• چهارشنبه ۴ مهر ماه، ۱۳۹۷ - ۱۵:۳۳
  • دسته بندی : علمی و آموزشی
  • کد خبر : 977-891-5
  • خبرنگار : 10130
  • منبع خبر : ----

معاون وزیر:

جوانان ما ماهر نيستند/آموزش مهارتي خلاء توسعه پايدار را رفع مي كند

معاون وزير تعاون، کار و رفاه اجتماعي گفت: آموزش هاي مهارتي به عنوان يك استراتژي درون زاي توسعه، خلاء توسعه پايدار را رفع مي كند.

به گزارش ايسنا، منطقه مركزي، سليمان پاك سرشت در اولين جلسه شوراي مهارت استان با بيان اينكه آموزش هاي مهارتي همچنان در كشورهاي توسعه یافته به عنوان ابزار كليدي در زمينه اصلاح امور مورد توجه است، افزود: با وجود آنكه در فرهنگ و آيين ما به بحث آموزش تاكيد فراوان شده است، اما تاكنون اثرگذاري ملموسي از آموزش ديده نشده است و مصداق اين امر فارغ التحصيلان بيكار هستند كه به مسئله اي در كشور بدل شده است.

وي با اشاره به اينكه حتي آموزش هاي آموزش و پرورش نيز نتايج مدنظر را به دنبال نداشته است، گفت: جوانان ما ماهر نيستند و حتي برنامه هاي آموزشي در كشور به شكلي است كه در ١٨ سالگي يك جوان مهارت لازم براي ورود به بازار كار را ندارد.

پاك سرشت تصريح كرد: امروز پس از سال ها صرف هزينه هاي فراوان، آموزش عالي در حال تغيير رويكرد است و به اين امر رسيده است كه نبايد اين ميزان هزينه در آموزش عالي و دانشگاه صورت مي گرفت، اين رويكرد به معناي نفي علم و علم آموزي نيست بلكه توجه به آموزش مهارتي را مدنظر قرار داده است.

وي عنوان كرد: آموزش مهارتي علمي است كه به ثروت و توسعه مي انجامد و فرد را به توانمندي مي رساند تا امكان گذران زندگي را داشته باشد و در واقع يك استراتژي درون زاي توسعه است كه در رفع فقر موثر خواهد بود.

رييس سازمان فني و حرفه اي كشور آموزش هاي مهارتي را رفع كننده خلاءهاي موجود در امر توسعه پايدار و بهره وري نيروي كار در كشور دانست و گفت: شوراي مهارت در توسعه اين آموزش ها نقش و ماموريت گسترده اي دارد، بايد براي جلوگيري از هدررفت منابع نيازسنجي داشت و آموزش ها براساس نيازها، موقعيت جغرافيايي و نوع رشته ها و تقاضا انجام گيرد و در واقع اين امر كليدي ترين اهداف اين شورا محسوب مي شود.

وي با تاكيد بر توجه به امكانات و تجهيزات موجود جهت ارائه آموزش ها و ايجاد پيوند و زنجيره بين عرضه و تقاضاي نيروي كار بيان كرد: شوراي مهارت شوراي آموزش فني و حرفه اي نيست بلكه برنامه نويسي مهارتي استان را دنبال خواهد كرد و فني و حرفه اي در واقع ارائه دهنده خدمات است. همچنين بايد اين شورا در توزيع مراكز آموزش فني و حرفه اي نيز تصميم سازي كند.

پاك سرشت اضافه كرد: سازمان فني و حرفه اي در دوره اي توسعه بي برنامه را پشت سر گذاشته است و بايد اين روند اصلاح شود، از ظرفيت بخش غيردولتي استفاده كرد و آينده پژوهي مشاغل آينده استان و اثربخشي آموزش ها نيز رصد شود و عدالت آموزشي و ترويج فرهنگ كار و مهارت آموزي مورد توجه قرار گيرد.

معاون وزير كار، تعاون و رفاه اجتماعي با بيان اينكه انتظار مي رود كه فني و حرفه اي استان مركزي برنامه سالانه خود را از سازمان دريافت نكند چراكه اختيارات لازم تفويض شده است، افزود: مطلوب است كه برنامه ريزي، رصد، كنترل و پايش زير نظر استاندار مركزي انجام شود چراكه تمركزگرايي در آموزش آسيب زننده است و سازمان اين روند را اصلاح كرده است و با توجه به اينكه بايد يك سوم رشد اقتصادي كشور از ناحيه افزايش بهره وري انجام گيرد بايد توسعه متكي بر نيروي كار داخلي را  دنبال كرد.

به گزارش ايسنا، در اين جلسه اعضاي شورا نظرات و پيشنهادات خود را جهت توسعه آموزش هاي مهارتي ارائه كردند.

انتهای پیام

ارسال خبر به دوستان

* گیرنده(ها):

آدرس ایمیل ها را با علامت کاما از هم جدا نمایید. (حداکثر 3 آدرس پست الکترونیکی گیرنده را وارد نمایید)
متن ارسال:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:
آدرس سایت شما:
* آدرس پست الکترونیکی:
* متن:
* کد مقابل را وارد نمایید: