• چهارشنبه ۱۷ بهمن ماه، ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۷
  • دسته بندی : علمی و آموزشی
  • کد خبر : 9711-987-5
  • خبرنگار : 10154
  • منبع خبر : ----

مدیرکل فنی و حرفه‌ای استان مرکزی:

هدف ما توانمندسازی نیروی انسانی و ایجاد امید مضاعف است/ضرورت ورود خیرین به حوزه مهارت آموزی

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان مرکزی ضمن درخواست از خیرین برای ورود به این حوزه بیان کرد: خیرین به مجموعه فنی و حرفه‌ای مانند مدرسه نگاه کنند و با در اختیار دادن فضاهایی به عنوان فضای کارگاهی در این کار خیر مشارکت کنند تا ما بتوانیم از این ظرفیت استفاده کنیم.

به گزارش ایسنا، منطقه مرکزی، سعیدرضا شاه محمدی در نشستی با اصحاب رسانه که در سالن جلسات اداره کل آموزش فنی و حرفه‌ای استان مرکزی برگزار شد، بیان کرد: برای امسال و سال آتی شعار افتخار به گذشته و امید به آینده را باید خیلی جدی گرفت و باید در نظر داشت که چه چیزی باعث موفقیت و سربلندی پیروزی انقلاب اسلامی و هشت سال دفاع مقدس شد.

وی ادامه داد:  وقتی به علل آن می‌نگریم چیزی جز توانمندی و وحدت نیروی انسانی و پیروی از دستورات رهبری به عنوان عوامل موثر در این پیروزی ها مشاهده نمی کنیم. اینها به ما یاد می‌دهد که اگر می خواهیم از جنگ اقتصادی که اکنون در آن قرار گرفته ایم موفق عبور کنیم، باید با افتخار به گذشته نگاه کنیم و همان کارهایی که دیگران انجام دادند که به عنوان سرباز بر عهده ماست، کمک کنیم و دست به دست هم دهیم تا مشکلات اقتصادی را رفع کنیم.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان مرکزی با اشاره به اینکه از نکاتی که در راستای رفع مشکلات اقتصادی اهمیت دارد و باید مورد توجه قرار بگیرد، توانمندی نیروهای انسانی و ایجاد امید مضاعف است، تأکید کرد: یکی از برنامه‌های اداره کل آموزش فنی و حرفه‌ای برای سال 98 برنامه ریزی برای توانمندسازی نیروهای انسانی و توانمندسازی افراد در عرصه اقتصاد با ایجاد مهارت و مهارت آموزی به همه اقشار است.

شاه محمدی گفت: سازمان فنی و حرفه‌ای از سال 1359 به اسم سازمان فنی و حرفه‌ای کشور شکل گرفت و قبل از آن در سال 1339 چیزی به نام مهارت آموزی در این قالب شکل گرفته بود که البته به این وسعت امروز نبود، با این وجود در سال 1359 سازمان فنی و حرفه‌ای از ادغام سه دستگاه اداره کل تعلیمات حرفه‌ای، صندوق کارآموزی و کانون کارآموزی، تحت عنوان سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور شکل گرفت.

وی ادامه داد: شاید در سال 1359 تنها یک مرکز با هفت حرفه و سه آموزشگاه آزاد در استان وجود داشت ولی امروز با تلاش تمامی همکاران به نقطه‌ای رسیده ایم که 21 مرکز آموزشی ثابت در تمامی 12 شهرستان استان ویژه خواهران و برادران، بیش از چهار مرکز جوار دانشگاهی و بیش از 13 مرکز جوار کارگاهی‌ مستقر در صنعت داریم.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان با اشاره به شروع آموزش در پادگان‌ها به صورت پایلوت از سال گذشته و ادامه آن با جدیت بیشتر در سالجاری، خاطرنشان کرد: این طرح تحت عنوان طرح قرارگاه مهارتی اجرایی می شود و بیش از 200 درصد تعهدات ما در زمینه قرارگاه مهارتی در پادگان‌ها انجام شده است. هدف از اجرای این طرح اینست که سربازانی که در طول مدت سربازی مشغول گذراندن وظیفه سربازی خود هستند، مهارتی را فرا بگیرند تا بعد از پایان خدمت از این مهارت استفاده کرده و بتوانند شغلی برای خود ایجاد کنند یا با تکیه بر این مهارت از فرصت های شغلی موجود استفاده کنند.

وی همچنین با اشاره به اینکه بخش خصوصی در کنار ما بوده است، عنوان کرد: در تمامی بخش‌ها تا 29 دی ماه سالجاری بیش از 119 درصد عملکرد داشته ایم.

شاه محمدی افزود: یکی دیگر از کارهایی که در سال 96 و سالجاری ادامه داشت طرح ایران مهارت بود که طرح مشترکی بین سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور و وزارت آموزش ‌و پرورش است و با هدف ارائه آموزش‌های مهارتی به دانش آموزان مقاطع تحصیلی هفتم، هشتم و نهم اجرایی می شود تا نوجوانان ما حداقل با یک مهارت آشنا شوند و بتوانند از ظرفیت مهارتی پیش بینی شده چه در بخش خصوصی و چه دولتی استفاده کنند.

وی ادامه داد: تا امروز هزار و 114 نفر را در طرح اوقات فراغت سال تحصیلی 98-97 آموزش داده ایم که با سرعتی که در نیمه اول سال 98 پیش بینی می‌کنیم امیدواریم، این رقم به دو برابر برسد.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان گفت: یکی از نگرانی‌ها و نیز اهدافی که در سال 98 پیگیر آن هستیم، رفع فقر مهارتی بوده که اگر بتوانیم با دوره‌هایی مثل طرح ایران مهارت و مشابه این طرح‌ها به همه جوانان یاد بدهیم اگر چه رفتن به دانشگاه خوب است ولی اگر کسی بخواهد شغلی را یاد بگیرد، باید از مهارت برخوردار باشد و اگر کسی مهارت داشته باشد، این امتیاز، خود زمینه ساز اشتغال پایدار خواهد بود.

وی با اشاره به فعالیت‌های صورت گرفته در حوزه بانوان، بیان کرد: چه در بخش خصوصی و چه در بخش دولتی بیش از 10 هزار نفر خانم را آموزش داده ایم که هم اوقات فراغت آنها پر شده و هم می‌توانند حتی در قالب خوداشتغالی و کارآفرینی کارهای خوبی را انجام دهند.

شاه محمدی با اشاره به اینکه از سوالاتی که از ما پرسیده می‌شود این است که آیا افرادی که گواهینامه فنی و حرفه‌ای را دریافت کرده اند شاغل شده اند، تأکید کرد: خیلی از جوانان ما و افرادی که مدرک مهارتی دارند، نمی‌دانند چگونه مهارت خود را به بازار معرفی و به شغل تبدیل کنند و این از مشکلات اساسی ماست.

وی همیچنین افزود: برای سال آتی علیرغم حفظ رشته‌های آموزشی، با نظر مسئولین شهرستانی و استانی برآنیم تا با برگزاری دوره‌های کارآفرینی، بازاریابی، فروش و اخلاق حرفه‌ای و دوره‌هایی که باعث ایجاد انگیزه می‌شود، کمک کنیم که دارندگان مهارت های مختلف، نحوه استفاده درست از مهارت خود را فرا گرفته و به سمت استغال هدایت شوند.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان در پاسخ به اینکه در فنی و حرفه‌ای چند درصد از آموزش ها منجر به شغل می‌شود، اظهار کرد: وظیفه ما این است که آموزشی بدهیم که منجر به اشتغال شود همچنین این نکته را باید در نظر داشت که وظیفه اصلی آموزش فنی و حرفه‌ای ایجاد اشتغال نیست بلکه وظیفه اصلی ما هدایت و راهنمایی افراد است. در واقع کمک مجموعه دستگاه‌های مرتبط نیاز است تا با ایجاد یک فرایند، این افراد جذب حوزه اشتغال شوند.

وی با اشاره به اینکه تمامی آموزش‌های ما در مراکز دولتی رایگان است، افزود: در سال 97 بیش از 52 همایش در کل استان در همه شهرستان‌ها در راستای اشتغال، کارآفرینی، کسب و کار و بازاریابی دیجیتال برگزار کردیم.

شاه محمدی گفت: کاری که در سالجاری پیگیری کردیم و در سال آینده نیز به دنبال آن هستیم، برگزاری شورای عالی مهارت با ریاست استاندار و دبیری اداره کل آموزش فنی و حرفه‌ای است که با هدف بومی سازی آموزش‌های مهارتی در استان در راستای سند آمایش استان و شهرستان، اجرا می شود.

وی با تاکید بر اینکه در شورای عالی مهارت تنها اداره کل آموزش فنی و حرفه‌ای متولی آموزش نیست، خاطرنشان کرد: همه دستگاه‌هایی که می‌توانند در زمینه آموزش مهارت آموزی ما را کمک کنند در کنار ما باشند تا این مهم را به انجام برسانیم.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان با اشاره به دستور ریاست سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور مبنی بر بومی سازی، ادامه داد: بومی سازی رشته ها و آموزش ها بر اساس نیاز و توانمندسازی استان انجام می شود و در این راستا همه نیازهای آموزشی احصاء و برنامه ریزی نیز در این رابطه صورت گرفته است.

وی یادآور شد: جدای از تمامی موارد مذکور، سه هدف بزرگ دیگر داریم که شامل توسعه فرهنگ مهارت آموزشی و کارآفرینی در سال 98، ارائه آموزش‌های تقاضا محور و مورد نیاز بازار کار و توسعه مهارت آموزی در راستای تحقق عدالت اجتماعی است که آنرا بیشتر در بافت‌های فرسوده و روستاها پیش بینی کرده ایم.

شاه محمدی با اشاره به اینکه بیشترین آمار بیکاری مربوط به شهرستان شازند با حدود 19 درصد است، خاطرنشان کرد: این آمار بیکاری با وجود پتروشیمی، پالایشگاه و نیروگاه رخ داده است و براساس بررسی‌های صورت گرفته علت آن عدم آموزش‌هایی است که مورد نیاز این صنایع بوده است.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان با اشاره به اینکه در سال 97 در شهرستان شازرند به بیش از 1920 نفر آموزش HHC داده شد، ادامه داد: با همکاری‌هایی که صورت گرفت از این تعداد 845 نفر جذب اورهال شدند.

وی افزود: تلاش ما بر این است که به روز آموزش دهیم و آموزش‌ها را بر اساس تکنولوژی‌های روز ارائه دهیم اما با گذشت چند سال از برگزاری این دوره‌ها و فرسوده شدن ابزار، برای تهیه ابزار جدید نیازمند حمایت بیشتر هستیم.


انتهای پیام

ارسال خبر به دوستان

* گیرنده(ها):

آدرس ایمیل ها را با علامت کاما از هم جدا نمایید. (حداکثر 3 آدرس پست الکترونیکی گیرنده را وارد نمایید)
متن ارسال:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:
آدرس سایت شما:
* آدرس پست الکترونیکی:
* متن:
* کد مقابل را وارد نمایید: