• دوشنبه ۱ بهمن ماه، ۱۳۹۷ - ۰۹:۱۶
  • دسته بندی : فرهنگی و هنری
  • کد خبر : 9711-185-5
  • خبرنگار :
  • منبع خبر : ----

مدیرکل میراث فرهنگی:

اولین تقویم گردشگری جامع استان مرکزی در حال تدوین است

مدیرکل میراث فرهنگی استان مرکزی گفت: برای نخستین بار تقویم گردشگری جامع استان مرکزی مشتمل بر روزهای معین شده آیین و رسوم، مشاهیر و مفاخر، جشنواره ها و روزهای خاص با هدف معرفی ایام و همچنین برگزاری مراسم برای تعدادی از آنها در حال تدوین است.

به گزارش ایسنا، منطقه مرکزی، علیرضا ایزدی در جمع خبرنگاران افزود: در صنعت به روز گردشگری دنیا، برندسازی در کنار تبلیغات دوبال توسعه گردشگری هستند که متاسفانه در هیچ کدام از این دو موضوع ورود موفقی نداشته ایم. این در حالی است که شاهد هستیم کشورهایی دارای جاذبه های اندک، تاریخ کوتاه و تمدن کم اثر در طول تاریخ توانسته اند با این دو بال، آسمان اقتصاد گردشگری را بپیمایند و در حقیقت کشورهای دیگر را در سایه بلند پروازی های خود قرار دهند.

وی اظهار کرد: در ایران نیز استان هایی که توانسته اند نقاط طلایی برند گردشگری را به خود اختصاص دهند بیشترین بهره را از گردشگران خارجی و به خصوص داخلی برده اند اما متاسفانه در این مورد ناموفق بوده ایم و در مسیری تکراری و غیرخلاقانه حرکت کرده ایم.

ایزدی در ادامه گفت: حرکت در مسیر توسعه گردشگری، پیش درآمدهایی را می طلبد که قسمتی از آنها مانند تاریخ، جاذبه های کم نظیر و فرهنگ غنی در استان موجود است. گام دوم ارائه زیرساخت هاست که در این مقوله گرچه کمبودهای آزاردهنده ای وجود دارد اما به هر صورت تا حدود قابل قبولی تامین کننده نیازهای آغار راه هستند. اما در دو مقوله اساسی برندسازی و تبلیغات نه تنها موفق نبوده ایم بلکه خرابی هایی را نیز به بار آورده ایم.

ایزدی در ادامه با اشاره به وجود اقدامات ضد تبلیغ در حوزه مفاخر و مشاهیر استان گفت: سال ها شعار دادیم که این استان زادگاه و خاستگاه مفاخر ایران زمین است اما برای این مهم نه تنها برنامه هدف دار ارائه ندادیم بلکه با تکرار این شعار، گردشگرانی را به استان جذب کردیم که در سفره میزبان " هیچ" ندیدند. اکنون در دوره ای قرار نداریم که قاشق خالی در دهان گردشگران بگذاریم و متوقع باشیم به توسعه گردشگری رسیم. باید برای هر تبلیغ، شعار یا ایده ای، یک برنامه هدفمند داشته باشیم و طبق مسیر مشخص شده حرکت کنیم. اصرار بی برنامه بر موضوع مفاخر متاسفانه در حال تبدیل شدن به یک ضد تبلیغ است چراکه صرف بیان این موضوع که فلان شهر یا روستا زادگاه یک فخر تاریخ ایران است، برای یک هدف گردشگری مکفی نیست بلکه می بایست خوراک فکری مناسبت و داده های اغنایی را به گردشگران ارائه دهیم تا در نهایت از حضور در آن جامعه احساس رضایت کنند.

مدیرکل میراث فرهنگی استان افزود: تدوین تقویم گردشگری استان یکی از اقدامات کوچک اما مهم در حوزه برندسازی است و در حقیقت به یک برنامه تبدیل می شود که در صورت برخورداری از شاکله استوار، می تواند به یک برنامه استانی برای تمام دستگاه ها بدل شود.

ایزدی در پایان گفت: این اقدام که برای نخستین بار با چنین کیفیتی در حال تهیه است در هر ماه، روزهایی را مشخص می کند که می بایست در آن روزها برنامه هایی را ارائه داد تا بتوان گام در راه برندسازی گذاشت. در حال حاضر 50 روز در این تقویم مشخص شده که امکان کم یا بیشتر شدن را دارد. این روزها مشتمل بر  آیین و رسوم، مشاهیر و مفاخر، جشنواره ها و روزهای خاص با هدف معرفی ایام و همچنین برگزاری مراسم برای تعدادی از آنها در این ایام است.


انتهای پیام

ارسال خبر به دوستان

* گیرنده(ها):

آدرس ایمیل ها را با علامت کاما از هم جدا نمایید. (حداکثر 3 آدرس پست الکترونیکی گیرنده را وارد نمایید)
متن ارسال:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:
آدرس سایت شما:
* آدرس پست الکترونیکی:
* متن:
* کد مقابل را وارد نمایید: