• دوشنبه ۱۹ شهریور ماه، ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۷
  • دسته بندی : فرهنگی و هنری
  • کد خبر : 976-1485-5
  • خبرنگار : 10130
  • منبع خبر : ----

سرزمين ما سرزمين آدم‌هاي شفاهي است

مدیر مسئول مجله بخارا گفت: گرفتاري ما اين است كه سرزمين ما سرزمين آدم‌هاي شفاهي است.

به گزارش ایسنا، منطقه مرکزی، علي دهباشي در نشستی با اصحاب رسانه که در آئین شب بخارا در اراک برگزار شد، درخصوص گسست فرهنگي ايجاد شده در جامعه عنوان كرد: اين گسست عميق نيست و به کمک وسعت رسانه ها مرزها برداشته شده است به طوري امروز امکان اطلاع از آنچه در پاريس اتفاق مي افتد در هر نقطه اي از جهان وجود دارد، اما فضا و فعاليت هاي فرهنگي كم است و كم كاري در جامعه ديده مي شود.

وي در خصوص اثرگذاري سلبريتي ها در جامعه گفت: در همه جاي دنيا اين فضاي اثرگذاري وجود دارد و سلبريتي ها به دليل تبليغ عوامانه طيف بيشتري را همراه خود مي كنند، اما نكته اينجاست كه اگر تلويزيون فرانسه براي سلبريتي ها وقت مي گذارد، براي فرهنگ نيز زمانی را اختصاص مي دهد، اما در كشور ما اينچنين نيست. از آنجاکه اگر فضا در اختیار نويسنده قرار بگیرد، آزردگي هاي خود را بيان مي كند، پس از چنین فضایی محروم می شود و در این شرایط عرصه به دست سلبريتي ها افتاده است كه اين شرايط بسيار بد است.

وي اظهار كرد: در گذشته اگر مجله جوانان به چاپ مي رسيد، در كنار آن مجله رودكي، يغما، انديشه هنر و ... نيز فعاليت داشتند، اما ظاهرا در اين دوران مديران فرهنگي جامعه برايشان راحت تر است كه با سلبريتي ها كار كنند تا فعالان فرهنگي.

دهباشي با بيان اينكه زردنويسي همواره وجود داشته و مخاطب خود را دارد، افزود: در اين شرايط بايد ادبيات جدي نيز مورد توجه قرار گيرد و جلسات ادبيات جدي برگزار شود. در اين راستا فعالان رسانه اي و خبرگزاري ها مي توانند نقش تعيين كننده ای را در قالب مصاحبه با فعالان عرصه ادبيات ایفا کنند.

وي با بیان اینکه شعر متاسفانه در شرايط بسیار بدي قرار دارد، گفت:  وسعت شعر ما به اندازه اقيانوس و عمق آن به اندازه يك بند انگشت است. اين روزها چاپ راحت شده و با ٢٠٠ تا ٣٠٠ هزار تومان مي توان صاحب كتاب شد، سال ١٣٤٦ نادر نادرپور آماري گرفت كه براساس آن ٢٠ هزار شاعر شناسایی شد ولی امروز شايد آمار شعرا به ١٠٠ هزار نفر رسيده باشد و در مقابل، تيراژ بالايي را شاهد نيستيم چراكه شاعران جوان ما با سرچشمه شعر فارسي ارتباط ندارند، اين ارتباط قطع شده است و مكنونات ذهني و تاثرات خود را با استفاده از كلماتي محدود بيان مي كنند.

وي تصريح كرد: با گنجینه لغات ٢٠٠ كلمه ای نمي توان شعري ماندگار برجای گذاشت. گنجينه كلمات و واژگان شاعران كم است و با محدودیت واژگانی که به آن دچار هستند، از عشق، جدايي و درد عاطفي شعر مي گويند که در واقع در همان لحظه نوشتن مرگ نوشته فرا مي رسد. در مجموع بدون توجه به سرچشمه زبان فارسي و ٥ شاعر بزرگ كشور نمي توان شعري ماندگار خلق كرد.

دهباشي رمز ماندگاري سعدي و حافظ را عبور از دهه‌ها و سده‌ها دانست و درخصوص توجه به ادبيات فولكور و لهجه ها بيان كرد: در دنيايي كه هجوم زبان انگليسي و فرانسه را در آن شاهديم پرداختن به ادبيات محلي و لهجه ها براي ماندگاري فرهنگ عامه مهم است و سنگرهاي هويت ملي ما را حفظ کرده و تاريخ اجتماعي مردم ايران را بازگو مي كند.

دهباشي عنوان كرد: امروز دانمارك ٦ ميليون جمعيت دارد و تنها يك روزنامه آن، يك ميليون تيراژ دارد، در حالی که تیراژ تمام روزنامه هاي كشور به يك ميليون نمي‌رسد و تا زماني كه در قالب حضور در يك كار مدني روزنامه نخريم و موظف به خريد كتاب نشويم وضع ما همين خواهد بود، گرفتاري ما اين است كه سرزمين ما سرزمين آدم‌هاي شفاهي است.

وي با بيان اينكه امروز نقدي وجود ندارد و افراد با گذری در تلگرام تمامي نياز خود را رفع مي كنند و حتي مجلات نيز دست به كپي زده اند و خبرنگار پاي تلفن مي نشيند و خبر تهيه مي كند و هيچ گاه نمي بينيد كه فرصتي را براي متقاعد سازي بزرگان و مصاحبه اختصاص دهد، گفت: تا زماني كه اين چنين فكر شود قطعا نمي توان كار جدي انجام داد و مجله جدي به چاپ رساند.

دهباشي تصريح كرد: اهالي فرهنگ و ادب باید فعالانه رفتار کنند و بايد به سراغ بزرگان برويم، اما متاسفانه تنبلي، شهرت طلبي و عدم كنش اجتماعي باعث شده است كه این افتاق نيفتد. براي انجام كاري بزرگ در اين سرزمين باید از خيلي چيزها گذشت و بدون چشمداشت اقدام کرد تا چيزي ساخته شود.

وي درخصوص وضعيت موسيقي كشور نيز بيان كرد: هيچگاه نگران نباشيد كه يك استاديوم بزرگ براي موسيقي راك پر مي شود، اما تالار رودكي خالي مي ماند، عيبي ندارد همه سليقه ها بايد عرصه فعالیت داشته باشند، اما زماني شرايط به درستي پيش مي رود كه امكانات براي طرف مقابل و موسيقي سنتي نيز فراهم باشد، موسيقي و ادبيات راه خود را پيدا مي كند، فقط براي اثرگذاري بايد مشاركت داشت.

دهباشي بيان كرد: شب بخارا با بودجه و منابع دولتي شكل نگرفته است بلكه خواستيم كاري را به انجام برسانيم و ايده اي است تا بتوانيم با مخاطبان بخارا ارتباط بگيريم و شخصيت هايي كه كمتر شناخته شده اند را بشناسانيم.

در اين نشست بهرام پروين گنابادي نیز با اشاره به اينكه ناچاريم به سمت رمان برويم، گفت: رمان ژانر ادبي امروز دنياست و هركس از دريچه اي خاص به دنيا نگاه مي كند.

اين نويسنده بيان كرد: سرزمين ما سرزمين شعر بوده است و بواسطه نزديكي داستان كوتاه به شعر، حرکت به سمت داستان كوتاه آغاز شد و سپس وارد دنياي رمان شدیم.

وي آينده رمان در كشور را بواسطه حضور رمان نويسان خوش فكر و مستعد، درخشان دانست و گفت: آينده ژانرهاي ادبي به سمت رمان مي رود، داستان كوتاه غني تر مي شود، اما از طرفي سواد منتقدان ادبي ما بايد زياد شود.

پروين گنابادي با بيان اينكه هرگاه حاكميت وارد حوزه هدايت امور شد فضا خراب شد، گفت: امروزه دانشجويان مجبورند براي کسب امتياز، مقالات علمي و پژوهشي خود را در مجلات چاپ كنند، در حالی که مزخرف‌ترين كار دنيا نوشتن مقاله براي مجلات علمي و پژوهشي است.

وي با اشاره به اينكه نظريه پردازي يك شبه شكل نمي گيرد، افزود: باور و سنت هاي ما اين چنين بوده است كه بواسطه قدرت ادبيات‌مان، تغييرات در آن را نمي پذيريم. در واقع ادبيات كشور آخرين سنگری بود كه نظريات و تغييرات را پذيرفت و شعر نيز آخرين ژانرادبي بود که تغيير كرد كه البته باوري غلط بود.

پروين گنابادي بيان كرد: تا جامعه سير تاريخي را طي نكند، به نظريه پردازي نمي رسد و بايد اين روند طي شود.


انتهای پیام

ارسال خبر به دوستان

* گیرنده(ها):

آدرس ایمیل ها را با علامت کاما از هم جدا نمایید. (حداکثر 3 آدرس پست الکترونیکی گیرنده را وارد نمایید)
متن ارسال:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:
آدرس سایت شما:
* آدرس پست الکترونیکی:
* متن:
* کد مقابل را وارد نمایید: