• چهارشنبه ۲۱ شهریور ماه، ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۰
  • دسته بندی : فرهنگی و هنری
  • کد خبر : 976-1685-5
  • خبرنگار :
  • منبع خبر : ----

هنر هفتم؛ اولویت چندم؟

بعد از گذشت بیش از صد سال از ورود صنعت سینما به کشورمان، یک سوال مهم اینست که امروز سینما در اولویت چندم افراد جامعه برای گذراندن اوقات فراغت قرار دارد.

به گزارش ایسنا، منطقه مرکزی، در سال 1379 در چهارمین جشن بزرگ سینمای ایران و همزمان با بزرگداشت صدمین سال ورود سینما به ایران بود که 21 شهریور ماه به عنوان "روز ملی سینما" شناخته و وارد تقویم شد و هر ساله جشن خانه سینما در این روز برگزار می شود. ولی سوال اساسی اینجاست که بعد از گذشت بیش از صد سال از ورود این صنعت به ایران و گسترش ابزارهای ارتباط جمعی افراد جامعه حضور در سینما را برای گذراندن اوقات فراغت، در اولویت خود قرار می دهند یا خیر؟

برای یافتن پاسخ این سوال به سراغ چندنفر از شهروندان اراکی رفتم.

اولویت اول کافی شاپ

رضا 22 ساله در پاسخ به این سوال که تماشای فیلم در سینما اولویت چندم او برای گذراندن اوقات فراغت است؟ گفت: ترجیح می دهم بیشتر با گروه هم سال خود در کافی شاپ وقت بگذارنم و در واقع سینما اولویت آخر است.

او معتقد است که خود و گروه همسالانش بیشتر نیاز به فضایی شاد برای گذران اوقات فراغت شان دارند تا در چنین فضایی بتوانند ساعت ها به گپ و گفت با یکدیگر بگذرانند.

تاثیر تبلیغات خانوادگی بر انتخاب فیلم

زهرا دانشجوی دانشگاه اراک نظر متفاوت نسبت به رضا دارد، وی با بیان اینکه نمی توان در این زمینه براساس اولویت بندی اظهار نظر کرد گفت: نه تنها من بلکه سایر افراد جامعه تحت تاثیر تبلیغی که اطرافیان درخصوص یک فیلم انجام می دهند برای تماشای آن در سینما تصمیم می گیریم و البته در این میان کارگردان، بازیگران و ژانر فیلم نیز در تصمیم گیری ها بسیار مهم است.

وی افزود: بنده گاهی مواقع به دلیل تبلیغات فراوانی که از سوی خانواده و دوستانم نسبت به فیلم اکران شده در سینما شده است، تماشای یک فیلم در سینما را در اولویت اول خود قرار داده و حتی برای بار چندم به اتفاق دوستان و خانواده برای تماشای همان فیلم به سینما رفته ام ولی مواقعی هم بوده که محتوای فیلم با سلیقه من جور نبوده و سینما در اولویت آخر بنده برای گذران اوقات فراغت قرار داشته است.

اولویت، فیلم کودک

خانمی که به همراه دختر کوچکش برای تماشای فیلم کودک به سینما آمده است، گفت: به دلیل  مشغله فراوانی که به سبب شغلم دارم، حضور در سینما در اولویت آخر من قرار دارد و ترجیح می دهم این وقت را در کنار خانواده و آشنایانم در بیرون از شهر سپری کنم، البته زمانی که مجرد و کمی جوان تر بودم سینما از اولویت های اصلی بنده بود، ولی بالا رفتن سن، متاهل شدن و بالاخص مادر شدن تاثیر بسزایی در اینکه سینما در اولویت چندمم قرار گیرد، دارد.

وی که چندسالی است فقط برای تماشای فیلم کودک آنهم به اصرار فرزندش به سینما آمده می گوید: در منزل لوح های فشرده متعدد کارتون و فیلم کودک تهیه کرده ام، ولی دخترم دوست دارد در کنار هم سن و سالانش برای تماشای فیلم کودک به سینما بیاید.

هزینه سینما بالاست

خانمی که در یکی از شرکت های خصوصی شاغل است، در حالی که لبخندی به لب دارد، گفت: سینما ابزار گذران اوقات فراغت مرفهین بی درد است! کافی است یک حساب سر انگشتی بکنید، آنوقت خواهید فهمید که هزینه های تماشای فیلم در سینما بالاست. هزینه بلیت و تنقلات برای یک خانواده 4 نفره در شرایط امروز جامعه بالاست و آنها ترجیح می دهند، این هزینه را در موارد دیگری همچون پیک نیک و امثال آن هزینه کنند.

وی ادامه داد: در بین همکارانم بارها شاهد بودم، تا زمانی که شرکت بلیت نیم بها و رایگان در اختیار آنان قرار نمی داد، در طول سال به ندرت سینما می رفتند، خود بنده در دو سال گذشته با استفاده از طرح نیم بهای که سه شنبه ها اجرا می شد به اتفاق خانواده سینما می رفتتم ولی از ابتدای سال تا کنون فقط یک بار سینما رفته ام.

فقط فیلم طنز/مردم نیازمند شادی اند

پدری که به اتفاق خانواده برای تماشای فیلم طنز به سینما آمده با بیان اینکه اگر ژانر فیلم اکران شده طنز باشد، سینما می روم، گفت: نه تنها بنده و خانواده، فکر کنم اکثر خانواده های ایرانی زمانی سینما را در اولویت قرار می دهند، که فیلم اکران شده محتوای طنز داشته و در آن هنرپیشه های مطرح بازی کنند.

وی ادامه داد: باید قبول کرد، در جامعه ای که صدا و سیمای آن فیلم ها و سریال های بی کیفیتی تولید می کند و جوابگوی سلیقه خانواده ایرانی نیست و مهمتر از همه مدام در فیلم ها و سریال های تولید شده مضامینی غمگین را نشان می دهد، مخاطب برای رفع نیاز خود به فضای شاد و رفع خستگی ذهنی به دنبال فیلم طنز می گردد و همین امر باعث شده که تماشای فیلم در سینما جنبه سرگرمی و گذران وقت داشته باشد.

سینما اولویت زمستانی/گزینه های محدود گذران اوقات فراغت برای جوانان

علی 23 ساله با بیان اینکه تماشای فیلم در سینما در فصل زمستان در اولویت اول بنده قرار دارد، گفت: مکان های تفریح و گذران اوقات فراعت در اراک کم است و قطعا هر چه هوا سردتر می شود، گزینه های موجود برای گذراندن اوقات فراغت نیز کمتر خواهد شد. از طرفی جوان بیکاری که بخشی از هزینه هایش را از پدرش دریافت می کند، قطعا گزینه های محدودی برای گذراندن اوقات فراغت دارد، به همین لحاظ برای اینکه در هزینه هایم صرفه جویی کنم گزینه های کم خرج و به صرفه را انتخاب می کنم.

وی ادامه داد: در فصل بهار و تابستان به جرات می توانم بگویم، سینما در اولویت آخرم قرار دارد و ترجیح می دهم در کنار دوستانم در یک پارکی دور هم جمع شده و حتی قلیان بکشیم، ولی وقتی فصول پاییز و بالاخص زمسنتان فرا می رسد، به دلیل سرد بودن هوا، تنها تفریح سرگرم کننده مقرون به صرفه برای امثال بنده سینماست.

سینما مخاطبانش را دارد

مسئول فروش بلیط سینما فرهنگ اراک نظر متفاوتی دارد، وی با بیان اینکه سینما مخاطبان خود را دارد، گفت: بنده بواسطه شغلم شاهد حضور افراد مختلف در سینما هستم. برخی افراد به صورت کاملا تخصصی به سینما می آیند و پای ثابت فیلم های کارگدانان و بازیگران مورد علاقه شان یا ژانرهای مورد علاقه خود هستند.

وی ادامه داد: مخاطب سینما افزایش پیدا نکرده ولی کم هم نشده و آمار فروش بلیت سینما را که مورد بررسی قرار می دهم، تغییر چندانی با گذشته صورت نگرفته است. باید قبول کرد هر چند محتوای فیلم، قیمت بلیط و ... در کاهش و افزایش حضور افراد در سینما نقش دارد، ولی هنوز سینما مخاطبان خود را دارد و خوشبختانه مشکل کاهش مخاطب سینما وجود ندارد.

بهار، رکورددار استقبال از سینما

مدیر سینما عصر جدید اراک با بیان اینکه استقبال عمومی از سینما در فصل بهار بویژه ایام عید نوروز بیشتر است، گفت: با تجهیز و زیبا سازی فضای داخل سینما خوشبختانه استقبال مخاطبان از سینما کم نیست، ولی نکته ای که قابل تامل است، اینست که فروش بلیت فیلم های طنز و فیلم کودک در صدر قرار دارد.

وی ادامه داد: قیمت بلیت تاثیر چندانی در کاهش و افزایش مخاطب ندارد، همانطور که شاهد هستیم حداقل دو سال است، بخشی از فیلم های جشنواره فیلم فجر در این سینما همزمان با جشنواره فیلم فجر اکران می شود، با اینکه قیمت بلیط سینما در این ایام بالاتر از ایام معمولی است، ولی شاهد هستیم کل ظرفیت سالن پر می شود و می توان نتیجه گرفت این محتوای فیلم و تبلیغات آن است که مخاطب را ترغیب به حضور در سالن سینما می کند.

رقابت تکنولوژهای نوین ارتباط جمعی با سینما

محسن شریفی، مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز با بیان اینکه پیش رفت به سوی مدرن شدن برای افراد جامعه دارای وجوه مثبت و منفی است، گفت: تکنولوژهای نوین ارتباط جمعی به نوعی جای بسیاری از فعالیت های فرهنگی و هنری را گرفته است، در واقع هم اکنون فضای مجازی و تکنولوژهای نوین ارتباط جمعی رقیب رسانه های مکتوب، کتاب و رقیب سینما هم شده است. امروز مخاطب در انتخاب نحوه گذران اوقات فراغت یا پرداختن به فعالیت های فرهنگی و هنری بواسطه قرار گرفتن در دایره وسیع فناوری اطلاعات، با گزینه های متعددی روبروست، به عنوان مثال با یک کنترل می تواند بیش از 200 الی هزار شبکه تلویزیونی و سینمایی را در اختیار داشته باشد.

وی ادامه داد: طبعا وقتی برای فرد این همه انتخاب وجود داشته باشد، ترجیح می دهد در محیط شخصی و خصوصی خودش فیلم های سینمایی مورد علاقه اش را دنبال کند. عامل عمده ای که مخاطب را از سینما رویگردان کرده و جمعیت مخاطب سینما را کاهش داده است، قطعا تکنولوژی  نوین ارتباطات است و عوامل دیگر همچون کیفیت و محتوای فیلم و غیره در رده بعدی علل کاهش مخاطب سینما قرار دارند.

شریفی با بیان اینکه امروز ذائقه مخاطب سینما فرق کرده است، گفت: تغییر نگاه و سلیقه مخاطب سینما یکی از عوامل مهم عدم حضور و استقبال افراد از سینما است، اگر نگوییم همه فیلم ها، ولی بخشی از محتوای فیلم های سینمایی تولید شده در کشور ما، پاسخگوی ذائقه مخاطب امروز سینما نیست.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان در پایان اظهار کرد: کاهش مخاطب سینما فقط در سینمای کشور ما اتفاق نیفتاده است، در کشورهای توسعه یافته هم اخیرا بساط سالن های سینمایی بزرگ برچیده شده و به سمت احداث سالن های سینمایی کوچک تر رفته اند، این نوع سیاست در دستور کار حوزه سینمایی کشور هم قرار گرفته است.


انتهای پیام

ارسال خبر به دوستان

* گیرنده(ها):

آدرس ایمیل ها را با علامت کاما از هم جدا نمایید. (حداکثر 3 آدرس پست الکترونیکی گیرنده را وارد نمایید)
متن ارسال:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:
آدرس سایت شما:
* آدرس پست الکترونیکی:
* متن:
* کد مقابل را وارد نمایید: