و حتی رانندگان هزینه اینکار را هم متقبل شدند و بخشی از مسیر را نیز طی کردیم، اما راهنمایی و رانندگی گفت که تنها برای ساعتی از روز می توانیم این امکان را در اختیار شما قرار دهیم و در نهایت به جایی نرسیدیم و همچنان مسافرکش های شخصی به راحتی مسافران را جابجا می کنند.

وی با اشاره به آغاز به کار اسنپ در اراک گفت: فعالیت این رانندگان نه تنها کار تاکسی‌داران بلکه تاکسی های بی سیم را نیز تحت تاثیر قرار داده اند چراکه کرایه را براساس قیمت غیرواقعی می گیرند، از یک سر شهر به سمت دیگر شهر می روند و تنها 3500 تومان دریافت می کنند، جالب اینجاست که همین امر باعث نارضایتی رانندگان اسنپ هم شده و خود آنها می گویند با تاکسی و از راه مسافرکشی بیشتر دریافتی داریم و پس از مدتی از آن خارج می شوند چراکه نمی صرفد، در واقع این تاکسی های اینترنتی تنها با جذب مستمر راننده کار تاکسی ها را کساد کرده اند.

به بازنشستگان تاکسی ندهید

یکی دیگر از تاکسیداران به ایسنا گفت: شرایط اقتصادی به شکلی پیش رفته است که در حال حاضر 12 قسط بانکی من عقب افتاده چراکه خرج زندگی بالا رفته است، با تاکسی نمی توان زندگی را چرخاند و این موضوع یکی از درگیری های ما تاکسی‌داران است و نمی دانیم باید چکار کنیم.

احمدی افزود: الان در خط ما 5 نفر بازنشسته هستند که ماهی 2 تا 3 میلیون حقوق دارند، اما تاکسی گرفته اند و کار می کنند درحالی که باید به بازنشسته ها تاکسی ندهند.

به زحمت با افزایش کرایه تاکسی ها موافقت شد

سرپرست سازمان مدیریت حمل و نقل بار و مسافر شهرداری اراک در خصوص افزایش قیمت کرایه تاکسی ها به ایسنا با اشاره به فعالیت 2 هزار و 520 دستگاه تاکسی در اراک گفت: این تعداد شامل تاکسی های بی سیستم 133(130 دستگاه) و 1828(300 دستگاه) و 84 دستگاه تاکسی ویژه هم هست که دارای پلاک شخصی و غیر زرد رنگ هستند و با دریافت مجوز خاص و ویژه از سازمان فعالیت دارند و 47 خط تاکسیرانی نیز فعال است

وی افزودک ما متوجه مشکلات و هزینه های تاکسی‌داران هستیم و می دانیم که این افزایش ها قطعا حق مطلب را ادا نمی کند، اما باید براساس نرخ رسمی تورم کشور افزایش نرخ کرایه تاکسی انجام گیرد.

حجت الله مرادی گفت: این افزایش 18.44 درصدی کرایه های تاکسی در اراک با مصوبه شورای شهر انجام گرفت و با وجود مخالفت برخی از اعضا با افزایش قیمت و علیرغم مخالفت یکی از اعضای هیات تطبیق فرمانداری، در نهایت موفق به متقاعدسازی آنها و کسب موافقت با افزایش نرخ شدیم.

وی با تاکید بر اینکه در این خصوص نباید احساسی برخورد کرد چراکه باید با توجه به افزایش قیمت ها در کلیه اقلام و اجناس، از طریق افزایش قیمت کرایه تاکسی برخی از مشکلات تاکسی‌داران را رفع کرد، افزود: البته تمام تلاش خود را برای رند شدن قیمت ها داشتیم و در نهایت مجاز و مجبور به این میزان افزایش شدیم. در مجموع نمی توان نگاهی یک جانبه به موضوع داشت، باید مشکلات جامعه و همچنین تاکسی‌داران را در نظر گرفت و با اعتدال رفتار کرد.

مرادی گفت: پیگیر هستیم که کرایه و پول خرد جمع شود و با رایزنی با چند شرکت امکان پرداخت کرایه از طریق تلفن همراه با نصب برنامه ای همراه با بارکد مهیا شود، همچنین با توجه به نزدیک بودن مهرماه و اختصاص بخشی از تاکسی ها به سرویس مدارس تلاش داریم که شرایط برای جلوگیری از بروز مشکل در تردد شهروندان مدیریت شود.

وی افزود: در همین راستا سعی مجموعه بر این است که تا قبل از شروع مدارس 50 دستگاه اتوبوس جدید وارد ناوگان شود که بخشی از نیاز ترددی از طریق اتوبوس انجام شود و جای خالی تاکسی های ویژه سرویس مدارس کمتر احساس شود، اما قطعا موضوع تاکسی مدارس از طریق تاکسی های ویژه دنبال خواهد شد.

مرادی با اشاره به آموزش 500 راننده تاکسی برای سرویس ویژه مدارس افزود: با توجه به اینکه رانندگان تاکسی دارای صلاحیت و از اماکن و راهنمایی و رانندگی مورد تایید قرار گرفته اند اصرار بر استفاده از تاکسی ها ویژه سرویس مدارس است، البته امسال در قالب شرکت هایی این موضوع دنبال می شود که شاید بهصورت 100 درصدی امکان منع استفاده از تاکسی محقق نشود، اما قطعا برای سال آینده سازوکاری تدوین می شود که این شرکت ها بحث سرویس مدارس را به صورت کامل مدیریت کنند.

2 سال است به بازنشستگان تاکسی نمی دهیم

وی همچنین در خصوص منع ارائه مجوز تاکسی به بازنشستگان بیان کرد: این موضوع از 2 سال گذشته ممنوع شده و تا این لحظه نیز هیچ تاکسی به بازنشستگان داده نشده است، اما در گذشته تعدادی از بازنشستگان با طی مراحل قانونی تاکسی دریافت کرده اند که امروز ممانعت از ادامه کار این افراد به راحتی میسر نیست چراکه این امر در زمان خود به صورت قانونی انجام شده است، اما در حال حاضر فقط افراد بیکار و بدون حقوق دولتی تاکسی دریافت می کنند.

سرپرست سازمان مدیریت حمل و نقل بار و مسافر شهرداری اراک در خصوص ممانعت از تردد مسافرکش های شخصی نیز با بیان اینکه این بحث به یکی از اساسی ترین معضلات تاکسی داران بدل شده است، اما شهرداری ضابط قضایی نیست، تصریح کرد: با توجه به اینکه شهرداری امکان برخورد قضایی با مسافرکش های شخصی را ندارد به همین دلیل این موضوع از طریق پلیس راهور در حال پیگیری است.

استفاده از پلیس راهور برای مدیریت مسافرکش های شخصی

وی افزود: متاسفانه پلیس راهور با کمبود نیروی انسانی درگیر است، اما در آخرین پیشنهاد مطرح شده که طی انعقاد قراردادی با بنیاد تعاون ناجا از مامورانی که در شیفت استراحت هستند برای مدیریت و اعمال نظارت بر ایستگاه های تاکسی استفاده شود که ما موافق این موضوع هستیم و تلاش داریم برای تامین هزینه ها مشارکت تاکسی‌داران در این امر را نیز در اختیار داشته باشیم.

مرادی اضافه کرد: البته از دیروز در ابتدای خیابان قائم مقام فراهانی این موضوع انجام شده است و با توجه به اینکه در این راستا بحث بیکاری و معیشت افراد نیز مطرح است باید سازوکار مناسبی به کار گرفته شود و به دلیل اینکه این امر یکی از اصلی ترین خواسته های تاکسی داران است تلاش می کنیم در این زمینه اقدام عاجلی صورت گیرد.

5 تاکسی متخلف به پارکینگ منتقل شد

وی درخصوص دریافت کرایه ای بیش از کرایه تعیین شده در مواقع خاص مانند بارندگی ها گفت: قطعا اگر تخلفی از سوی تاکسی داران انجام شود می توان به تلفن 33130500 و یا سامانه 10007993 اعلام تخلف کرد که به سرعت رسیدگی می شود و حتی طی چند روز اخیر 5 تاکسی به دلیل تخلف به پارکینگ منتقل شدند، همچنین کارنامه 20 تاکسی مشمول موارد انضباطی شد، اما برای جلوگیری از تخلفات باید راهور همراه سازمان باشد که در این راستا جلسات هماهنگی در حال پیگیری است.

سرپرست سازمان مدیریت حمل و نقل بار و مسافر شهرداری اراک در پاسخ به نقد برخی از مسافران که با پیاده شدن در میانه راه باید هزینه کامل کرایه را پرداخت کنند، تصریح کرد: اگر مسافری در میانه راه سوار شود باید کمتر از کرایه تعیین شده مسیر پرداخت کند، اما اگر مسافران در ایستگاه تاکسی سوار شوند حتی اگر در میانه راه پیاده شوند باید کرایه کامل پرداخت شود، این حق تاکسی‌دار است چراکه ممکن است در طول مسیر مسافر نداشته باشد و در این راستا تاکسی دار متضرر می شود.

مرادی در خصوص عدم تمایل مسافرکش های شخصی برای دریافت تاکسی گفت: تعداد تاکسی در اراک به نسبت دیگر شهرها بیشتر است، هزینه تاکسی و استهلاک آن بالاست و کرایه ها نیز به نسبت پایین است به همین دلیل مسافرکش های شخصی رغبتی به دریافت تاکسی نشان نمی دهند البته با بازرسی های خطوط و ایستگاه ها و دوربین های نصب شده بخشی از مسافرکش های شخصی در ایستگاه ها کنترل شده اند، اما انجام کامل این امر کمک راهور را می طلبد.

 

 


انتهای پیام

ارسال خبر به دوستان

* گیرنده(ها):

آدرس ایمیل ها را با علامت کاما از هم جدا نمایید. (حداکثر 3 آدرس پست الکترونیکی گیرنده را وارد نمایید)
متن ارسال:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:
آدرس سایت شما:
* آدرس پست الکترونیکی:
* متن:
* کد مقابل را وارد نمایید: